Ovčáček se vrací
Když v listopadu loňského roku připravili v Městském divadle ve Zlíně nekorektní kabaret Ovčáček čtveráček, nemělo se jednat o víc než o útvar reflektující aktuální turbulence na domácí politické scéně předchozích dnů a týdnů. Scénář Petra Michálka vychrlený za dva dny a vpuštěný na jeviště po čtyřech zkouškách pro pouhá dvě představení se však přes noc stal fenoménem s celostátním ohlasem, jenž zlínské divadelníky přiměl k turné po největších tuzemských městech završené únorovou derniérou vysílanou v přímém přenosu v desítkách českých kin. Nečekaná spontánní rezonance kusu ukázala, do jaké míry je většina společnosti rozladěna jednáním mocenských elit a lačná jejich satirického obrazu.
Od té doby se mnoho nezměnilo, ba spíše dění na politické scéně (v souvislosti s blížícími se parlamentními a prezidentskými volbami asi, bohužel, nikterak překvapivě) nabralo na nových absurdních obrátkách, jež Petra Michálka přiměly – jistě i pod dojmem úspěchu prvního kabaretu – pustit se do „ovčáčkovského“ námětu podruhé. Na inscenaci Ovčáček miláček, tvůrci žánrově specifikované jako tingltangl, je znát, že vznikala za výrazně jiných podmínek než Ovčáček čtveráček: především ke koncipování textu, jakkoli reaguje i na dosti čerstvé události, měl autor relativně dlouhý čas divadelních prázdnin. I když zůstal zachován princip maximálního využití autentických výroků konkrétních osob (a že bylo z čeho vybírat: ohlášená a odvolaná demise Sobotkovy vlády, prezidentovy šarády, odvolání ministra financí Babiše, kauza jeho odposlechů…), je využit v rámci prokomponovanějšího celku zasazeného nikoli do současnosti, nýbrž do blízké budoucnosti, do času vrcholící prezidentské kampaně zkraje roku 2018.
Dílu to propůjčilo jistý antiutopický nádech (odkazující možná k Orwellově Farmě zvířat, jak lze odečíst zejména z motivu prasat a psů), v němž vyniká záhadná postava Muže v bílém a jeho rámující výrok o světě, jehož podobu si z jednotlivostí skládáme sami. To jsou slova, která se daleko víc než možná sebeironie (vždyť i inscenace je mozaika sestavená dle názoru tvůrců) jeví jako pobídka k aktivnější účasti na stavu této země. To ostatně napovídá i jisté zdrsnění a zvážnění ve srovnání s Ovčáčkem čtveráčkem: viz silná tečka inscenace (opět prasečí motiv), nebo třeba mrazivě krutý konec občanského angažmá mladého písničkáře a idealistického aktivisty Tomáše.
Jakkoli je ovšem dějová linka této jediné fiktivní postavy důležitá, nelze ji považovat za nosnou, protože se v předivu inscenace poněkud ztrácí. To je asi hlavní úskalí Ovčáčka miláčka: jeho propracovaný tvar jde místy na úkor čitelnosti, orwellovské motivy se z něj odhadují hůře než analogické (a troufnu si říci, že kongeniální) využití Havlovy Zahradní slavnosti u čtveráčka. Ostatně i titulní hrdina, třebas si uchovává důležitost velkého manipulátora, je v panoptiku postav vcelku upozaděn. Do popředí vystupují jiní, pozornost na sebe strhává zejména Andrej Babiš (v přesném podání Zdeňka Juliny) či politováníhodná figura premiéra Sobotky (Pavel Vacek); oba také figurují v těch nejtrefnějších výstupech, jakými jsou třeba odlet premiéra do Lucemburska nebo fiktivní svatba Babiše s českým národem.
Poměřování, zda byl lepší čtveráček, anebo nyní miláček, je vedlejší. Nynější tvar je scénicky velkorysejší (užití železné opony), víc promísený a v satiře razantnější. Předchozí kabaret byl přehlednější, měl více průzračnosti a možná i spontaneity. Podstatné je, že rozčilující důvody, pro které oba kusy vznikly, nejenže přetrvávají, ale ještě gradují. Oba „Ovčáčkové“ tak coby reflexe našeho politicko-společenského marasmu mají smysl.
Městské divadlo Zlín – Petr Michálek: Ovčáček miláček. Režie Petr Michálek, výprava Zdeněk Nedorost. Premiéra 31. srpna 2017.
Komentáře k článku: Ovčáček se vrací
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)