Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Palm Off Fest 2021 (No. 1)
BOOM! Litevský kentaur
V pátek 15. října zahájila pátý ročník divadelního festivalu Palm Off Fest inscenace Alfa. Litevský experimentální soubor Operomanija, který se věnuje nové opeře, přivezl do Prahy žánr snoubící v sobě moderní operu a komiks. Režisérka inscenace, vystupující pod uměleckým pseudonymem Dr. GoraParasit, se dlouhodobě pohybuje mezi mnoha uměleckými disciplínami i formami, mimo jiné má vystudovanou scénografii. V Alfě se nechala inspirovat neobjasněným případem smrti španělského dramatika Federica Garcíi Lorcy – ve výrazné komiksové stylizaci se Lorcova sestra Isabelle vrací z emigrace do Španělska, aby vypátrala a potrestala bratrova vraha.
V inscenaci dominuje černá barva – černé latexové kostýmy, veškeré rekvizity obalené do černé izolepy, černé rtěnky. Platforma, na níž se hraje, má žlutou podlahu, a na barevná pozadí se navíc promítají komiksové bubliny s anglickým překladem zpívaného textu, případně kreslené výjevy dotvářející hrané scény. Celá inscenace funguje na principu neustálého střídání různých póz, které herci zaujímají, takže celý příběh skutečně působí jako poskládaný z komiksových výstřižků. Vedle platformy sedí trojice hudebníků – pianista a zároveň dirigent, baskytarista a heligonkářka. Ačkoliv se na jevišti pohybují tři herci, pouze dva z nich jsou operní pěvci – Nora Petročenko v roli Isabelle a Nerijus Masevičius, v roli Luise. Trio doplňuje Ieva Brike, performerka. Právě její přítomnost nejvíce odkazuje ke světu komiksu. Černému latexu a kanadám dominují svítivě barevné zapletené copy, které jí sahají až po pás, a nejspíše ne náhodou připomínají superhrdinku Harley Quinn z filmu Sebevražedný oddíl. Hybatelem děje je konflikt mezi Isabelle a Luisem. Ieva Brike jako Joker v ženském podání přináší a odnáší většinu rekvizit a kostýmních doplňků, ale přesto na sebe často strhává největší pozornost.
Režisérka totiž velmi mazaně pracuje s některými stereotypy spojenými s žánrem komiksu, a nechává drobnou Jokerku zaujímat sexuální a vyzývavé pózy, provádět pohyby pánví a vrtět tak drobným psím ocáskem, který má navlečený. Když uvazuje Isabelle kolem pasu dlouhou zvlněnou flamencovou sukni (samozřejmě z černého latexu), stojí zády k hledišti, kroutí boky, vlní se, a její akce nemá jiný cíl, než uspokojit divákovy nejprimitivnější potřeby. Protože superhrdinka ve volné mikině a teplákách by mezi superhrdiny uspěla asi těžko, bez ohledu na schopnosti. S podobnou nápaditostí využívá Dr. GoraParasit promítací plochy. Namísto toho, aby se herci museli svlékat, nechává je soustředit se na milostný duet a jejich tělesné sbližování místo toho ilustruje pornografickými kresbami na pozadí.
Nikdy bych si nemyslela, že se mi bude zdát fúze opery a komiksu tolik atraktivní, ale po zhlédnutí Alfy mi připadá tohle spojení samozřejmé. Jistá statičnost, která se v některých operních inscenacích dodnes objevuje, tu není vůbec na obtíž, naopak, člověk může klidně spustit oči z pěvkyně nebo pěvce a užívat si vizuální komiksovou slast. Přitom všem mu v uších zní minimalistické melodie, rozkročené někde mezi španělskou, syntetickou a hororovou hudbou. Kéž by se tenhle kentaur uměleckých žánrů s tělem opery a nohama komiksu rozběhl i za hranice Litvy.
Komentáře k článku: Palm Off Fest 2021 (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)