Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí

    Palm Off Fest 2021 (No. 2)

    Pětkrát člověčinu, prosím.

    Rumunské Divadlo Andreie Mureșana přivezlo Pod Palmovku inscenaci Zlatý drak. Text současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga vypráví groteskně brutální příběh o malé čínské restauraci, v níž se odehrává drama jednoho zubu, zatímco v bytech okolo se dějí zdánlivě spolu nesouvisející situace.

    Zlatý drak. Foto: archiv festivalu

    Rumunská režisérka Catinca Drăgănescu zasadila inscenaci do prostoru, který ze všeho nejvíce připomíná jatka, a to zejména platovým závěsem, který tvoří zadní prospekt. Nad ním svítí po celou dobu představení nápis EAT MORE MEAT. Jednotlivá slova v různých kombinacích zhasínají a zase se rozsvěcí, čímž se obměňuje obsah sdělení. Pod obřím stolem, jehož čtyři nohy vyhrazují prostor restaurace Zlatý drak, se těsná pětice herců. Každý z nich přepíná v průběhu představení mezi několika postavami, k čemuž jim občas napomáhá náznak kostýmu či specifické gesto. Z komického až parodického dialogu dvou letušek se přechází do scény, v níž Mravenec prodává Kobylku jako sexuální otrokyni. Zpočátku působí inscenace jako roztříštěné, nekompaktní pásmo, v němž se mísí metaforické, snové a drastické výjevy, ovšem postupně se všechna vlákna setkají v činžovním domě, jehož součástí je i Zlatý drak.

    Zlatý drak. Foto: archiv festivalu

    Čas od času tak herci v rolích pěti kuchařů spěšně odříkávají objednávky, ať už v celém znění i s výčtem surovin, nebo pouze jako kódy z jídelního lístku, například C5. Ukvapené pohyby s kuchyňským náčiním střídají pózy, které nepůsobí ani trochu přirozeně, ovšem jejich precizní a přesně načasované provedení z nich dělá pozoruhodnou abstraktní choreografii, jež poskytuje nekonečně mnoho interpretací. Součástí replik jsou často i scénické poznámky, takže se například často opakují slova krátká pauza, aniž by herci museli jakoukoliv skutečnou pauzu udělat. Tím, že režisérka Drăgănescu vkládá vedlejší text hercům do úst jako součást replik, vytváří jistý odstup od sdělovaného. Nekoupe diváka v představách sexuálních zvrhlostí, které jsou páchány na Kobylce ani krvácení z otvoru po vytrženém zubu. Informace prostě zazní – a jde se dál. Ačkoliv se po nějaké době tento princip zaběhne, a postupně ztrácí na působivosti, umožňuje představit příběh ve vší jeho brutalitě, ovšem s neustálým, až cynickým nadhledem.

    Zlatý drak kombinuje prvky grotesky a parodie, pohybové pasáže s textovými, na jevišti se zpívá i tancuje, a přitom inscenace stále působí jaksi minimalisticky. Atmosféra stísněného prostoru a ztráty soukromí je příznačná pro restauraci Zlatý drak, ale všechny dialogy z bytů okolo restaurace mají nádech beznaděje. S tím, jak se příběhy jednotlivých postav a jednoho zubu postupně propojují, stále více sílí dojem, že nikdo z nich nemá nad svým osudem kontrolu. Jako bychom sledovali zpomalený záběr padajícího letadla – bez možnosti pomoci pouze přihlížíme.

    Zlatý drak. Foto: archiv festivalu

    V úplném závěru se dva herci vysvléknou do naha, položí se na bílá lehátka, jejich těla jsou polita červenou barvou a překryta plastovou fólií. Obraz jako vystřižený z chladícího boxu v supermarketu, kde se vedle sebe tísní scvrklá kuřecí prsíčka a stehýnka v krvavé vodě, a čekají, co bude dál. Povzbuzeni tímto výjevem a neonovým nápisem z inscenace, a berme uzenářství, mastné krámy a chladící boxy útokem, JEZME VÍCE MASA!


    Komentáře k článku: Palm Off Fest 2021 (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,