Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Palmovka hlásí 7 vyzyvatelů

    Do výběrového řízení na pozici ředitele/ředitelky Divadla pod Palmovkou jsou přihlášeni tito uchazeči:

    1. MgA. Jiří Trnka

    Souhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou- zde

    2. Mgr. Petr Sirový

    Nesouhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou

    3. Mgr. Miloslav Mejzlík

    Souhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou- zde

    4. Mgr. Michal Lang

    Nesouhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou

    5. MgA. Petr Kracik 

    Souhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou – zde

    6. Mgr. Janeta Benešová

    Souhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou – zde

    7. MgA. Josef Hervert

    Nesouhlasí se zveřejněním koncepčního řešení příspěvkové organizace Divadlo pod Palmovkou

    ///

    Složení komise, která má o ředitelích Divadla Na zábradlí a Divadla pod Palmovkou rozhodnout:

    Předseda výboru pro kulturu pražského Magistrátu Ondřej Pecha (ODS),
    Bývalý radní pro kulturu pražského Magistrátu Lukáš Kaucký (ČSSD)
    Člen kulturního výboru pražského Magistrátu Albert Kubišta (TOP 09)
    Ředitel DJKT Plzeň (od srpna 2013 ředitel ND Praha), šéf katedry činoherního divadla DAMU a režisér Jan Burian
    Herečka ND a pedagog DAMU Eva Salzmannová
    Scénograf a pedagog DAMU Jan Dušek
    Produkční, člen vedení KC Zahrada a pedagog DAMU Jiří Sulženko

    ///

    Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na pozici ředitele/ředitelky Divadla pod Palmovkou:

    Oznámení o vyhlášení výběrového řízení (ZDE)

    Usnesení Rady hl. m. Prahy číslo 2257 ze dne 18.12.2012 (ZDE)

    Termín odevzdání přihlášek byl 14. 2. 2013

    Převzato ze stránek Magistrátu hl. m. Prahy – informace z odboru kultury: Oznámení_o_vyhlášení_výběrového_řízení

    ///

    Více se o těchto tématech dočtete na i-DN zde:

    Kdo je pro? Proti? Zdržuje se?

    Jak naložit s divadly, která spravuje magistrát?

    Výběrová řízení na šéfy pražských divadel

    • Autor:
    • Publikováno: 23. února 2013

    Komentáře k článku: Palmovka hlásí 7 vyzyvatelů

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Opravdu musejí být všichni z Prahy?
      Opravdu tam musejí být pouze lidi z magistrátu a z DAMU? Není to poněkud jednostranné? Co takhle někdo ze Slovenska? Nebo nějaký teatrolog, třeba z Olomouce nebo z Brna?

      23.02.2013 (14.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Očekával jsem
      větší a osobnostně barvitější, vyhraněnější zájem o Palmovku. Chybí mi především dva bývalí hlavní zájemci o DnV – Rajmont a Stropnický. A pak někteří z mladší generace, kteří zřejmě dali přednost DNz, anebo jsou už angažovaní jinde, nicméně si myslím, že svůj program by mohli velmi dobře (a možná lépe či bohatěji) rozvíjet v Libni: Štěpán Pácl, Skutři, Daniel Špinar (ergo Schlegelová či Smejkalová), Petr Štědroň (Jan Mikulášek), Martin Glaser. A samozřejmě chybějí i nějací mimopražští – někdo jako Drábek, Morávek, Pitínský či již zmínění Glaser a Štědroň (tito dva jsou v konkursu na DNz)… A to nemluvím o týmu Pařízek/Jařab.
      Ve výběrové komisi myslím mají být Pražáci, vždyť jde o pražské divadlo, ale též tam postrádám divadelního teoretika či kritika a trochu nerozumím účasti výtvarníka Duška a produkčního z nezávislé sféry Sulženka. Nic proti nim, ale mají puvoár kompetentně rozhodovat o tak velkém, víceméně měšťanském, a předpokládám i nadále repertoárovém divadle?

      23.02.2013 (16.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Kdo kam se hlásí
        neblaze ovlivnil souběh obou konkursů – výhodnější bylo vypsat je postupně a umožnit všem ucházet se o obě divadla. Považuji to za vážnou chybu, ale pokud vím, paralelní vypsání konkursů nikdo nezpochybnil. Škoda.

        25.02.2013 (8.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Bylo, či nebylo možné
        hlásit se do obou konkursů? Předpokládám, že bylo (proto se nikdo neozval), a je chybou, že se o to někdo (Štědroň, Glaser) nepokusil.

        25.02.2013 (13.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Josef Herman

          Josef Herman

          Ryze formálně to možné zřejmě bylo,
          nikdo to výslovně nezakázal, ale nepovažuji to za prakticky možné: věnovat se najednou dvěma konkursům, sestavit dvě různé koncepce, a znevěrohodnit zájem o zrovna to jedno konkrétní divadlo, to si neumím představit. Myslím, že vypsat paralelní konkursy byla chyba.

          25.02.2013 (22.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Jakub Růžička

          Avatar

          Osvícení členové výběrové komise
          by přeci mohli navrhnout neúspěšný, leč přesto kvalitní projekt pro Zábradlí k realizaci na Palmovce, zvl. pokud by se pro ni hodil lépe, jak soudí pan Hulec výše. Samozřejmě, pokud by žádný z uchazečů o Palmovku nebyl lepší. Jde přeci o to, aby se na obou scénách dělalo dobré divadlo. A nebo je to z principu vyloučeno…?

          26.02.2013 (0.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Souhlas s tím,
            že jde o to vybrat ty nejlepší, a že v tomto případě se může stát, že komise odhadne možné nejlepší adepty pro druhé divadlo.
            Jenže není to tak jednoduché: projekty na Zábradlí se nemohou mechanicky přenést na Palmovku. A těžko může zvítězit v konkursu někdo, kdo se do něj vůbec nepřihlásil.
            Konkurs na Palmovku by musel skončit neúspěšně, tj. komise by nikoho nevybrala, a musel by se vypsat znovu, a pak by se mohl přihlásit i onen někdo neúspěšný ze Zábradlí, ale dle názoru komise vhodný pro Palmovku.

            26.02.2013 (11.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Vladimír Hulec

            Vladimír Hulec

            Nejsem teoretikem konkursů,
            ale jelikož je výběrová komise jedna, mohla by stání k DNz „předsunout“ a nabídnout adeptům, kteří by neuspěli v konkursu o DNz, účast ve stání o DpP. Neboť skutečně by mělo jít především o co nejlepší divadlo pro dané prostory. Ovšem je docela možné, že takové jednání by bylo napadnutelné a – navíc – není jisté, zda by o Palmovku oslovení stáli a (ještě hůř) zda by pak ve skutečném „klání“ uspěli. Jde přece jen o dva velmi rozdílné prostory a projekt z DNz by bylo třeba výrazně proměnit/obohatit. Přenést ho mechanicky na Palmovku není možné. Ale – jak už jsem psal – minimálně Glaser a Štědroň a možná i Schlegelová (Špinar) by se na Palmovku hodili a byli by myslím schopni smysluplný projekt připravit a divadlo úspěšně vést. Nepodceňujme však Mejzlíka (jde o rozumný projekt) ani Langa. Jen u Petra Kracika si myslím, že by měl již Palmovku opustit, neb je tam příliš dlouho a divadlo ztratilo mnoho ze své nápaditosti a energie, jež mělo v úvodu Kracikova ředitelování v 90. letech.

            28.02.2013 (2.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

            • Jakub Růžička

              Avatar

              Kdyby měla komise názor,
              že nikdo z přihlášených do konkursu na Palmovku by tam nebyl tak dobrým ředitelem jako třeba pánové Glaser nebo Štědroň, mohla by postupovat podobně jako u Národních divadel v Brně a v Praze – nevyhlásit vítěze a doporučit pražským radním uzavřený konkurs na ředitele Palmovky, do kterého by byli vyzváni tito (nebo jiní) pánové.

              28.02.2013 (13.47), , Trvalý odkaz komentáře,

            • Vladimír Hulec

              Vladimír Hulec

              Takové řešení
              je myslím naprosto korektní a možné. Problematické na takovém rozhodnutí by bylo, že podané projekty na Palmovku tak neakceptovatelné jako před časem do obou Národních divadel nejsou a doufat, že některé z DNz budou po modifikacích výrazně lepší (i kdyby se komise s autory domluvila, že mají zájem) by byla dost velká odvaha a risk.
              Myslím, že převáží stanovisko „vrabce v hrsti“ s tím, že za přesně stanovený, pravidelný čas se bude vypisovat nové řízení (myslím tím nejen Palmovku, ale všechna městem zřizovaná divadla) a že si čeští divadelníci na daný harmonogram zvyknou a budou reagovat čím dál sofistikovaněji a při výběru divadel přesněji.

              28.02.2013 (20.12), , Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jiřina Šulcová

      Avatar

      Prosím vás,
      můžete mi někdo napsat, kdo je Mgr. Petr Sirový? Nedokážu to jméno vygooglit. Anebo jde skutečně o certifikovaného distributora líčidel fy Kryolan (viz: http://www.kryolan.cz/ )?!
      To by bylo originální…
      🙂

      23.02.2013 (17.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Kdo je Petr Sirový,
      netuším. Nicméně ze 7 jmen – pokud se za některým neskrývá překvapivý spolupracovník – jen 3 jsou myslím relevantní: Mejzlík, Lang a Kracik. Jelikož Lang svůj program nezveřejnil, težko soudit, jak tento trojboj bude vypadat. Škoda, že zde nejsou Štědroň a Glaser…
      Za sebe bych volil solidní Mejzlíkův projekt, byť mi v něm chybějí výraznější režisérská jména a nenabízí potřebnou proměnu hereckého souboru. Je však – zdá se – právě tímto směrem otevřený, schopný absorbovat některé neúspěšné z konkursu na Zábradlí (Nebeský, Špinar, Letí, Czesany… včetně herců, kteří s nimi spolupracují).

      24.02.2013 (3.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Marek

      Avatar

      Pokud jsou mé informace relevantní,
      tak herecký soubor Palmovky má uzavřeny trvalé smlouvy, a pokud by budoucí ředitel chtěl obměnit herecký ensemble, musel by patrně každého postradatelného herce vyplatit. Pak je na místě otázka: Kde na to vezme peníze?

      24.02.2013 (13.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Josef Herman

      Josef Herman

      Stran komisí:
      Politikové do nich nepatří, protože svůj politický názor a vliv uplatní při jednání v radě města, která jmenuje ředitele, a do odborného posouzení žádostí se nemají plést. Upozorňoval jsem na tento princip už v polemikách o konkurs na Divadlo Komedie.
      Vzhledem k různé profilaci obou divadel bylo vhodnější odlišit i složení obou komisí.
      A mimochodem, koketuji s myšlenkou využít ke složení komisí principu arbitráží: každý uchazeč navrhne tři členy komise a ze vzniklé množiny jmen zadavatel sestaví řekněme dvě třetiny komise, třetinu jmenuje sám. Nakonec stejně rozhoduje politické jednání v radě města, a nemyslím, že to může, dokonce že to má být jinak.

      25.02.2013 (8.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. M.T.

      Avatar

      Hlavně zachovejte divado tak,
      jak nám ho hrají doposud, a ne žádná moderní nastudování jako v ND /Král Lear, Zkrocení zlé ženy…/.
      Děkujeme!

      25.02.2013 (10.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Petr Pavlovský

        Petr Pavlovský

        i-DN mají mladšího bratra, Nadivadlo.
        Tam mají jedno velice sympatické pravidlo: Příspěvky, nepodepsané celým a SKUTEČNÝM jménem Pan Domácí maže. Přimlouvám se o totéž zde.
        Žiji konečně – už 23 let – ve svobodné společnosti, není žádný důvod, aby sem psali lidé, kteří mají potřebu skrývat iddentitu.
        Král Lear se mi líbil a neméně moderní Troilus a Kressida také. Upřímně řečeno, nedovedu si představit postup, který by inscenátorům zamezil ve vytvoření moderní insenace. Pohrozit, že už je příště ND nepozve? Z toho by takového D. Radoka určitě kleplo
        🙂

        25.02.2013 (20.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Já si myslím,
        že otevřenost deklaruje i možnost vstupovat do diskusí anonymně. Ostatně je to vlastní i samotnému internetovému prostředí. Ani Nadivadlo není imunní vůči anonymům, jen se zkrátka někdo podepíše nějakým fiktivním jménem, které bude nerozeznatelné od reálného. Pokud by se i tomuto mělo zamezovat, musel by se vytvořit cosi jako klub, do kterého budou vpouštěni jen redakcí prověření autoři (přesněji jména s konkrétními e-mailovými adresami).
        Zajímavé je se podívat na csfd, kde takto pracují, ale jména jsou snad všechno pseudonymy (tedy nedekódovatelná, o koho jde). A příspěvky tam bývají vysoce fundované.

        25.02.2013 (21.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      To je pravda.
      Neměl by být v komisi také zástupce Prahy 8 (v případě DNz Prahy 1) a – pokud by to neměl být politik – někdo z občanských iniciativ zastupující zájmy divácké lokality daného divadla?
      Byť víc než zastoupení ve výběrové komisi je – podle mne – podstatná průhlednost konkursu, která je zdá se na nejvyšší úrovni, co pamatuju. Právě nyní je čas a možnost veřejně diskutovat o daných uchazečích a jejich projektech, což by mělo mít vliv na rozhodování (jakékoli) komise.

      25.02.2013 (13.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Souhlas,
        nenamítám, spíš upozorňuji, v čem to mohlo být ještě lepší. Veřejnou diskusi o projektech považuji za velmi žádoucí a doufám, že proběhne, když už je možná.

        25.02.2013 (22.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Josef Herman

      Josef Herman

      Ještě ke složení komisí:
      konkursní komise se běžně považuje za grémium, které určí vítěze konkursu a toho zřizovatel (radnice, ministr) svými postupy schválí nebo neschválí. Pak chápu politiky, že v takové komisi chtějí být a ohlídat si v ní své politické (často stranické) zájmy.
      Ale může to být, a podle mne má být, i jinak: zřizovatel si nechá odborně posoudit uchazeče a navrhnout nejlepší (nemusí být jen jeden) možné adepty, a pak návrh odborníků projedná svým obvyklým způsobem v obvyklých grémiích (rada města) – uplatní vůči odbornému návrhu svá politická hlediska. Samozřejmě s adeptem musí politikové jednat, o konkrétních programových i praktických věcech.
      Úplně stejně by měly postupovat i správní rady divadel, která nejsou v postavení příspěvkové organizace, princip je stejný.
      Je na tom založený i tzv. uzavřený konkurs: oslovení odborníci najdou zřizovateli nejvhodnější kandidáty, s nimiž potom zřizovatel projedná konkrétní angažmá. Koho odborníci navrhují, se nemá tajit, naopak o návrzích má diskutovat celá odborná veřejnost – jen zřizovateli dodá další potřebné informace.

      25.02.2013 (23.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,