Není co vzkázat, ale je o čem hrát
Jak vývoj divadelního jazyka na českých scénách v posledním zhruba čtvrtstoletí, tak samotná předchozí produkce pražského Studia Hrdinů natolik vycvičily diváka, že jej inscenace Pár vzkazů veškerenstvu nemůže svým tvarem zaskočit. Volný sled setkávání různých postav, jejich kooperace i míjení se, nesměřování dění odněkud někam, výseky plynutí, spojování relativně samostatných jednotlivin, to všechno tady – míněno obecně i ve Studiu Hrdinů – už pochopitelně bylo. Pár vzkazů veškerenstvu, vycházejících z textu německého dramatika Wolframa Lotze (*1981), je v režii Jana Horáka a Michala Pěchoučka v podstatě variací, která však v dobrém přidává svůj dílek do pomyslného nepřestajného toku přetržitých inscenací.
Dodejme, že předloni na podzim, v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka, byla v Praze uvedena inscenace Lotzovy hry Směšná temnota v režii Dušana D. Pařízka z vídeňského Burgtheateru. A letos v lednu měla táž hra premiéru v brněnském HaDivadle v režii Filipa Nuckollse; ostatně v HaDivadle roku 2013 Nuckolls inscenoval také Lotzovu dramatickou prvotinu Velemarš.
Na rozměrné scéně v podzemí Veletržního paláce se zprvu přes sebe válí sytě obarvené střešní trámy. Posléze, během zhruba devadesáti minut hraných bez pauzy, dojdou ta mocná dřeva četných přemístění a významových proměn – a nutno hned dodat, že nápaditých. Se svými životními příběhy a rozpoloženími se svěřuje plejáda postav, ztělesněných převážně ženami: Dana Poláková s Martou Vítů představují dvojici, která je v originále hry označena jako Lum a Purl Schweitzke a mají to být dvě malé zmrzačené postavy, které si usmyslí, že budou mít dítě. Ale z principu to není možné, a z principu proto, že zároveň vědí, že jsou jen divadelní postavy, součástky hry. A to vědí všechny figury tohoto potkávání a míjení. V podání Polákové a Vítů na jménech a fyzických abnormalitách nesejde, v inscenaci se s těmito aspekty nenakládá – prostě to mohou i být ženské, jimž biologicky ujíždí vlak.
Natália Drabiščáková ztělesňuje postavu, která je v předloze mužem, osamělým otcem Klausem Albertsem, truchlícím po předčasně a tragicky zesnulé dceři Hildě (hraje ji Sára Arnsteinová). Ale opět tu tak říkajíc na pohlaví nezáleží, záleží na dané situaci. Eva Hacurová se převtěluje do několika postav, ženských a ne-ženských. Genderově jednoznačné jsou v pražské inscenaci ostatní postavy. Ivan Lupták jako vedoucí vývoje, jenž působí jako demiurg nového věku. Po způsobu televizních a teambuildingových moderátorů a vyvolávačů vyzývá účastníky této sešlosti, aby co nejstručněji pověděli něco o sobě a vyslali svůj vzkaz do vesmíru, sdělili cosi všehomíru. Jiří Kniha vstupuje na scénu především coby zmrtvýchvstalý elegantní skeptik, preromantik z přelomu 18. a 19. století Heinrich von Kleist. Všichni – ukáže se postupně – se v životě plácají, bezbranní před nicotou, samozřejmě včetně Luptákova ranaře, který se staví, že vše má pod palcem…
Kmenové režisérské dvojici Studia Hrdinů se podařilo scelit dění vzdor nespojitému Lotzovu textu, s nímž se téměř šťastně potkala. Horák s Pěchoučkem si počínali s určitou uvolněností, která v jejích předchozích inscenacích nebyla zrovna patrná. Jako kdyby se rozhodli méně „dělat umění“ a jen tak si pohrát a nevýtvarničit. Zdárně tu balancují mezi zábavností a závažností. Přesmyky mezi hraním herců a jejich vystupováním z tohoto hraní se dějí uvolněně. S lehkostí zde spolu obcují všednost a nekonečnost: vědomí vesmírné a nesmírné samoty divákovi během představení dochází mimochodem. Tím lépe.
V tiskové zprávě, vydané k nejnovější inscenaci Studia Hrdinů, se mimo jiné píše, že: Lotzova hra je textem, který značně odkazuje a navazuje na absurdní dramatiku, jsou v ní patrné beckettovské linie, které ovšem autor s určitou ironií bortí a pohrává si s postmodernou 90. let. V „reálu“, totiž v podzemí Veletržního paláce, se naštěstí odehrává něco mnohem méně odvozeného a odkazujícího.
Studio Hrdinů, Praha – Wolfram Lotz: Pár vzkazů veškerenstvu. Překlad Michal Kotrouš, režie Jan Horák, Michal Pěchouček, dramaturgie Jan Horák, kostýmy Ondřej Kinský, hudba Dominik Gajarský. Premiéra 25. června 2017. (Příští představení 3. října 2017.)
Komentáře k článku: Není co vzkázat, ale je o čem hrát
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)