Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 5)

    V pátek 12. dubna se Valdštejnská lodžie u Jičína ponořila do laponské atmosféry. Skupina herců z DAMU (J. Bártová, M. Šumbera a J. Šulík) vytvořila inscenaci Nejmenší ze Sámů inspirovanou laponskými pohádkami, upravenými do středoevropské verze tak, aby ho byl český divák schopen vstřebat.

    Autentické figurky Laponců a sobů vyrobili tvůrci z moduritu různých velikostí a animovali je na ploše šamanského bubnu, který sloužil zároveň pro vytváření zvukového doprovodu. Foto Michal Tománek

    Na šamanském bubnu sehrávají příběh malého Sáma, který se vydává do polární krajiny se svými soby, aby hledal jídlo pro sebe i celou vesnici. Na cestu dostane tři dary od tajemné bytosti, které mu pomohou postupně překonat všechny překážky.

    Autentické figurky Laponců a sobů různých velikostí vyrobili tvůrci z moduritu. Animovali je na ploše šamanského bubnu, který sloužil zároveň pro vytváření zvukového doprovodu (figurkami například bubnovali kroky, čímž se dramatizoval děj). Vnitřek bubnu byl navíc naplněn slámou, kterou tvůrci například šustili, aby vytvořili prach pro znázornění ohně. Bunování a nápodoba tradičních sámských písní zněly i z herci nahraného hudebního podkresu.

    Vnitřek bubnu byl navíc naplněn slámou, kterou tvůrci například šustili, aby vytvořili prach pro znázornění ohně. Foto Michal Tománek

    Zvuk hrál v představení vůbec stěžejní roli: samotný text nebyl příliš náročný a právě zvuky často dotvářely význam jednotlivých scén, čímž je činily dobře srozumitelnými pro diváky všech věkových i národnostních kategorií. A k tomu hýkání sobů naprosto vystihovalo mečivý tón švédštiny.

    Tvůrci také efektivně využívali lupu, jejímž prostřednictvím přibližovali nejmenší figurky, čímž vytvořili dojem cesty a vzdáleného pohledu. Stejně dobře pracovali i se světlem, ať už k vytvoření stínohry nebo při zatemňování scény k naznačení střihu.

    Stejně dobře pracovali i se světlem, ať už k vytvoření stínohry nebo při zatemňování scény k naznačení střihu. Foto Michal Tománek

    Hercům se podařilo vytvořit kompaktní inscenaci, která vypráví příběh jako film, díky čemuž může divák prožít celou strastiplnou cestu, aniž by opustil své místo. To vše navíc s kouzlem divadelního tady a teď, které filmu chybí, a také s bezprostřední blízkostí, neboť minimalistické představení je určené pro pouhé dvě řady diváků.

    Laponsko v této roztomilé inscenaci tvůrci vystihli se vším, co je mu vlastní: s krutou přírodou, vztahem člověka a zvířete, dalekými krajinami i s nádhernou sámskou hudbou.

    Laponsko v této roztomilé inscenaci tvůrci vystihli se vším, co je mu vlastní. Foto Michal Tománek

    DAMU – Nejmenší ze Sámů. Režie: Johana Bártová, scéna: Jakub Šulík. Hrají: Johana Bártová, Matej Šumbera a Jakub Šulík. Ve Valdštejnské lodžii 12. 4. 2019.


    Komentáře k článku: Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,