Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 6)

    Hledání pravdy v záplavě slov

    Jako poslední ochutnávku sezóny z cyklu INprojektů připravila Malá scéna Východočeského divadla Pardubice v područí dramaturgyně Anny Hlaváčkové ve spolupráci s režisérkou Viktorií Vášovou scénické čtení hry Iluze ruského autora Ivana Vyrypajeva.

    Postavy se ve Vyrypajevově pojetí stávají vypravěči a skrze své monology se snaží přijít na definici lásky. (Petra Janečková, Radek Žák a Jana Ondrušková) Foto Josef Vostárek

    Základní dějová linka se zdá být jednoduchá. Divák se seznamuje se dvěma manželskými páry, které se zabývají svou mileneckou historií před smrtí, a jak už to tak bývá, historií pěkně propletenou. Zajímavé je, že Vyrypajev nechává promlouvat postavy skrze vypravěčská pásma. Každá z nich vypráví svůj vlastní příběh nebo příběh někoho jiného z čtyřúhelníku. Mezi řádky se postavy snaží přijít na definici lásky nebo na to, co pro ně znamená smrt a co ji vyvolává. A přitom zkoušejí divákovu pozornost, když například popírají právě představenou realitu.

    Postavy se tak ve Vyrypajevově pojetí stávají vypravěči a hru tvoří jakési pásmo, čemuž napomáhá i jednoduchý jazyk a text. Inscenátoři využívají scénických poznámek (jako například byla dlouhá odmlka) k navození komické atmosféry a za týmž účelem opakují i stejné fráze. Právě tato technika dobarvuje obraz životních příběhů hrdinů, který si divák postupně skládá.

    Vypravěčský nadhled dělal potíž pouze Petru Borovci, který se do postavy Denniho emočně příliš angažoval. Foto Josef Vostárek

    Pardubické představení se neslo na lehké vlně. Režisérce Viktorii Vášové se povedlo nastolit uvolněnou atmosféru připomínající situaci, kdy se sejdou dva páry a zkrátka si vyprávějí historky. Tomu dopomáhá i vybraná hudba a samotná forma scénického čtení, odpovídající stylu naznačenému samotným autorem. Při dlouhých monolozích se sice herci sem tam ztratili v textu, situaci ovšem pokaždé okomentovali vtipnou vsuvkou a podařilo se jim navázat. Vypravěčský nadhled dělal potíž pouze Petru Borovci, který se do postavy Denniho emočně příliš angažoval.

    Ačkoliv se Vyrypajev zabývá tématem lásky, není to láska, která tvoří téma hlavní. Jak již název napovídá, to se točí kolem reality a toho, co za ni považujeme. Skrze tuto ilozofickou otázku hra apeluje na každého z nás, abychom se naučili rozeznávat, co je iluze a co skutečnost, a vzájemně je nezaměňovali. Jistě i to je důvodem, proč leží hra v žaludku ruské hlavě státu…

    Východočeské divadlo Pardubice – Ivan Vyrypajev: Iluze. Překlad: Tereza Krčálová, režie: Viktorie Vášová, dramaturgie: Anna Hlaváčková. Hrají: Jana Ondrušková, Petra Janečková, Petr Borovec a Radek Žák. Psáno z premiéry 8. 4. na Malé scéně ve dvoře.


    Komentáře k článku: Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 6)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,