Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 7)

    Lidská tvář se skrývá v tyranských rukou

    Ve středu 29. května navštívil divadelní soubor Teď, nádech a leť Divadlo 29 v Pardubicích s dvojpředstavením A lidé žijí. Abdul. Dějištěm produkce je Čečensko devadesátých let, kdy na jeho území násilně vnikla ruská armáda, a rozpoutala tak několikaleté boje. V prvním části vypráví mladý pár zážitky z válečného období v Čečně a neopomene vykreslit své politické názory, postavu Putina či reakci Evropy na krvelačné masakry. V druhé se věnuje příběhu chlapce Abdula, který aby očistil rodinné jméno, zabije vlastní sestru za to, že prodává své tělo

    Pro přiblížení života obyčejných lidí využívají tvůrci předměty každodenní potřeby. Foto archiv souboru

    Tvůrci se zabývají spíše obecně lidskými otázkami v době války, než historií a politikou jako takovou. K dokreslení pouštějí na kazetovém přehrávači nahrávky s čečenskou hudbou a pro přiblížení života obyčejných lidí využívají předměty každodenní potřeby. Dokážou tak vyvolat celou řadu emocí v čele s empatií. Je pozoruhodné, jak věci jako sklenice marmelády, korále nebo kočárek dokážou evokovat život.

    Pro skutečné ponoření se do situace napomáhá i interaktivní forma představení. Herci předměty vkládají divákům do rukou a před jeho začátkem pro ně připraví temnou scénu, na niž rozmístí fotky a svíčky, aby se každý příchozí postupně seznámil s hrdiny příběhů. A konečně nic nedokáže vystihnout čečenskou pohostinnost tak, jako když se herci s diváky rozdělí o kus chleba a nakrájená rajčata.

    Druhá část představení se věnuje příběhu chlapce Abdula, který se opírá o skutečné události. Aby očistil rodinné jméno, zabije vlastní sestru za to, že prodává své tělo. Jeho zločin nikdy nebyl souzen. Soubor tak otevírá otázku, zda prvotní hřích ospravedlňuje ty následující. Od tématu viny, odpuštění a msty se ostatně odvíjí celá produkce. Odpověď nám nedává, myšlenková bouře je však zaručeně rozpoutána.

    Na uvěřitelnosti představení ubírá pouze herecký výkon Davida Zelinky, jehož monotónnost je zcela v rozporu s dějinným pozadím příběhu. Foto archiv souboru

    Hercům se podařilo vykreslit válečnou Čečnu a tamní obyvatele skutečně poutavě, na uvěřitelnosti však představení ubíral herecký výkon Davida Zelinky, jehož monotónnost byla v příkrém rozporu s dramatickým dějinným pozadím příběhu.

    Přes pohnutost doby přináší inscenace velkou dávku útěchy, neboť nabízí naději v budoucnost a člověka ukazuje jako ne tak úplně zkaženou bytost. Navzdory tyranii, smrti blízkých a veškerým nesnázím si v sobě totiž umí zachovat svou lidskost a být schopen pomoci druhým.

    Teď, nádech a leť – David Zelinka: A lidé žijí. Abdul. Texty, úprava textů a režie: David Zelinka. Hrají: Dominika Grenda / Eliza Paś a David Zelinka. Premiéra 17. 6. 2018. Psáno z představení 29. 5. 2019 v pardubickém Divadle 29.


    Komentáře k článku: Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,