Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Pět sester, Antone Pavloviči!

    Požehnáním pro každý soubor je nalézt novou hru, která zaměstná dámskou šatnu. Patří k nim i detektivní komedie francouzského autora Bruno Druarta Parfém v podezření, kterou uvádí Divadlo Radka Brzobohatého (že jsem si na rozluštění jména autora na programové skládačce musel vzít brýle, které používám při luštění ingrediencí balených potravin či při farmaceutických varováních, považuji za poněkud skandální).

    Detektivka Parfém v podezření vypráví o pěti výstředních sestrách FOTO ARCHIV DIVADLA

    Pět výstředních sester, z nichž každá má problémy s partnerskými vztahy, se schází pravidelně ke karetnímu dýchánku. Při jednom z nich, právě chystaném, je vyruší dvojice policistů vyšetřujících vraždu ženy s pochybnou pověstí, u které se jedna ze sester vyskytovala v časovém intervalu, kdy mělo dojít ke zločinu. Detektivka je zprvu konstruována poněkud krkolomně, po přestávce fabule výrazněji jiskří. Dámy v podání Vandy Károlyi (alternuje s Jitkou Smutnou), Valérie Zawadské, Simony Postlerové, Romany Goščikové a Jany Švandové – v tomto pořadí se v úvodu objevují na jevišti – před vyšetřovateli evidentně něco tají. Tím podezřeleji působí na mladého komisaře Oskara Berthomieua (Lukáš Burian) a jeho podřízeného Jamese McPindeeka (Lukáš Malínek). Příjmení druhého, ke zjemnělému šéfovi kontrastně chlapácky nepřístupného, je – předpokládám – variací překladatelovou, aby posloužilo k lechtivému humoru, kdy sestry častují komisaře replikami typu ten váš Pindík. Nejmladší ze sourozenecké sestavy, ztvárněná Romanou Goščíkovou, z taktických a patrně i přirozených důvodů mladého vyšetřovatele svádí, ten má ovšem, soudě podle telefonátů, které během vyšetřování tu a tam přijme, jiné sexuální preference.

    Režisér Jakub Nvota, který jinde připravuje rafinovanější inscenace (například Spalovače mrtvol u ostravských Bezručů), nastudoval přehlednou provozně-zájezdovou komedii. Scénografii lze označit za interiérově univerzální, náladotvorné hudební vstupy působí většinou nadbytečně. Dojde i na španělský taneček, tedy číslo, které je vítanou příležitostí pro potlesk na otevřené scéně. Herečky se nepouštějí do odstíněnější interpretace svých postav, v tomto smyslu nedojde k žádnému překvapení, z kreací je cítit zkušenost a rutina, ovšem k dobru protagonistek přiznejme, že i vkus. Lze si totiž představit, jak by se v jiném nastudování mohlo dámské kvinteto nesnesitelně rozječet. Burianův výkon je nuancovanější (představitel komisaře se ostatně podílí na dramaturgické úpravě), neherec Malínek v partu McPindeeka svou téměř bezeslovnou roli zvládá přiměřeně drsňácky.

    Standardní produkce jistě uspokojí široký okruh diváků, o podbízivou řachandu se ovšem nejedná.

    Divadlo Radka Brzobohatého – Bruno Druart: Parfém v podezření. Překlad Jaromír Janeček. Režie Jakub Nvota, úprava Lukáš Burian a Jakub Nvota, choreografie Andrea Straková, výprava Šárka Urbanovská, hudba Kamil Mikulčík. Premiéra 21. října 2017.

    • Autor:
    • Publikováno: 14. listopadu 2017

    Komentáře k článku: Pět sester, Antone Pavloviči!

    1. Alena Matoušková

      Avatar

      Opravdu
      pěkné představení a báječné obsazení

      09.12.2017 (8.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,