Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Patří těhotenství na jeviště?

    V aktuálním projektu Bodies in Progress umělecké platformy ME-SA tematizuje tanečnice a choreografka Martina Hajdyla Lacová na jevišti své těhotenství. Toto unikátní taneční dílo se bude uvádět exkluzivně pouze v období duben až červenec 2024, tedy mezi 22. a 38. týdnem těhotenství, prvním termínem je uvedení v Praze v rámci festivalu Venušiny dny 22. dubna 2024 od 20:15 v divadle Venuše ve Švehlovce. Každé uvedení bude pro performerku novou výzvou jak promlouvat k divákovi skrze své proměňující se tělo.

    Uvedení performance je z důvodů jí určujících limitované pouze rokem 2024. Foto: archiv projektu

    V překvapivém časovém souladu s aktuálně hojně diskutovaným tématem těhotenství a mateřství v uměleckém průmyslu přichází Martina Hajdyla Lacová a vnáší pohybově aktivní reakci. Všichni jsme začali život v těle jiné lidské bytosti, ponořeni do systémové výměny, absorbující živiny z těla matky stejně jako hormonální deriváty emocí a zároveň vylučující náš biologický odpad skrze její tělesné otvory. Psychoanalytička Joan Raphael-Leff k tomu dodává: Jakmile si žena uvědomí početí, přestává být jednotlivcem, nýbrž obývanou množinou.

    Východiskem projektu je změna reality, které chci dát prostor. Dovolit si fyzicky zkoumat a scénicky zpřítomňovat paradox bytí ve svém těle, které v tomto období není jen moje. Dát prostor expresivitě proměňujícího se těla.” vysvětluje osobní motivaci Martina Hajdyla Lacová, autorka konceptu a performerka. „Původně jsem v roce 2024 měla naplánované dva mezinárodní projekty pod hlavičkou ME-SA, kde jsem měla působit jako tanečnice, performerka. Avšak v mém těle k sobě doputovaly dvě buňky, které se nerozdělitelně propojily a všechno mění. Moje plány, moje tělo, mojí mysl, upřesňuje Hajdyla Lacová.

    Uvedení performance je z důvodů jí určujících limitované pouze rokem 2024. Další uvedení budou následovat mimo Prahu. Už nyní je potvrzené uvedení 10. května v Ostravě ve Studiu G., 19. června v Bratislavě v Nové Cvernovke a 20. června v centru nezávislé kultúry Záhrada v Banské Bystrici. Do Prahy se pak performance vrátí 3. července, kdy se odehraje ve venkovním prostoru Studia Alta v rámci konference Women in Art. Další termíny uvedení jsou již v jednání.

    Martina Hajdyla Lacová je slovenská tanečnice, choreografka a pedagožka žijící v Praze. Absolvovala Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici a magisterské studium pedagogiky tance na pražské HAMU, na které aktuálně studuje doktorský program. Je zakládající členkou a uměleckou ředitelkou nezávislé taneční platformy ME-SA. V roce 2015 získala cenu Tanečnice roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals, v roce 2023 cenu Českých center za výkon v představení SOFT SPOT. Za výkon v sólovém představení L / One of the Seven byla nominovaná na Cenu Thálie 2016. Martina ve své tvorbě využívá tanec jako koncept, jako součást komunikace a interakce, jako přirozený pohyb lidských těl.

    • Autor:
    • Publikováno: 16. dubna 2024

    Komentáře k článku: Patří těhotenství na jeviště?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,