Pavel Khek: Divadlo je jako zaoceánský parník
Klicperovo divadlo v Hradci Králové čeká s nástupem divadelní sezóny 2019/20 změna v uměleckém vedení. Janu Sloukovou, která se rozhodla pracovně odejít do Prahy, nahradí na pozici uměleckého šéfa režisér Pavel Khek. Ředitelka Eva Mikulková jej jmenuje na základě výsledku uzavřeného výběrového řízení k 1. 8. 2019.
Divadlo nemá rádo revoluce – a Hradecké divadlo revoluce nečeká. Klicperovo divadlo v Hradci Králové považuji za jedno z nejlepších českých divadel. Je tedy pro mne ctí a výzvou navázat na práci mých předchůdců.
Mé zkušenosti z Městského divadla v Mladé Boleslavi a z Městských divadel pražských mě naučily, že divadlo je jako zaoceánský parník – pokud pohnete kormidlem, změna kurzu se projeví až za několik mil. Kormidlem je třeba manipulovat promyšleně a ne točit zběsile doleva a doprava. Chci tímto příměrem diváky uklidnit, že nastolený trend se nezmění.
Zůstává počet premiér na obou scénách, projekt Beseda X, všechny mimoinscenační aktivity a samozřejmě festivaly Divadlo evropských regionů a Čekání na Václava.
Chceme i nadále usilovat o maximální kvalitu inscenací, promyšlenou a odvážnou dramaturgii a výrazně se zasoustředíme na samotnou hereckou práci – tedy to, co bych pracovně nazval „herecké divadlo“. Upřímně řečeno, ono v činohře nemůže existovat jiné než herecké divadlo, ale myslím tím, že v tradici evropské činohry se dramatická situace rozvíjí zejména skrze herecké jednání, nikoliv skrze vnější formální prvky.
Považujeme Klicperovo divadlo za veřejnoprávní instituci – která by měla nabízet špičkovou službu v oblasti kultury. Spektrum jejich diváků by mělo být co nejširší. Na tomto širokém diskuzním fóru chceme s diváky vést dialog o základních a aktuálních společenských otázkách s důrazem na hledání společného konsenzu, stavění mostů, nikoliv bariér, akceptování jiných názorových proudů – toleranci. Česká společnost se čím dál více rozděluje, a co je horší, obě strany spolu nediskutují – pouze se protivníka snaží osočit, překřičet, umlčet. Divadlo bylo, je a bude místem k otevřenému dialogu.
Sezónu 2019/2020 jsem nevymýšlel a nepřipravoval, ale je už celá naplánována, a proto ji nechám beze změn. Pro mě to bude sezóna seznamovací – sezóna poznávání hereckého souboru, celého zázemí divadla a hradeckého publika. Bude to sezóna radostných očekávání, říká nastupující umělecký šéf Klicperova divadla Pavel Khek.
Klicperovo divadlo čeká v příští sezoně sedm premiér, z toho dvě úplně první česká uvedení. Ve výběru jsou tituly prověřené i čerstvá novinka, stylově ukázková klasická dramatika, filmová adaptace či dramatizace slavných románů. V říjnu sezonu otevře Ivan Krejčí s Čechovovým Strýčkem Váňou a Adam Skala se Spáčem Woodyho Allena, v prosinci na ně poté naváže někdejší umělecký šéf Klicperova divadla Vladimír Morávek s inscenací Kunderovy Ptákoviny. Březen přinese absurdní drama Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové v režii Michala Háby a adaptaci románu Velký Gatsby Francise Scotta Fitzgeralda režijního tandemu Adama Svozila a Kristýny Kosové. V květnu představí Jan Holec komedii britské dramatičky Laury Wade Doma, jsem zlato! a v červnu sezonu uzavře Petr Štindl adaptací románu Tři Kamarádi Ericha Marii Remarqua.
Komentáře k článku: Pavel Khek: Divadlo je jako zaoceánský parník
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Po Morávkovi a Drábkovi
hodně krotká volba. Obávám se, že KD HK vplouvá do přístavu nevýbojných regionálních divadelních vod.
Kéž bych se mýlil. :-/
15.04.2019 (13.31), Trvalý odkaz komentáře,
,