Tulák i sir Chaplin
Charlie Chaplin se jednou zúčastnil soutěže o nejlepšího dvojníka Charlieho Chaplina a skončil na třetím místě. Možná není tato historka pravdivá, ale během sledování premiéry nejnovější inscenace Pavla Kheka se mi vybavila několikrát. Khek společně s dramaturgyní Lenkou Smrčkovou vytvořil mnohovrstevnatý scénář, který poskytuje Matouši Rumlovi širokou platformu.
Rozlehlé, kaskádovité pole, které může nezkušeného herce (a režiséra) svést pouze k prezentování velké legrace a zároveň ufňukanosti nad nemilosrdným životním údělem. V Mladé Boleslavi se tak nestalo. Matouš Ruml by jistě soutěž o dvojníka vyhrál, protože není pouze dokonalou legrační nápodobou s přesnými gesty a mimikou, postavě dodává mnohem víc – vlastní individualitu.
Chaplina lze považovat za hold chaplinovské grotesce – pokud se vyznačuje syntézou smíchu a pláče, sentimentu a sociální kritiky, je tato inscenace tímtéž. Inscenátoři na víceméně chronologickém vyprávění osudu Charlese Spencera (chudoba, nemocná matka, zástupy milenek a manželek a samozřejmě vzestup jeho umělecké kariéry, který naruší nařknutí ze sympatizace s komunismem, až konečné vyhoštění z Ameriky) místy zdařile uplatňují postupy grotesek. Ruml je přirozeně předvádí před kamerou, svými zaměstnavateli i přáteli – někdy vystaví celou scénku, již diváci důvěrně znají, jindy je to jen okamžik – záchvěv, kdy během mírně trapného momentu (třeba svádění) sklouzne do komické polohy, aby skryl rozpaky. Toto propojení životopisu a principů tvorby působí naprosto organicky. Vitalita a nesmrtelnost se střídají se smutkem a konečností.
Chaplinova tvorba je samozřejmě spjata i se satirou (nejznámější je jeho Diktátor parodující projev Adolfa Hitlera) a i v této inscenaci se kritizuje. Bohužel mnohem přímočařeji, než by bylo záhodno – a to zatím bývá nejvýraznější handicap režiséra Pavla Kheka. Zbytečná popisnost některých scén – především zasedání Výboru pro vyšetřování neamerické činnosti, rozhovor s bulvární novinářkou – je ubíjející. Kritika není jasně namířena proti systému, není to mrazivá obžaloba (která by navíc mohla vypovídat i o dnešních dnech), jedná se pouze o prvoplánové poukazování na bezpráví. Škoda těchto pasáží, jinak promyšlenou inscenaci zbytečně uzemňují. A že umí Khek vyjít ze svého stínu, jasně ukazuje obdobná scéna – Chaplin stojí před soudem kvůli uznání otcovství. Je absurdní, vtipné, zraňující i výsostně divadelní, když se postupně zjevují jeho manželky a plivou na něj svou zhrzenost.
Podobně působila scénografie Michala Syrového. Na jedné straně stojí funkční scéna bez zbytečností – zdařilé zpodobnění filmových ateliérů, které se musí rychlým přesunem pohovky, stolu a podobně proměnit v jeviště, šatny, soudy, byty. A pak se zcela nemetaforicky na projekční plátno promítají ilustrační fotografie – socha Svobody či filmové plakáty.
Pěla jsem chválu na Matouše Rumla v titulní roli, s drobnými výhradami oceňuji práci inscenátorů, není však spravedlivé opomenout herecký ansámbl mladoboleslavského divadla. Samozřejmostí je precizní herectví (pateticky lze poznamenat až oduševnělé) Svatavy Milkové a Petra Mikesky v rolích Chaplinových společníků – Mary Pickfordové a Douglase Fairbankse. Petr Bucháček exceluje jako saturninovský sluha Henry, jenž se o Chaplinovy děti stará dosti svérázně. Svižnost a hravou nadsázku propůjčují postavám Chaplinových žen – Paulletě Goddardové a Joaně Barryové – mladé, hostující herečky Marta Dancingerová a Sandra Černodrinská.
Chaplin je autorská inscenace, která (soudím i dle nevídaně nadšených ovací na premiéře) bude divácky úspěšná. A není přitom podbízivá.
Městské divadlo Mladá Boleslav – Pavel Khek, Lenka Smrčková: Chaplin. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak, pohybová spolupráce Vlasta Červ. Premiéra 29. května 2015.
Komentáře k článku: Tulák i sir Chaplin
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Oldřiška Jirásková
Nádherné představení a skvělý výkon pana Rumla, díky.
28.02.2017 (20.51), Trvalý odkaz komentáře,
,Iva Štěpánková
Právě jsem se vrátila
z divadla v Chrudimi a jsem naprosto uchvácena výkonem mně neznámého Matouše Rumla. Díky moc za nádherný zážitek z celého představení.
13.11.2017 (22.34), Trvalý odkaz komentáře,
,Marie Šindlerová
Dobrý den,
proč v představení nezněla krásná hudba Chaplina, ale Beatles? K nepochopení, škoda. Chaplin byl kopie a hudba něco jiného. Kazí to hru. Jinak nádhera.
Zdravím, Marie
08.03.2018 (21.58), Trvalý odkaz komentáře,
,