Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Pět dní, které otřásly kladenským divadlem

    Marie ReslováJednu ze tří scén nominovaných letos kritiky na titul Divadlo roku stihl jeho „majitel“ v týdnu mezi 2. a 6. listopadem zcela rozložit. Městskému divadlu Kladno bylo odebráno suverénní postavení v budově, jejíž rekonstrukce se právě dokončuje a kde je už stovku let doma. Ředitelka divadla Blanka Bendlová uprostřed sezony připravila kladenskou činohru o dramaturgický plán a ve finále i o uměleckého šéfa Daniela Přibyla. Oním „majitelem“, který bezprecedentně zasáhl do divadelního organismu, je statutární město Kladno, jediný společník firmy Divadla Kladno s. r. o., jejíž jednatelkou je rovněž Blanka Bendlová. Nad kroky kladenské radnice visí i po dvou týdnech mnoho otazníků a všechno nasvědčuje tomu, že se k nim chystala delší dobu, což potvrzuje například radní Jiří Klesnil, když říká, že se debaty nad programovým směřováním divadla vedly na radě opakovaně.

    2. listopadu Rada města Kladna svěřila správu historické budovy divadla, její zkušební provoz a rovněž plán a realizaci jejího využití (včetně dramaturgického plánu), magistrátnímu úředníku Ladislavu Pavlíkovi, vedoucímu oddělení právních subjektů, kultury, tiskových a administrativních agend. Pavlík, který má za sebou mimo jiné několikaletou zkušenost mluvčího Českého rozhlasu, opakovaně tvrdil, že se tak stalo, protože podmínky dotace na rekonstrukci divadla z regionálního operačního programu (ROP) vyžadují, aby budovu přímo spravovalo a provozovalo město. To ovšem Michal Kýzl z ROP Střední Čechy ve vyjádření pro DN jasně popírá: Naše pravidla striktně nevyžadují, aby předmět projektu byl provozován příjemcem dotace, napsal. O skutečných důvodech předání vlády nad budovou divadla panu Pavlíkovi, pravé ruce kladenského primátora Milana Volfa, lze tedy jen spekulovat. Nabízí se jich mnoho: od snahy zajistit si přímý vliv na chod divadla a jeho program až po zcela utilitární ekonomické zájmy. V těchto souvislostech třeba stojí za pozornost, že si Ladislav Pavlík přesto, že zákon vysokým úředníkům podnikání zapovídá, zřídil v červenci tohoto roku živnost v oborech, které by mohly s provozem divadelní budovy souviset.

    Město, které provoz kladenské scény financuje, má jistě právo žádat, aby vedení divadla zohlednilo jeho představy. Ale ne přímo. Pokud radní nedůvěřují schopnostem Blanky Bendlové (šéfuje kladenské scéně od roku 2006), že povede divadlo podle jejich představ, mohou ji odvolat a vypsat na její pozici výběrové řízení. Zbavit ji zásadních pravomocí, ale ponechat ve funkci, nedává smysl. Leda, že by se někomu „loutková ředitelka“ hodila do plánů…

    Jasné kontury nemá ani dohoda paní ředitelky Bendlové s uměleckým šéfem divadla Danielem Přibylem na jeho odchodu z divadla ke konci listopadu. Přibyl situaci popsal v rozhovoru, který jsme publikovali na i-DN. Z jeho diplomatického vyjádření je zřejmé, že čelil blíže nespecifikovaným výtkám a tlaku ze strany „majitele“. Ví se, že společně s ředitelkou jednali s primátorem Kladna Milanem Volfem. Zda vyjádřil přání, aby Přibyl změnil uměleckou koncepci, která divadlu přinesla odborná ocenění a pozvánky na prestižní festivaly, ale nezajistila mu kýženou návštěvnost, nebo rovnou požadoval, aby opustil své místo ve vedení divadla, se můžeme jen dohadovat. Přibyl o tom mlčí, stejně jako o podmínkách, na nichž se s Blankou Bendlovou dohodl. Dopis, kterým mu jeho nadřízená odebrala v osudném týdnu část pravomocí, zveřejnit nechce.

    Město ústy primátora i vnuceného správce divadla Ladislava Pavlíka opakovaně ujistilo herecký soubor, že s ním do budoucna v historické budově divadla počítá, ale nejistota o průběhu této sezony a především o dalším směřování a fungování činohry v Kladně trvá. Minulý týden vypsala Blanka Bendlová výběrové řízení na nového uměleckého šéfa, ale jak! Zájemci se mají hlásit do 6. ledna a předložit svoji koncepci. Žádné bližší zadání, které by upřesňovalo požadavky, jež na provoz svého divadla kladenský magistrát má, v něm nenajdeme. A kdo by se taky po tom, co se v posledních týdnech přihodilo, na takové místo hlásil?

    Stačilo pět dní, jeden pracovní týden, a dnes je jasné, že několikaleté úsilí kladenské činohry dělat současné, moderní divadlo v oblastních podmínkách je pro nejbližší léta nenávratně ztraceno.


    Komentáře k článku: Pět dní, které otřásly kladenským divadlem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,