Peter Brook: Prázdný prostor
Nejzásadnější knihou o divadle je pro mne Brookův Prázdný prostor. Česky vydalo poprvé nakladatelství Panorama v roce 1988, překlad Alois Bejblík, náklad 2400 výtisků, cena vázaného výtisku 20 Kčs.
Dnes je tahle „bible“ divadla dvacátého století, jak ji někteří teoretičtí i praktičtí divadelníci nazývají, obtížně sehnatelným artiklem. Zeptám-li se proč, tak asi proto, že Brookovo rozdělení inscenací na divadlo Mrtvolné, Svaté, Drsné a Bezprostřední platí ve dvacátých letech jednadvacátého století stejně, jako platilo v době napsání Prázdného prostoru.
Peter Brook tehdy své úvahy o divadle začal větou: Mohu použít jakýkoliv prázdný prostor a nazvat jej holou scénou. Prázdným prostorem projde člověk, jiný ho pozoruje, a mám vše, čeho je třeba, aby vznikl akt divadla.
Dodnes neznám trefnější pojmenování toho, co nás všechny na divadle zajímá. A je celkem jedno, zda pak v tom kterém prostoru použijeme ještě veškeré dostupné technické efekty, nebo se spolehneme na pouhý prázdný prostor, osobnost herce a sílu myšlenky a emoce, které chceme svým sdělením předat dál.
Brookův Prázdný prostor je knihou, ve které si i po padesáti dvou letech od jejího prvního vydání může fascinovaně číst režisér začínající, stejně jako zkušenější.
Protože celoživotně platí Brookovo režisérské krédo: Režisérem se člověk stane tak, že se za něj prohlásí. Jen pak musí do konce života dokazovat, že jím opravdu je.
Komentáře k článku: Peter Brook: Prázdný prostor
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)