Divadelní noviny > Názory – Glosy
Petr Kofroň
Petr Kofroň za uvedení opery Aloise Háby Nová země v Národním divadle v Praze 12. prosince 2014.
Petr Kofroň v letošní sezoně opery Národního divadla uplatnil polovinu svých dramaturgických priorit: zatím nenabídl žádnou „avantgardní“ novinku, zato vytáhl ze šuplíků avantgardní a nepohodlná díla minulosti. Nečekaným objevem se stalo především první provedení opery Aloise Háby Nová země, kterou Národní divadlo předběžně přijalo k provozování v červnu 1936, leč nikdy ji neuvedlo – uvést ji jinde se také nepodařilo a nakonec není divu. Kofroň sám dílo nastudoval, zřejmě k tomu musel leckoho hodně přesvědčovat, a objevil a skvěle realizoval hudebně pozoruhodnou, ovšem ideově a politicky příkře kontroverzní partituru – jak bychom se tvářili, kdyby v Berlíně uvedli operu propagující nacistické koncentráky? Asi by se dalo uspět u soudu s obžalobou divadla (navíc Národního!) z propagace extremistických hnutí, na druhé straně jediné provedení opery bylo zážitkem! Je to na delší povídání – recenzi přineseme v příštím čísle.
Komentáře k článku: Petr Kofroň
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)