Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Petr Kofroň

    Petr Kofroň za uvedení opery Aloise Háby Nová země v Národním divadle v Praze 12. prosince 2014.

    Petr Kofroň v letošní sezoně opery Národního divadla uplatnil polovinu svých dramaturgických priorit: zatím nenabídl žádnou „avantgardní“ novinku, zato vytáhl ze šuplíků avantgardní a nepohodlná díla minulosti. Nečekaným objevem se stalo především první provedení opery Aloise Háby Nová země, kterou Národní divadlo předběžně přijalo k provozování v červnu 1936, leč nikdy ji neuvedlo – uvést ji jinde se také nepodařilo a nakonec není divu. Kofroň sám dílo nastudoval, zřejmě k tomu musel leckoho hodně přesvědčovat, a objevil a skvěle realizoval hudebně pozoruhodnou, ovšem ideově a politicky příkře kontroverzní partituru – jak bychom se tvářili, kdyby v Berlíně uvedli operu propagující nacistické koncentráky? Asi by se dalo uspět u soudu s obžalobou divadla (navíc Národního!) z propagace extremistických hnutí, na druhé straně jediné provedení opery bylo zážitkem! Je to na delší povídání – recenzi přineseme v příštím čísle.

    • Autor:
    • Publikováno: 5. ledna 2015

    Komentáře k článku: Petr Kofroň

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,