Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Petr Váša

    (1965), fyzický básník (literát, hudebník, výtvarník, performer a pedagog), vystudoval dějiny umění. V nedávné době vydal knihu – divadelní románek o českém idealismu, brněnských strašidlech a holkách na práškách – Idealisti a se svou skupinou Ty syčáci album The Tramp!.

    Co vás přivedlo k divadlu/umění

    Pocit, že to je úplně přirozená činnost.

    Největší divadelní/umělecký zážitek

    Asi každý okamžik, kdy se během dílen fyzického básnictví mění zdánlivá banalita v událost, aniž bych do toho nějak zvlášť zasahoval. Nebo performance Mirandy Aujesky rapující au jes, au jes ve stříbrném kostýmu a s houslemi pod bradou v jednom starším snu.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    Stravinského Dialogy a cokoli od Terezie z Ávily. Vzbuzují dojem, že jste s nimi na kus řeči už zašli. Rád to opakuju. Určití lidé vám mohou být hodně blízko bez ohledu na čas a prostor.

    Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Běžný život ze stereoskopického pohledu – jedno oko naivní, druhé rentgenové. To je myslím námět, který v každé době vyžaduje nové zpracování, ať už se člověk opírá o konkrétní tituly z minulosti, nebo si najde jinou zápletku.

    Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte a proč

    Když vás opravdu zajímají dějiny umění, je to snadné – nevyhýbáte se ničemu, i když máte v různých svých obdobích něco raději. Je to daleko zábavnější než přikládat moc velkou váhu osobním preferencím. Včera jsem měl hudební den, dneska mám nejraději spisování…

    Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

    Možná bych to postavil jako Odysseus versus Josef Švejk – dva dost protichůdné typy poutníků, oba ovšem pozoruhodní.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Planeta Země, na ní skála, na ní borovice, na ní veverka. Chtěl bych, aby to, co dělám, bylo jako veverka v podobné situaci.

    Etické či jiné hranice, za které byste nešel

    Nedělal bych nic proti svému svědomí, které u mě i v těch náročnějších momentech souvisí s pocitem hlubokého potěšení.

    Umělecký/divadelní sen

    Vytvářet něco, co by nebylo „jenom umění“, a přitom pořád zůstávalo uměním.

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu/umění

    Odmalička si vlastně připadám jako modelář, takže alternativou by mohl být skutečný modelář.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Kritické myšlení o čemkoli mě zajímá vždycky, kritizování něčeho jen občas. Kdyby se ten žánr jmenoval jinak, odpovídal bych jinak. Kritiku ve vašich novinách vnímám spíš nekriticky, protože mě dojímá, že se tomu s takovým zaujetím vůbec věnujete.

    • Autor:
    • Publikováno: 1. dubna 2019

    Komentáře k článku: Petr Váša

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,