Petra Janák Zachatá
(1994) Pochází z Písku, kde vyrůstala. Studia divadelní teorie a kritiky na DAMU zakončila loni doktorátem, ve své disertační práci se věnovala tvorbě českých dramatiků nastupující generace. Od roku 2018 je redaktorkou Divadelních novin, na DAMU vede seminář kritiky činoherního divadla a pracuje v agentuře DILIA, kde má na starosti anglickojazyčnou agentáž. Zasedá v porotě Ceny Marka Ravenhilla a Cen Thálie v kategorii alternativní divadlo.
Co vás přivedlo k umění/divadlu
Moji rodiče. Přišla jsem jim moc stydlivá, tak mě zapsali do dramatického kroužku při písecké ZUŠ vedeného paní Marií Husineckou. Nevím, zda ze mě role vlkodlaka nebo kohoutka a slepičky udělaly větší extrovertku, každopádně ve mně ale zažehly vášeň pro divadlo.
Největší umělecký/divadelní zážitek
Vrátím se ke svému příspěvku do rubriky Mé divadelní osvícení a opět jmenuji Polední úděl v Divadle v Dlouhé v režii Hany Burešové. Jistě jsem od té doby viděla několik zrovna tak výborných, třeba i odvážnějších či inovativnějších inscenací, ale marná sláva, oheň, který stále plá, víckrát nezažehneš. Můžeš do něj jen přikládat.
Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste ráda zašla na kus řeči
S dědečkem z matčiny strany, kterého jsem nikdy nepoznala. Určitě bychom se bavili i o divadle, měl ho rád.
Námět/text, který vás přitahuje a který byste chtěla zpracovat
Dobrodružství čukvaly zavalité v loutkovém podání (více o čukvale níže). Jakube Maksymove…? A za hodně inspirativní a zásadní téma v současnosti považuji neporozumění mezi generacemi a přehodnocování genderu a genderových rolí.
Divadlo, výtvarné umění, literatura, film, hudba, které máte ráda a kterým se naopak vyhýbáte
Čtení je odjakživa moje velká vášeň. V dětství jsem byla schopná jít si po škole půjčit něco do knihovny a ještě cestou domů to za chůze začít číst. Dosud jsem si však nenašla cestu k volnočasovému čtení literatury faktu. Nedám dopustit na Harryho Pottera – tedy knížky, ne film – a jsem zapálenou obhájkyní Pýchy a předsudku. Aspoň jednou za dva roky si přečtu Mistra a Markétku.
Za hudebního fajnšmekra se nepovažuju, nejčastěji poslouchám Rolling Stones, zato techno nikdy.
Do dospělosti mi vydržela moje láska k disneyovkám a obezřetnost vůči hororům.
Výtvarné umění sleduji jen nárazově, bohužel není dost času.
A divadlo? Především to poháněné potřebou cosi důležitého sdělit, klidně i mimo divadelní budovy. Baví mě reinterpretace klasických námětů a mám slabost pro novátorské úlety divadelní alternativy.
Historická či současná osobnost / divadelní postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená
Vždycky pro mě bylo obtížné vcítit se do trpitelských, svůj osud pokorně přijímajících a navzdory všemu odpouštějících ženských postav – například Solveig z Peera Gynta či Markétky z Fausta. Naopak mě na divadle těší vidět emancipované hrdinky, které se nenechají vtlačit do zajetých představ o ženství. Nacházíme je už v antickém dramatu nebo u Shakespeara.
Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete
Od malička miluju vydry, protože si umějí lebedit ve vodě stejně jako já. A v poslední době si mě získala čukvala zavalitá, podivně rozpláclý plaz, který se brání predátorům tak, že vleze do skalní pukliny, v níž se poté nafoukne a zaklíní, aby ji nemohli vyšťourat ven. Dokazuje, že nepřátelé se nám mohou dostat pod kůži jen tehdy, když jim to dovolíme.
Etické či jiné hranice, za které byste jako tvůrce nešla
Doufám, že za žádnou, kdyby mi bylo předem jasné, že to bude přešlap! Ale budiž, budu konkrétní: nepropagovala a nepoužívala bych myšlenky a estetická řešení, s nimiž nesouzním, jen za cenu kariérního růstu.
Umělecký/divadelní sen
Zařídit, aby redaktoři a autoři divadelních periodik a divadelníci obecně byli adekvátně zaplaceni za svou práci.
Kým/čím byste byla, kdybyste se nevěnovala divadlu/umění
Lékařkou – jako skoro celý zbytek mé rodiny.
Plus: Zajímá vás umělecká kritika?
Samozřejmě – vždyť jsem redaktorkou kritické rubriky DN! Především ta fundovaná, neexhibicionistická a literárně vyzrálá.
Vzhledem k tomu, že celá redakce Divadelních novin v prosinci končí a bude vystřídána novou, rozhodli jsme se v DN 18–22/2024 postupně publikovat Dotazníky všech stávajících redaktorů a redaktorek. Aby čtenáři věděli, kdo v posledních letech určoval podobu a směr končícího čtrnáctideníku. Od roku 2025 budou DN měsíčníkem.
Komentáře k článku: Petra Janák Zachatá
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)