Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Plzeň s pěnou i bez pěny (No. 2)
Čtvrteční program plzeňského festivalu byl skutečně nabitý, a to představeními, o které by divák nechtěl přijít. A tak se divadelní dění sledovalo od rána do noci a po burcující polské inscenaci v industriálním prostoru DEPO se diskutovalo o věcech na pozdní hodinu možná až příliš závažných…
První představení, klasiku coolness dramatiky, totiž inscenaci černočerné grotesky Tracyho Lettse Zabiják Joe, přivezla Komorní scéna Ostrava. Znovu se ukázal dramatický potenciál jednotlivých situací i celé struktury této dnes už legendární hry, která poskytuje hercům dostatečný prostor k „exhibici“. V režii Jiřího Pokorného vystřihli herci přesné typy podivných postav z předměstí, které se (marně) snaží dát do pořádku své životy, a uchytit si pro sebe aspoň malý kousek štěstí. Problém je v tom, že každý z těch hořkosměšných hrdinů má jiný ideál a jiné vidění světa, a jsou to vesměs smolaři a outsideři. V komorním obsazení inscenace, která je působivá tím, že veškeré absurdní i černohumorné situace jsou hrány v podstatě realisticky, bez velkého přehánění, si každý najde své místo na slunci. A to od nejméně nápadného otce Ansela Michala Čapky, dosti nedůvtipného taťky v trenkách a tílku, který s ostravským přízvukem evokuje možnost, že něco podobného by se klidně mohlo odehrát i u nás (jen ty životní pojistky nejsou tak velké, ale vraždí se i pro menší peníz), přes sexuálně rozbujelou Charlu Terezy Cisovské, zdivočelého, nervního Chrise Šimona Krupy, až po ústřední dvojici, mezi níž se nenápadně rozvíjí opravdový vztah. Totiž lehce zaostalou, ale v jistých věcech jasnozřivou Vicki, balancující na pomezí naivity dětství a odvěké ženské moudrosti, kterou se samozřejmou autenticitou hraje Zuzana Truplová; a samotného zabijáka Joea Josefa Kaluži, který se stylizuje do póz a gest westernových hrdinů, a hrdě se nosí v kýčovitých kostýmních kreacích Petra B. Nováka. Dobro a zlo v jejich podání získává nové valéry, a nic není takové, jak se na první pohled může zdát, Někteří diváci možná stěží zkousnou spršku sprostých slov, neoddělitelnou součást coolness dramatiky, ale to už jaksi k věci patří. Stejně jako krvavé stříkance a hromada mrtvol. Samotná podstata inscenace však zasahuje dál – pod touhle drsnou slupkou ukazuje touhu po obyčejných lidských citech, po lásce, přátelství, a dobrých vztazích ve fungující rodině.
Mohlo by se zdát, že venkovská tematika z českého venkova 19.století už dnes nikomu nic nemůže říci. Ale opak je pravdou. Právě venkovská témata, konfrontující drsný život na vesnici, každodenní boj o přežití, s vášnivými vztahy, bublajícími pod zdánlivě klidným povrchem, neobyčejně silně rezonují. Snad proto, že právě tyto kontrasty přinášejí archetypální vzorce chování, neustálé opakování chyb, dané genetickým poselstvím. A je to i případ variace Lenky Lagronové na román Karolíny Světlé Kříž u potoka, jehož inscenaci přivezlo Slovácké divadlo Uherské Hradiště. Režisér Martin Františák je mistrem právě v oboru venkovských dramat, které má jako zemitý Valach pod kůží. V inscenaci výborně funguje i propojení mystického rámce rodového prokletí, nad kterým může zvítězit jen nezištná láska, s realistickým prostředím vesnice, kde každý každému vidí do kuchyně i do postele. Na počátku představení si mladá dívka obřadně nasazuje věneček a tančí, zatímco z úst ženy stojící k nám zády se dozvídáme o kletbě, kterou na rod uvalila jistá Józa (hostující Drahomíra Hofmanová). Ta pak jako stín a voyeur děje sleduje boj mladé nevěsty, která se přes překážky pokouší kletbu zlomit. I když je to inscenace, v níž výprava Evy Jiřikovské a hudba Nikose Engonidise hraje významnou atmosférotvornou roli, přece jen nejdůležitější jsou opět herecké výkony, kterých si nikoli náhodou všimla i odborná komise Cen Thálie. V ústřední roli Evy se v Plzni sice nepředstavila nominovaná Klára Vojtková a roli za ní ovšem převzala stejně kvalitní Pavla Gajdošíková, která dokáže dát postavě pravdivost, ukázat její nevtíravou, ale tvrdohlavou sílu ženskosti, v tomto případě ženskosti obětující sebe sama a své cíty „vyššímu cíli“, zlomení kletby rodu. Pozoruhodný je také bratrský duel, temperamentnějšího a přímočařejšího Štěpána Zdeňka Trčálka, který svým založením přesně kopíruje problémy, patrně zděděné v genech, a introvertního Ambrože Tomáše Šulaje (nominovaného na Thálii), jehož boj se odehrává především v jeho duši, do níž dá nahlédnout jen vzácně. O to silnější je moment je neokázalý moment jeho nejvyšší oběti, Celková poetika (včetně až tanečně pojatých scén v choreografii Pavola Seriše) evokuje silnou, nostalgickou atmosféru a tragickou osudovost. Není dnes už příliš častá šance prožít si s hrdiny na scéně katarzi, ale tato inscenace jí poskytne v plné míře.
Inscenace Kde domov můj (Milostný dopis Československu) z plzeňské Alfy, z tvůrčí dílny Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka, přesně splňuje představu zábavně edukativního představení k výročí. V tomto případě ke 100.výročí Československa, paradoxně státu, který dnes už neexistuje. Ale i tato připomínka a závěrečná anketa mezi občany dává odpověď na otázku, proč toto výročí připomínat. Na plzeňské Alfě je sympatické, že ve svých – především na děti a mládež cílených – inscenacích bere v úvahu regionální kontext, takže i zde se v mozaice historických událostí důrazně připomínají události spojené s Plzní, a to mnohdy i takové, o nichž možná sami Plzeňáci nevěděli. Tento digest z československé historie (hraje se tu i s češtinou a slovenštinou), pracuje velmi promyšleně a zajímavě s audiovizuální složkou. Ať už jde o hudební část (Daniel Čámský), interpretovanou většinou živě samotnými herci, která v odkazech variuje hudební motivy od Ach, synku, synku po českou hymnu. Či scénografii Kamila Bělohlávka, kombinující českou domácnost – postavy sedící a pohybující se kolem kuchyňského stolu- s umně vypracovanou projekcí. Zde se prolínají dokumentární historické záběry, s animací a vkládáním loutkových portrétů politických činitelů prostřednictvím dvou projektorů, a také bezprostředním snímáním detailů herců a jejich činnosti na scéně prostřednictvím přenosné kamerky. Vše je tedy sestaveno do mozaiky, která (doufám) dokáže zaujmout i teenagery, kteří dokážou ocenit nejrůznější technické vychytávky, a přitom jim sem tam utkví v paměti i nějaký historický fakt či paradox. Pro mě, jako staršího člověka, samozřejmě záležitost v mnohém dojemná, a chvílemi dosti smutná, když si uvědomím, co vše si Češi zavinili sami, a jak se historie v různých variacích opakuje.
Na závěr dne představilo Divadlo Polonia z Varšavy až rituálně pojatou inscenace Zápisky z vyhnanství přibližující méně známou kapitolu ze života poválečných židovských emigrantů z Polska. A to v přednesu polské divadelní a filmové hvězdy Krystyny Jandy za doprovodu šestičlenného orchestru, Janusz Bogacki Band. Tento stominutový projekt posbíral od svého vzniku ceny na všech polských divadelních festivalech. A má za sebou desítky repríz. Jak herečka řekla po představení, hraje se často pro školy, protože právě mládeži je určen nejvíce. Aby mladá generace nezapomněla. Téma nabídnuté (ale vlastně nucené), a značně znesnadňované emigrace židovských rodin z Polska v roce 1968 inscenátoři vzali z biografické knihy Sabiny Baral (na úpravě se podílela herečka Krystyna Janda a režisérka Magda Umer). I když kritik Rem Myers z The Theatre Times tvrdí, že Zápisky z vyhnanství ukazují, jak má vypadat divadlo (citováno v publikaci vydané k plzeňskému festivalu), já sama tento tvar za příliš divadelní nepokládám. Dle mého názoru má blíže k hudební struktuře, oratoriu či experimentálně pojatému audio-vizuálnímu projektu. Celé vystoupení herečky (je obdivuhodné, že rozsáhlý text zvládá interpretovat zpaměti) se odehrává za průhledným plátnem, na které je promítám detail její tváře kombinovaný s dokumentárními záběry minulosti, ale i dneška. Herečka po celou dobu zůstává sice osvětlena bodovým reflektorem, ale zároveň je ponořená jakoby do snu a vzpomínek za oponou.
Vydatné divadelní dávky všech chutí a barev, které nabízí plzeňský festival, jsou opravdu silné. Tak vzhůru do zážitků nového dne…
///
Více o Mezinárodním festivalu Divadlo Plzeň na i-DN:
…
Komentáře k článku: Plzeň s pěnou i bez pěny (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)