Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Plzeňská bojovka na hledání ředitele

    Přicházejí nejrůznější kuloárové informace o průběhu výběrového řízení na ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni. Pokud je na nich zbla pravdy, jsou krajně znepokojivé: mění se složení komise, politikové sami navrhují a protlačují své favority, domlouvají s nimi okolnosti nástupu do funkce, zkrátka ostře se bojuje jak ve vile o vyvolené, místo aby se transparentně hledal nejvhodnější ředitel. Nemluvě o tom, že do Plzně dosadili Ilju Racka, aby dokončil a otevřel nové divadlo, a teď chtějí nového ředitele nejlépe od ledna příštího roku, a tudíž dosazeného vykopnou dřív, než by mohl zadaný úkol vůbec začít plnit.

    Dlouhá léta politikové i divadelníci nechtěli slyšet o tzv. uzavřených konkursech. Od jmenování Jana Buriana a Martina Glasera zřejmě nechtějí slyšet o otevřených, soudě podle konkursu v Olomouci a nyní v Plzni. Což je stejně špatný opačný extrém. Do otevřeného konkursu se může přihlásit kdokoli, vítěze soutěže určí konkursní komise. V uzavřeném se nesoutěží, tedy nejsou poražení, ale odborníci (většinou v počtu do pěti lidí) vyberou kandidáta, s nímž radnice jedná o podmínkách angažmá. Hodí se u institucí, které hledají osobnosti s takovým renomé, že nepůjdou do „otevřené“ soutěže s často protežovanými začátečníky, případně když je třeba k řízení divadla přistrčit ty, kteří by si sami neřekli. Jenže u nás jednou frčí to a podruhé ono.

    V Plzni uzavřeli výběr kandidátů, jenže je zřejmě navrhují odborníci i politikové a přetahují se o své protežované. Jestli se komise doplňovala, pak o dalšího spolubojovníka, jiný věcný důvod nevidím. Zřejmě se tu soutěží, aniž byli na startovní čáru připuštěni všichni, což má usnadnit protlačení kamaráda, známého, doporučeného, politicky korektního a tak. V uzavřeném konkursu jsou za návrh jmenovitě zodpovědní odborníci, za realizaci konkrétní politikové – v Plzni za výsledek zřejmě opět nebude zodpovědný nikdo.

    Jestli to tak opravdu je, pak všechno řečené je hodně špatně. Jestli ne, proč se pochybnosti nerozptýlí jasnými informacemi? Proč se z hledání ředitele divadla zase dělá bojová hra?


    Komentáře k článku: Plzeňská bojovka na hledání ředitele

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,