Divadelní noviny > Názory – Glosy
Po změně
Ptali se na koncepci rozvoje Městských divadel pražských pro roky 2018–2024, kterou jsem před rokem předložil ve výběrovém řízení. Co z ní platí? Všechno. Nepsal jsem ji jako slohové cvičení, nebyla to úvaha, ideová studie. Je to koncepce v každém jednotlivém bodě určená k realizaci. Chceme ji naplňovat společně s uměleckým šéfem Michalem Dočekalem, stálým režisérem Davidem Drábkem a dále mimo jiné s dramaturgem Michalem Zahálkou, produkční Janou Burianovou, Lenkou Dombrovskou a Martinou Čackou, které zase budou pečovat o Komedii, a s mnohými dalšími kolegy a spolupracovníky.
Ptali se, co pro mě Městská divadla pražská znamenají. Potenciál. S tisíci místy na třech scénách jsme největším jednosouborovým činoherním divadlem v České republice.
Městská divadla se rozšířila, mají tři scény, po šestnácti letech se do svazku navrátilo divadlo Komedie. Prvním úkolem byla velkorysá údržba všech prostor divadla, nespočet velkých i zcela titěrných oprav, které se nastřádaly za ta téměř dvě desetiletí. Vznikne nová divácká šatna, vizuálně proměníme i oblíbenou kavárnu, která, pevně věřím, zůstane místem k setkání v centru Prahy, průsečíkem umělecké komunity. Programově jsme Komedii vyhradili pro projektovou tvorbu, koprodukce s nezávislými soubory a zahraničními partnery, festivaly, literární pořady, koncerty, výstavy. Kolegové z mimopražských divadel, Komedie je otevřena i vám. Sám dobře vím, jak těžké je nalézt v Praze důstojné místo k prezentaci. Není čas rozpačitě přešlapovat, proto v Komedii hned vítáme rezidentní soubory, které utvoří most k nezávislé scéně, v první sezoně Lenka Vágnerová & Company za pohybové divadlo a Lachende Bestien za alternativní činohru. Často budeme v Komedii spolupracovat s nadějnými tvůrci na samém počátku jejich profesionální kariéry – a také se obracet na mladé publikum. Rozšíříme doprovodné aktivity, zahájíme vzdělávací programy, chystají se přednáškové cykly z bohaté historie Městských divadel a celá řada dalších větších či menších akcí. Vlastní festival Nová Komedie, například.
V divadle ABC se budeme věnovat pravidelné dramaturgii, ve které chceme akcentovat současná celospolečenská témata. Na odkaz Osvobozeného divadla chceme navázat zejména v apelativním, společensky kritickém účinku. Rokoko se postupně stane klubovou scénou určenou pro ryze současný repertoár, velmi často původní, hodláme se dopouštět i satiry. Seznam premiér 69. sezony Městských divadel pražských zveřejňujeme v tomto čísle Divadelních novin. Je jich celkem čtrnáct, což v tuto chvíli představuje provozní maximum.
Jsme veřejnou kulturní institucí, tudíž i součástí veřejného prostoru. Vstoupíme do něj novou, výrazně typografickou vizuální identitou Ondřeje Zámiše a Romana Černohouse, která podtrhuje důraz na slovo a obsah. Příští rok na jaře uspořádáme první site-specific projekt. A mediální veřejný prostor obohatíme o dvouměsíčník s furiantsky sebevědomým názvem Moderní divadlo.
A ještě jeden aspekt naší činnosti v Městských: zajímá nás, co se děje v evropském divadle, a nechceme jen přihlížet. Jsme novým členem Unie evropských divadel (UTE), spolu s dvaceti významnými divadly napříč celou Evropou. Na jaře 2019 uvedeme první koprodukční inscenaci s Činohrou Státního divadla Norimberk v režii Armina Petrase, v česko-německém obsazení, a bude to text současné české autorky, Stručné dějiny Hnutí od Petry Hůlové, o to větší radost.
Dost čepýření. Ptali se, co cítím v nové funkci. Zodpovědnost.
Komentáře k článku: Po změně
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)