Pociťuji velkou motivaci
Od září 2019 povede operní soubor Národního divadla v Praze renomovaný hudební manažer Per Boye Hansen, který dlouhodobě úspěšně působil v Norsku a Německu. Ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian s jeho jmenováním seznámil ministra kultury Antonína Staňka.
Absolvoval jsem řadu schůzek s vytipovanými osobnostmi a intenzivně spolupracoval s kolegy z organizace Opera Europa, prozrazuje ředitel ND Jan Burian. S Garanční radou ND jsme se shodli na několika klíčových kritériích. Hledáme osobnost s dostatečnou praxí ve vedení srovnatelného operního souboru, se znalostí systému řízení divadla ve střední Evropě, s upřímným vztahem k české opeře a její tradicí, s nadprůměrnou znalostí opery jako uměleckého druhu, se správnou motivací, se schopností pracovat v Praze soustavně a „dennodenně“, s prokazatelnou schopností převzít odpovědnost i s dostatečně rozsáhlými mezinárodními kontakty. Jsem rád, že se naše požadavky protínají v osobnosti Pera Boye Hansena, upřesňuje.
Cítím se velmi poctěn, že dostávám příležitost pracovat v Praze – ve městě s úžasnou operní tradicí, uvedl Per Boye Hansen. Česká operní historie, dva operní soubory Národního divadla a tři nádherné operní domy jsou obrovským přínosem pro mezinárodní operní svět. Velmi se těším na jejich další rozvoj spolu se všemi svými novými kolegy, dodal. Výběr vhodných kandidátů na prestižní pozici probíhal od listopadu 2017. Hansen byl vybrán na základě doporučení výkonného ředitele prestižní mezinárodní organizace Opera Europa a dalších významných osobností evropského divadla a po konzultaci s Garanční radou ND.
Ochotně jsem se podílel na hledání lidí, kteří v sobě spojují znalost české hudební a divadelní scény s mezinárodní zkušeností a přehledem a je velmi povzbuzující, že se objevilo hned několik velmi kvalifikovaných osobností se silným zájmem o tento úkol, potvrzuje Nicholas Payne, výkonný ředitel Opera Europa a emeritní ředitel Královské opery v Londýně.
Per Boye Hansen vždy prokazoval vysokou kompetentnost při výběru pěvců a obsazení. Je informován o nových talentech, podporuje umělce v růstu a vedle toho udržuje mezinárodní Národní divadlo síť kontaktů s renomovanými agenturami, intendanty a dirigenty. Má přehled a významnými impulsy přispěl k rozvoji celé operní scény. Jeví se tedy jako předurčen k tomu, aby otevřel operní dům mezinárodní spolupráci, dodává Bernd Loebe, ředitel Opera Frankfurt a Deutsche Opernkonferenz.
Považuji Pera Boye Hansena za jednoho z nejzkušenějších a nejzdatnějších operních manažerů na světě a domnívám se, že každý operní dům by se měl radovat, jestliže jej získá za uměleckého ředitele, doplňuje Andreas Homoki, generální ředitel Opernhaus Zürich.
Podporuji výběr nového uměleckého vedení Opery v Národním divadle v Praze, přidává se Birgitta Svendén, generální a umělecká ředitelka Královské švédské opery ve Stockholmu.
Ředitel ND Jan Burian zároveň oslovil dosavadního uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně s další spoluprací v oblasti soudobé opery a hudby. S českou operní tvorbou je Per Boye Hansen seznámen. K vašemu rozsáhlému uměleckému dědictví chovám nejhlubší úctu a obdiv. Skladatelé jako Smetana, Dvořák, Martinů a Janáček představují jedinečnou součást dějin opery. Uvážíme-li, že patří k zemi nevelké rozlohy a k nepočetné jazykové skupině, je jejich odkaz o to obdivuhodnější, svěřuje se. Přestože opera je – možná více než jakákoli jiná umělecká forma – mezinárodní, význam místních tradic a společenských a politických okolností je zásadní. Divadlo žije ve společnosti a mělo by si klást za cíl nejen být její součástí, ale také se podílet na celém společenském a kulturním vývoji. Jedním z nejdůležitějších úkolů pro mne bude porozumět ve větší míře české mentalitě a prozkoumat blíže strukturu vašich kulturních a společenských zvláštností. Již jsem měl příležitost ocenit váš jedinečný smysl pro humor. Osvojit si jazyk bude jistě nelehký úkol, ale bude to velmi užitečné k tomu, abych se přiblížil vaší kultuře a společnosti, dodává.
Praha by měla být místem, kam se za operou jezdí. Musíme pokračovat v profilaci jednotlivých divadelních scén. Oslovit další kvalitní dirigenty. A věnovat pozornost ze strany vedení opravdu každému představení, formuluje zadání pro nové vedení Opery Jan Burian.
Soubory Opery ND a Státní opery je třeba v zájmu dosažení požadované úrovně mezinárodní konkurenceschopnosti celkově posílit. Pociťuji velkou motivaci k tomu, abych využil svých zkušeností a schopností ke zvýšení renomé opery a k upevnění její pozice. Návštěva opery by měla být hlavním důvodem pro návštěvu Prahy, přijímá úkol Per Boye Hansen.
…
Per Boye Hansen (narozen roku 1957 v Oslu)
působil od dubna 2012 do července 2017 na pozici uměleckého ředitele Norské národní opery, která se vypracovala mezi přední operní scény a těší se mezinárodnímu věhlasu a uznání. V roce 2015 obdržela v Londýně Mezinárodní operní cenu v kategorii „Nejpřístupnější scéna“. Od roku 2005 do roku 2012 zastával funkci uměleckého a provozního ředitele Mezinárodního festivalu v Bergenu. V roce 2011 byl norským ministrem kultury jmenován předsedou poroty Mezinárodní Ibsenovy ceny. Je členem představenstva vydavatelství Dacapo Records (Edition S), které funguje s podporou dánského ministerstva kultury. Byl členem poroty pěvecké soutěže BBC Singer of the World (Cardiff, 2013), Mezinárodních operních cen (2017) a porotcem soutěže Ring Award (Graz, 2017).
Od roku 1999 působil jako castingový ředitel berlínského operního domu Komische Oper Berlin. V roce 2003 byl jmenován do funkce ředitele opery a jako takový odpovídal za každodenní provoz souboru. Měl na starosti angažmá hostujících pěvců a dirigentů a spolupracoval s různými režiséry (např. Peter Konwitschny, Hans Neuenfels, Barrie Kosky, Calixto Bieito, David Alden, Richard Jones a Sebastian Baumgarten).
V roce 1990 založil uměleckou agenturu Oslo Arts Management a uspořádal sérii koncertů v Koncertním domě v Oslu, na níž vystoupili např. Jessye Norman, Kiri Te Kanawa, Kathleen Battle, Anne Sophie von Mutter, Anne Sofie von Otter, James Galway, José Carreras a Bryn Terfel. Úzce spolupracoval s Filharmonií Oslo a jejich šéfdirigentem Marissem Jansonsem. V roce 1994 byl pověřen organizací série koncertů pro Národní olympijský výbor, které byly součástí kulturního programu zimních olympijských her v Lillehammeru. V roce 1996 navázal úzkou spolupráci s mnichovskou uměleckou agenturou KünstlerSekretariat am Gasteig.
V letech 1984 až 1988 pracoval jako asistent režie opery v Kolíně nad Rýnem. Několik let působil jako asistent režiséra Jean-Pierra Ponnelleho a rovněž pomáhal řediteli operního souboru v Kolíně nad Rýnem, Michaelu Hampemu. Asistoval tamním režisérům ansi Neugebauerovi a Willymu Deckerovi. V osmdesátých letech pravidelně působil jako asistent Michaela Hampeho a Jean-Pierra Ponneleho na Salcburském festivalu.
V roce 1982 založil Letní operní soubor v Oslu, který z pozice uměleckého ředitele vedl až do roku 1992. Z původně volného sdružení norských umělců se nakonec stal každoroční desetidenní festival, na němž vystoupili např. Francisco Araiza, Edith Mathis, Delores Ziegler a Lucia Poppová. V norské premiéře nastudoval operu Benjamina Brittena Sen noci svatojánské, Mozartovy opery Don Giovanni, Così fan tutte a La Clemenza di Tito
a Straussovu Ariadnu na Naxu.
Po studiu divadelní vědy na Univerzitě v Oslu studoval obor operní režie pod vedením profesora Dietera Bülter-Marella na Folkwanghochschule v německém Essenu.
/Z Tz pro i-DN zpracoval hul/
Komentáře k článku: Pociťuji velkou motivaci
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)