Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Pod čepec

    Křehká blondýnka ve svatebních šatech ve foyeru vítá příchozí a rozdává jim poupata růží. Opozdilci od ní květinový dárek obdrží přímo v hledišti. Pianista Jan Šikl, který sedí od začátku připraven na jevišti, zahraje úvodní akordy svatebního pochodu a usměvavá Milena oznamuje divákům, že je vítá na své svatbě.

    FOTO TOMÁŠ PLESKOT

    Šárka Vaculíková jako usměvavá nevěsta Milena FOTO TOMÁŠ PLESKOT

    Rámcová situace sňatku, slouží Šárce Vaculíkové v inscenaci Milena má problém! k rozvíjení úvah nad novým postavením ženy, které manželství přináší. Zamýšlí se i nad vztahem k vyvolenému, jenž se bude s přibývajícími léty proměňovat. V rámci příprav své původně absolventské inscenace na katedře autorské tvorby a pedagogiky pražské DAMU autorka a zároveň interpretka Šárka Vaculíková oslovila čtyři nejbližší ženy – babičky, matku a macechu a nahrála jejich intimní zpovědi o mužích.

    Úsměvné vzpomínky, jindy naopak životem otupělé konstatování faktů zaznívají v podobě autentických zvukových stop či přímo z úst Vaculíkové, která se přehrává z postavy Mileny do rolí svých respondentek. Ženy nepředstavuje specifickou dikcí, ani jinou hlasovou charakteristikou – nesnaží se být jejich věrnou kopií. K odlišení dotázaných používá náznak kostýmu, který odpovídá charakteru figury. Vyhýbá se tak přímo metodě dokumentárního dramatu Verbatim, jež pracuje s přesnou hereckou citací mluvčích. A tak zůstává otázkou, na kolik jsou výpovědi čtyř žen Vaculíkovou a dramaturgyní Apolenou Vackovou dofabulovány. I přesto může fascinovat otevřenost, se kterou k rozhovorům ženy přistoupily, a to i s vědomím, že leckdy odhalují rodinné anamnézy.

    Z euforické nevěsty Mileny se ve spleti tvrzení a rozličných úhlů pohledů čtyř žen stává lehce bezradná a nezkušená žena, která stejně jako všichni ostatní touží po bezproblémovém – ideálním vztahu. Vaculíková ve své revue vystřídá nejen několik kostýmů, ale i nesčetně hereckých poloh. A v duchu žánru také zazpívá barový popěvek za doprovodu pianisty, který představení doprovází drobnými „vyhrávkami“. Milena dokáže být křehká i vášnivá, praktická i bohémská – Šárka Vaculíková totiž na jevišti ovládne tolik odstínů, kolik jich v sobě může žena skrývat. Milena má problém! je zdařile zábavnou, i když někdy sladkobolnou inscenací. Stojí a padá s energickou Šárkou Vaculíkovou, které kromě prokazatelné herecké a autorské dovednosti nechybí sebeironie.

    Šárka Vaculíková: Milena má problém! Scénář a režie Šárka Vaculíková, dramaturgie Apolena Vacková, hudba Jan Šikl, technická supervize Ondřej Michalík. Psáno z reprízy 23. března 2015.


    Komentáře k článku: Pod čepec

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,