Pod hronovským nebem (No. 3)
Pondělí v Hronově patřilo v rámci hlavního programu převážně mladým divadelníkům, kteří na festival přivezli své autorské inscenace.
Divadlo dNO ze slovenského okresního města Námestovo v Žilinském kraji se profiluje jako mladý soubor, který svou dramatikou reaguje na aktuální dění nebo čerpá námět ze skutečných událostí. Inscenace Hra na Boha vychází z brutální vraždy tří lidí v kostele v roce 1960, k nimž se přiznal Janko Jenej (více zde). Jevištní zpracování režiséra Lukáše Kubíka se však vraždou jen inspiruje. Hlavní je pro něj mysteriózní atmosféra kostela a jeho nejbližšího okolí, kde se odehrálo něco víc než jen „obyčejná vražda.“ Vzduchem v úvodu představení vonělo kadidlo, po jevišti chodily postavy zahalené v rouchách, zněl chorál. Rázem se ale obraz změnil na hysterický výslech StB, během kterého policistka na Janka chrlila obvinění, snažila se z něj vymámit přiznání a zároveň jej sváděla. V dalším obraze se pak rozehrál příběh kněze a jeho výčitek svědomí. Do necelé hodiny se inscenátoři pokusili doslova „narvat“ bestiální vraždy a dobový vztah slovenské státní moci a církve. Témata se však příliš krátce exponovala, a nespojila tak do srozumitelnějšího tvaru.
Výjimečný však byl herecký výkon Jakuba Janotíka (vrah Janko) během policejní rekonstrukce. Janotík Janka hrál během krátkých tanečních sekvencí jako netvora, který v jeden okamžik se zvířecí agresivitou masakruje sekyrou své oběti, po násilném aktu však mrtvoly s nečekanou něhou chová v náručí a v další chvíli demonstruje brutální soulož. A o několik vteřin později rozpažením rukou do kříže naznačuje možné okultní motivace vražd. Zbytek představení se však Janko válel po zemi jako sklíčený otloukánek. Nemluvil, vyděšeně sledoval ostatní a hleděl odevzdaně do země. V žádném případě jako vrah nevypadal. Představení by podle mne velmi prospělo, kdyby se soustředilo jen na jednu dějovou linii.
…
Z hronovského Bloku Dětské a Mladé scény mne zaujalo krátké představení Eva H. (režie Pavel Skála) mosteckého souboru Nejmladší částice existujícího při ZUŠ F. L. Gassmana. Eva se skutečně narodila v roce 1928, dnes je jí devadesát tři let a žije v domově důchodců. Z její životního příběhu se tvůrci zaměřili především na válečné události, které někdy však až příliš ilustrativně demonstrovala pětice děvčat pomocí polínek a jednoduchých rekvizit. Některé nápady se ale povedly. Třeba loutka Evy v životní velikosti vytvořená z malých polínek, špagátů a červené mašličky. Pětice dívek loutku s obdivuhodnou synchronností animovala tak, že opravdu vznikl dojem, že na jevišti cvičí mladá Eva. Škoda jen, že tvůrci nápad dál nerozvinuli a že se loutka se v představení objevila už jen jednou, úplně na konci, kdy se dřevěno-špagátová Eva šourala po mosteckém domově důchodců…
Z polínek na zemi vytvořený hákový kříž působil podle mého soudu – vzhledem k námětu pro dětské divadlo – zbytečně násilně. Navíc jej trvalo dlouho poskládat a dívky jej ani zásadním způsobem nevzaly do hry. Demonstrace výslechu Evina tatínka jako řezání polínka pilou, okrajováním nožem a rozseknutím pak odvádělo pozornost od dramatického příběhu k divákově otázce, zda je bezpečné takové nástroje vkládat do dětských rukou. Přesto – či navzdory tomu – toto představení vtipně propojilo dětské divadlo se závažným historickým tématem.
///
Více o 92. JH na i-DN:
Jiráskův Hronov po dvaadevadesáté
Divadlo RADAR získalo Cenu Pavla Dostála
…
Komentáře k článku: Pod hronovským nebem (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)