Pod hronovským nebem (No. 6)
Čtvrteční program JH nabídl kytici krátkých scének a tanečních choreografií Bloku z Otevřena Kolín (festival pohybových, pantomimických a tanečních inscenací s divadelním přesahem). Přiznám se, že mě zaujaly více než úterní blok Tanec, tanec, jehož choreografie byly sice perfektně provedené, ale až příliš abstraktní.
Podobně jako v Tanci, tanci i zde si v hravé choreografii Magdalény Pupik Rellichové zatančil soubor Tanečního pohybového studia Magdaléna z Rychnova u Jablonce nad Nisou v performanci nazvané Hledej smysl v nesmyslu.
Skupina DAMS pod vedením Michala Hechta je spolek, který vznikl na pohybových dílnách v Šumperku, kde před dvěma lety vznikla inscenace Karma, pantomimická variace na čarodějnické procesy na Šumpersku propojená s genderově nekorektními ukázkami chování mužů vůči ženám. Šlo o hravou, klauny a strojem času podpořenou grotesku, nicméně u některých diváků vzbudila nekorektnost, prakticky se ženám vysmívající, značně zápornou reakci.
Takže nejlépe ze čtveřice krátkých představení byly nakonec hodnoceny choreografie ZUŠ Červený Kostelec Síla okamžiku pohrávající si s energií v prostoru a objevováním nových pohybových možností a především vtipně pojatá hra s rámy obrazů Tanečního souboru Puls z Opavy Úhel pohledu.
Činohru ve čtvrtek zastoupil Racek z pražského divadla Radar/Hrobeso. Solidní provedení klasiky v režii Luďka Horkého má vždy své příznivce i odpůrce. Pro mě to byla sice technicky kvalitně odvedená práce všech herců, která ovšem nepřinesla nic navíc a emocionálně nechala diváky chladné. Inscenace se mi zdá nejspíše vhodnou pro školní publikum, a to i proto, že kromě interpretace Čechovova textu jsou do ní začleněny jednoduché písničky doprovázené živou kapelou. Ale pro festivalové „labužníky“ je to přece jen málo.
Jak publikum strhnout psychologickým herectvím a dramatickým příběhem, byť hrdinky po celou dobu víceméně jen stojí a publiku vypovídají své příběhy, ukázala inscenace NordOst z Divadla v Řeznické. Hororovitý příběh, který sepsal Torsten Buchsteiner podle skutečné události, jež se odehrála při přepadení moskevského Divadla Na Dubrovce čečenskými teroristy při představení muzikálu Nord-Ost (více zde), ukazuje tragické následky válečných konfliktů na území bývalého SSSR. Trojice žen – třiadvacetiletá Čečenka, černá vdova Zura, čtyřiatřicetiletá Litevka Tamara, jejíž muž po návratu z Čečenska neunesl hrůzy prožité ve válce a spáchal sebevraždu a která do víru událostí vstoupí jako ošetřovatelka rukojmích, a pětačtyřicetiletá Ruska Olga, jejíž muž nepřežil záchrannou akci v divadle, nevinná oběť, v níž povstává nenávist vůči Čečencům – v podání Barbory Lukešové, Anny Fixové a Annetty Nesvadbové nenechá diváky vydechnout. Silný a pro přítomné diváky – ať aktivní amatéry a profesionály, či „obyčejné“ diváky – rozhodně inspirativní divadelní zážitek.
///
Více o 92. JH na i-DN:
Jiráskův Hronov po dvaadevadesáté
Divadlo RADAR získalo Cenu Pavla Dostála
…
Komentáře k článku: Pod hronovským nebem (No. 6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)