Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Pod kůží Ostravy číhá sen (No. 1)
Jen co moravskoslezskou metropoli opustily poslední davy zahraničních hokejových fanoušků, vlády nad městem se na týden ujaly milenky a milci múzy Thálie, neboť svůj již 16. ročník odstartovala tradiční bezstarostná jízda, plná těch nejlahodnějších vybraných chodů z českého divadla, jež zove se Dream Factory Ostrava.
Zahajovalo se v po střechu našlapaném porubském kulturních chrámu Poklad, kdy prostřednictvím anticky půvabné, výborně připravené Markéty Harokové byla nejprve bryskně i empaticky vyzpovídána patronka letošního ročníku Marta Dancingerová, a následně i náměstkyně primátora Lucie Baránková Vilamová. Po bezprostředním uvítání už následoval slavnostní vstup do indigově modrého řečiště letošního festivalu, jež obstarala pražská legenda Činoherní klub, a sice inscenací hry Konsent britské autorky Niny Raine.
Ta sice přináší poněkud apartní náhled na řadu palčivých témat a svým povrchním vyzněním i situační sterilitou evokuje spíš konvenční ukázku běžného televizního scenáristického mainstreamu než aktuální etalon světové dramatické tvorby, coby prostředek prezentace současných sil zejména mladší části souboru však funguje poměrně dobře.
Podobně jako například v Rezině Bohovi masakru se řeší temné stránky dobře zajištěných, inteligentních, půvabných a zdánlivě dokonale civilizovaných privilegovaných osob. Tradičně neinvazivní režii Šimona Dominika, jenž je zároveň i autorem překladu, ideálně doplňují jednoduchá variabilní scéna Karla Čapka i filmově detailní róby Petry Krčmářové. Jak už bylo naznačeno, logickou dominantou zevně atraktivního projektu jsou vyrovnané výkony generačně spřízněného hereckého šestera, jež z pozice zralejší kolegyně výtečně doplňuje Lada Jelínková. Činoherní harcovníci, i televizně proslulé tváře zde jasně definují vynikající úroveň svých jevištních dovedností i vzájemné kolektivní napojení, jako jednu ze základních deviz ČK.
Mužské charaktery trpí vehementní tezovitostí předlohy, s níž si ironicky i něžně pohrává především netypicky obsazený Vojtěch Kotek, zatímco Ondřejové Rychlý a Novák energicky vyhrávají očekávatelné odstíny toxické maskulinity. Ženám pod rukama utěšeně rozkvétá podstatně výživnější materiál. Sandra Černodrinská úspěšně vzdoruje stereotypní představě herečky jako naivní studnice otřepaných vtipů, a pomocí komplexního arzenálu primárně nonverbální komunikace soustředěně buduje kontrast mezi urputně pozitivním zevnějškem a sílící vnitřní skepsí. Rachel Elizavety Maximové je živoucím monumentem osobních i profesních selhání sugestivně přetavených v umanuté obhajování mužských limitů. Marta Dancingerová pak klíčovou postavu Kitty modeluje jako bezprostředně okouzlující bytost, stejně přesvědčivou v momentech štěstí i uprostřed rozpadu zdánlivě neotřesitelných hodnot. Pokorná služba textu problematické úrovně nakonec slavila zasloužený úspěch, vyprovokovala řadu ohnivých diskusí a stala se i příjemnou předehrou k následujícímu bujarému večírku. Co víc si přát?
Pokračování příště!
Komentáře k článku: Pod kůží Ostravy číhá sen (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)