Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Pod letenskými šapitó (No. 7)
Letní Letná je z velké části festival pro celou rodinu, tedy pro různé věkové kategorie včetně předškoláků a raných školáků. A především pro ně je určen stan č. 5.
Byly doby, kdy jsem tuto část programu LL kritizoval, neb v ní vystupovali především přátelé organizátorů a člověk, pohybující se dlouhodobě v této oblasti českého divadla, postrádal řadu inscenací, osobností a souborů, kteří by lépe a nápaditěji reprezentovali širokou oblast tohoto směru divadla pro děti. Mnohé výtky však v poslední době jdou z mé strany stranou. Letenský program představující české divadlo pro děti, jež se zaměřuje na osobnostní divadlo hrané v netradičních – vesměs venkovních – prostorech (či aspoň schopné v nich hrát), je nyní kvalitní, důstojnou a poměrně reprezentativní přehlídkou skutečně toho nejzajímavějšího a aktuálního, co se v dané oblasti u nás odehrává. Je jasné, že zde nemohou být všichni, ať už proto, že přes prázdniny nehrají či naopak vystupují jinde, či proto, že jsou pro Letnou nedostupní z technických či finančních důvodů. Nicméně to, že zde můžeme denně vidět produkce pražských Buchet a loutek, Divadla Minor, Bilbo Compagnie, Toy Machine, spolku Bořivoj, královéhradeckého Divadla Drak a Divadla U staré herečky, brněnských divadel DNO a Bolka Polívky a vedle nich žonglérské Bratry v tricku a Vojtu Vrtka, studentské Studio Damúza, Zdravotní klauny a Loutky bez hranic s řadou projektů, Tondu Novotného, Víťu Marčíka, Václava Strassera, Divadlo Koňmo, 100 opic a mnoho a mnoho dalších více či méně známých tvůrců pohybujícíh se v této oblasti a dokonce i několik zahraničních akvizic, je dokladem širokého dramaturgického přehledu a záběru tvůrců a spolupracovníků Letní Letné.
Z letošního bohatého programu jsem si vybral dvě představení brněnských DNO. Sleduju tuto partu vedenou charismatickým a neustále aktivním, s neutuchající energií tvořícím a nápady překypujícím Jiřím Jelínkem od jejich počátků na začátku tisíciletí v Hradci Králové a nenechám si ujít žádnou příležitost jejich produkce kdekoli a kdykoli zhlédnout. Jelínek odešel spolu s Jiřím Knihou v roce 2005 do Divadla Husa na provázku v Brně, kam je vzal tehdy z Hradce do DHnP odcházející režisér Vladimír Morávek. Základní sestava DNO se v podstatě rozpadla a každý z členů si šel svou cestou. Dnes jsou rozstřeleni do mnoha profesí a míst působeni. Asi nejznámější jsou – vedle Jelínka a Knihy – Johana Švarcová alias Johana Ožvold, skupina DVA a výtvarník Kamil Bělohlávek (tč. Naivní divadlo Liberec). Byla to tehdy silná parta, jež se objeví jednou za mnoho let.
DNO nyní vede Jiří Jelínek spolu se svou ženou Monikou a své aktuální inscenace směřují především k dětskému divákovi. A právě s dvěma z nich hostoval soubor i na letošní LL.
Nejprve v neděli 14. srpna v dětském stanu č. 5 uvedli svérázné zpracování Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky. Premiéra se konala takřka před rokem – 1. června 2021 – a neumím odhadnout, jak je sehraná a obehraná. Nasazení a výkony všech aktérů – spolu s manželi Jelínkovými vystupují ještě Tereza Lexová a David Smečka – jsou suverénní. Ctí žánr i formu inscenace-hry, inscenace-dialogu s mladými diváky a také inscenace-školy či jinak řečeno udržují didaktické prvky vložené do ní. Na můj vkus až moc. Herci v úvodu vedou přednášku o tom, co je opera a jaké jsou její symptomy. Pak se klavírista (a herec) David Smečka představí jako Leoš Janáček na hlavě majíc janáčkovu typickou bílou kštici (paruku) a herci rozjedou jelínkovsky divokou taškařici na téma Těsnohlídkovy novely s odkazy – spíše v komentářích než v ději – na Janáčkovu operu. Děj je totiž dost osobitým přepsáním předlohy do spíše rodinných vztahů mezi lidskými postavami z hájenky a liška Bystrouška zas tak velkou či hlavní roli nemá. Je spíše inspirací pro rozehrávání situačních špílců. Hraje se s plošnými loutkami na špejlích formou víceméně kramářské písně. Ač se herci snaží, tyto loutky a popisnost děje je limitují a DNo tentokrát ztrácí mnoho ze své originality a jedinečnosti. Na povrch až příliš vyplouvá pedagogický směr či záměr inscenace. Nicméně děti i rodiče byli spokojení, ba možná nadšení. Komediantství totiž z herců ani dění na jevišti nevyprchalo a herci jsou již natolik zkušení, že je dokážou udržovat a stupňovat. A dostat do podvědomí dětí věku předškolního či raně školního základní znaky opery i povědomí o jednom z nejvýznamnějších našich operních skladatelů Leoše Janáčka a jeho nejpopulárnější, nejhranější opery je myslím dostatečné zadostiučení (a zřejmě i dramaturgický záměr) a rozhodně doporučuju tuto incenaci s dětmi do cca osmi desti let navštívit.
Nicméně po dramaturgické stránce tentokrát myslím tvůrci DNO trochu ustřelili – jak od předlohy samé, soustředíce se na přílíš domýšlené, dohrávané vztahy mezi postavami vedoucí tím pádem tak trochu k odklonu od Bystroušky samé a hlavně od své vlastní „punkové“ poetiky. Forma děj popisující kramářské písně s kreslenými obrazy a plošnými loutkami na špejlích jim až moc svazovaly ruce, nohy, těla i hlavy.
O týden později přivezlo DNO na Letnou Dinosauří pohádku. Bláznivý, ztřeštěný „crazy“ kabaret, typické jelínkovské DNO. Divoké nápady, spousta druhů a typů loutek, improvizované dialogy, šílené tempo, sranda v každém okamžiku. Premiéru měla pohádka (či spíš kabaret) nedávno – 22. května na brněnském Ponavafestu. DNO v ní nabízí parádní taškařici, jež věřím ještě projde – a bude stále procházet – řadou improvizačních proměn a rozvíjejích se a zase opouštěných nápadů, slovních, situačních i hudebních, jež z ní pokaždé vykřešou vždy jedinečný divadelní drahokam, oslavu divadla a divadelnosti.
Téma je prajednoduché – vydáváme se na provopočátek vzniku života na Zemi, mezi dinosaury, kteří jsou hloupí jak špendlíková hlavička, ohromně naivní a v akcích a mylšní průhlední, což všem třem hercům – Davidu Smečkovi, Monice Jelínkové a především Jiřímu Jelínkovi – umožňuje hrát a bavit sebe, kolegy i diváky. Využívají k tomu nejen fyzické herectví a ryčnou „jelínkovskou“ ryčnou hudbu v provedení Davida Smečky (tentokrát hraje na kytaru, což k jelínkovskému humoru je asi vhodnější než klávesy) a za zpěvu Smečky, jeho duet s Jelínkem či všech tří. Ale taky řady různorodých, skvěle divých loutek, od maňásků a přiznaných objektů-hraček po papírové, kreslené, masky či balónky, které rozšiřovaly herecké možnosti pro všechny aktéry i fantazii nadšených diváků, s nimiž herci umějí náramně komunikovat.
Vše vrcholilo v karnevalovém závěru, kdy herci pozvali malé diváky na jeviště a ti ve velkém nnožství toho využili. A všichni spolu jak na hippies Woodstocku – anebo na dětském karnevalu – zpívali a tančili, blbli. Radost být přítomen, byť jen z odstupu věku kdesi na okraji hlediště.
///
Více o letošní Letní Letné na i-DN:
Český nový cirkus není v plenkách
…
Komentáře k článku: Pod letenskými šapitó (No. 7)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)