Pod rouškou Plzně (No. 2)
Po třech čtvrtečních loutkových představeních (Pozor, Zorro!, Vítězné svině, Prefaby), popřípadě dokonce muzikálu (Thrill me!), se páteční program Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni jevil až příliš činoherní.
Dopolední Prezidentky brněnského HaDivadla v režii Kamily Polívkové jsem měla možnost zhlédnout už dříve. Věřím ale, že trio hereček Marie Ludvíková, Monika Maláčová a Kamila Valůšková stejně jako na pražské premiéře ve Studiu Hrdinů souzněly ve všech disonancích Schwabova jazykově i tematicky vybroušeného textu. Takhle nějak vypadá lidská malost nesměle se hrabající z kupy existenčního hnoje (po vzoru Mariánky si lze dosadit peprnější výraz) ke hvězdám!
Poté následoval Middletown v režii Marka Němce z programové sekce Plzeň uvádí vyhrazené místním scénám. Velice se těším na moment, kdy Divadlo J. K. Tyla k překvapení všech odprezentuje černého koně festivalu. Tentokrát se tak ovšem opět nestalo. Po loňském melodramaticky mysteriózním, hudebně-činoherním Modrovousovi a předloňské zalidněné dobové fresce z thatcherovské Anglie Linie krásy – v obou případech se hrálo ve Velkém divadle – dramaturgická rada vložila důvěru v komorní inscenaci z prostředí amerického maloměsta, uváděnou na Malé scéně Nového divadla. Melancholický text newyorského autora Willa Ena (1965) o samotářích a podivínech z ospalého Middletownu obdržel cenu Hortona Foota pro novou nadějnou americkou hru. Po zhlédnutí inscenace (což samozřejmě může být někdy zavádějící) se však nelze ubránit dojmu, že mnoho autorů a autorek už zpracovalo téma lidského míjení, citové deprivace a neschopnosti nalézt naplněný vztah mnohem sugestivněji – jako příklad za všechny uvedu alespoň hojně inscenovanou Arabskou noc Rolanda Schimmelpfenniga.
Marek Němec, jenž se kromě herectví stále častěji věnuje režii, v souznění s textem nechává vyjevovat nejniternější traumata, touhy a tajemství hrdinů velmi nesměle, zdrženlivě. Tento přístup logicky vyžaduje velice koncentrované, přesvědčivé herectví, žádný hrubý náčrt či zcizující odstup, ale svědomitý ponor do postav, jenž by směřoval k vyjevení jejich tragikomické dvojlomnosti (neboť právě v tomto nepatetickém duchu se je Němec spolu s herci rozhodl uchopit). V některých momentech na to aspirují zejména Zuzana Ščerbová coby zakřiknutá, osamělá těhotná žena, Matyáš Darnady v roli mladého ztroskotance závislého na drogách, Jana Kubátová, výrazná i v epizodním partu Lékařky, a Jaroslav Matějka jako introvertní, sebeironický podivín, jenž i přes veškerou nejistotu oplývá jistým charismatem – trochu Kirk z Gilmorových děvčat, trochu Raymond z Rain Mana. Policista Zdeňka Hrušky, Knihovnice Kláry Kuchinkové či Průvodkyně Kamily Šmejkalové jsou ztvárněni až příliš teatrálně jako komicky ulítlé typy, což jim ubírá na důvěryhodnosti a hloubce. Hluboce by chtělo vyznít i závěrečné poselství kusu, ke kýženému katarznímu povzdechu nad věčným koloběhem života však plzeňská inscenace nedospěla.
Transky, body, vteřiny ostravského Divadla Petra Bezruče, ověnčené Cenami divadelní kritiky v kategoriích Inscenace roku a Poprvé uvedená česká hra roku, byly jasným lákadlem festivalu. Autor textu a zároveň režisér inscenace Tomáš Dianiška v nich zpracoval fascinující životní příběh Zdeňka Koubka (1913 – 1986), muže, který se kvůli vrozené anatomické disproporci považoval až do rané dospělosti za ženu – a svět ho znal jako veleúspěšnou atletku Zdenu Koubkovou. V době, kdy po celém světě dochází k pokusům o redefinici a rozšíření genderových kategorií, se jedná o téma výsostně aktuální.
Dianiška už poněkolikáté dokázal vytvořit v nejlepším slova smyslu divácky přístupnou, avšak nepodbízivou inscenaci vhodnou pro všechny generace diváků. S přihlédnutím k rovněž oslavovanému Bezrukému Frantíkovi, kterého Dianiška zrežíroval téhož roku v Divadle pod Palmovkou (v Plzni se inscenace představila o den později), lze vysledovat jistou metodu vedoucí k úspěchu: Dianiška vyhledává silné, ovšem již pozapomenuté příběhy výjimečných (v nekorektním jazyce: divných) jedinců, transformuje je do leporela zdařile vypointovaných obrazů, a ty na jevišti zpracovává poměrně přímočarými prostředky (nekorektní, avšak stále ještě přijatelné gagy, hudební čísla, dobře vyvážená kombinace patosu, nadsázky a černého humoru). Nevymýšlí žádné složitosti, nehraje si na velké umění – obě zmíněné inscenace jsou zrežírovány s jakousi přirozenou hravostí, která poutá pozornost k příběhu, k tématu, ale také – především – baví.
Podmínkou úspěchu této metody je samozřejmě sehraný ansámbl, a ten Dianiška u Bezručů (už poněkolikáté) nalezl, stejně jako ideálního představitele titulní role Jakuba Burýška. Jak hrát ženu, která je vlastně mužem? Burýšek s Dianiškou našli klíč v až překvapivé přirozenosti, herec neznásilňuje svůj hlas fistulí, pouze jej nepatrně zjemňuje, stejně jako gesta a chůzi, a to pouze v určitých momentech. Mnoho gagů ostatně pramení právě z toho, že Zdena neumí ovládnout své mužské já, což vede k mnoha trapným a nepatřičným momentům. Burýškův výkon je ovšem tak silný právě proto, že se konflikt mezi jeho dvěma identitami neodehrává pouze navenek, ale také uvnitř, v každém prožitku, v každém slově. Za první dva dny programu určitě největší činoherní zážitek festivalu.
Pozoruhodně obsazená inscenace Slovenského národního divadla Dnes večer nehrajeme, v níž režisér Jiří Havelka po Vraždě krále Gonzaga opět přikročil k tématu vztahu herectví k veřejnému životu, k mému velkému zklamání nakonec nedorazila, snad vzhledem k současné nejisté pandemické situaci. Aby se ovšem večer přesto hrálo, vyslalo SND do Plzně komorního náhradníka, Nepolepšeného světce, v němž herci Richard Autner a Matej Marušin zpřítomňují pohnutý osud katolického disidenta a lékaře Silvestra Krčméryho (1924 – 2013). Krčméry vzdoroval režimu s obdivuhodnou odvahou a neústupností, dokonce několikrát zamítl osvobozující verdikt soudu, protože by to znamenalo kapitulaci před totalitní diktaturou. O to více zamrzí, že je o tomto výjimečném člověku pojednáno tak monotónními prostředky, díky nimž stopadesátiminutová inscenace působí jako inscenovaná přednáška pro školy demonstrující ohavné praktiky komunistického režimu.
Problém začíná už u ilustrativního textu Ľubomíra Feldeka, jenž bohužel režisér Kamil Žiska rozehrává dosti repetitivními, neinvenčními prostředky. Herci přeskládávají židle, naznačují trýznění vězněného, dojde i na vymáchání jeho hlavy v kýblu s bahnitou břečkou, průsvitná stěna za nimi mění barvu (proč zrovna do pastelových tónů?), křičí se a sténá. Do performativního ataku na tělo i mysl, jehož jsem byla svědkem například během představení o dalších perzekvovaných osobnostech Josefu Toufarovi (Zpráva o zázraku, skupiny DOK.TRIN) či Dagmar Šimkové (V břiše velryby Divadla Continuo), má však inscenace daleko. Nepomohlo jistě ani umístění představení do historické budovy Velkého divadla, v intimním prostoru by se Nepolepšenému světci snad dařilo o něco lépe. Nejsilnějším okamžikem nakonec byl úplný závěr, v němž na projekci promluví skutečný Silvester Krčméry.
Věřme, že po zrušení dalšího představení, nedělních Hrdinů kapitalistické práce z pražské Komedie (kteří už tak nahrazovali původně pozvanou inscenaci Sláva a pád krále Otakara) se festival již odehraje beze změny – včetně dvou repríz očekávaného Triumfu lásky Oliviera Pye, dovezeného do Plzně až z Francie.
///
Více na i-DN:
Komentáře k článku: Pod rouškou Plzně (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)