Podezřelé a kontroverzní
Tento dopis předkládáme bez konkrétních podpisů. Jedná se o postřehy některých herců Divadla Polárka, kteří z obav z následných perzekucí nechtějí svá jména zveřejnit.
Osoby a fakta:
Mgr. Roman Burián – odvolaný ke dni 31. 5. 2016 z funkce ředitele Kulturního a vzdělávacího střediska „U Tří kohoutů“, příspěvkové organizace
Tomáš Pavčík – jmenovaný ředitelem Kulturního a vzdělávacího střediska U Tří kohoutů, příspěvkové organizace s účinností od 1. 6. 2016
Jan Cimr, Tereza Lexová, Alžběta Michalová – proklamované nové umělecké vedení Divadla Polárka
Bronislava Krchňáková, Michal Sopuch – stávající vedení Divadla Polárka
Vzhledem k tomu, že jsme jakožto spolupracovníci Divadla Polárka byli seznámeni s koncepcí nového ředitele KVS a v souvislosti s radikálními pohovory a plánovanými změnami, které byly společně s Janem Cimrem, jenž byl označen jako nový budoucí šéf Polárky, souboru prezentovány, rádi bychom uvedli své stanovisko.
Koncepce Tomáše Pavčíka postrádá dobře zpracovaný manažerský projekt, kde by byly rozepsány cíle a nástroje, jak jich dosáhnout po stránce ekonomické a provozní. Toto vyvolává znepokojení nad pracovními jistotami herců a ostatních zaměstnanců. Ve většině profesionálně fungujících divadel při změně vedení dochází k pohovorům s uměleckými a technicko-provozními složkami v zimě, aby tito zaměstnanci měli možnost si najít práci v oboru, protože divadlo funguje podle sezon. Většinou se nové vedení seznámí cca půl roku s chodem atd. Dělat pohovory takto narychlo je neetické a neprofesionální.
Hned dva dny po jmenování Tomáše Pavčíka byly vedeny s herci a zaměstnanci pohovory s „budoucím uměleckým šéfem“ Janem Cimrem, který ale není oprávněn takto jednat, jelikož nemá zatím žádnou smlouvu ani pověření. Několika lidem z tech. složek, kteří pracují dobře, bylo naznačeno, že by bylo lepší, kdyby odešli. Tři herci řekli, že odejdou sami, na což jim bylo sděleno, že se s nimi v příští sezóně stejně nepočítá, a čtvrtému herci bylo naznačeno, aby odešel.
Jedná se tedy celkem o osm lidí z organizace, která čítá pouze dvě desítky pracovníků.
Herci nemají žádný výhled, co s nimi od nové sezóny bude, protože na to nové budoucí vedení nebylo schopno odpovědět. Bylo jim řečeno, že budou různé formy spolupráce, ale nic konkrétního. Údajně se bude rušit minimálně polovina hracích titulů (některé, které byly premiérované i letos se skvělými recenzemi od kritiků i návštěvníků). U nových inscenací to považujeme za mrhání veřejnými zdroji, pokud to nemá opodstatnění dané hodnocením odborné komise, nikoli čerstvého absolventa JAMU.
Jan Cimr jakožto ještě student dostal v Polárce příležitost jako šéf techniky a režisér. Víme, že svou práci nevykonával příliš dobře, a proto s ním současné vedení chtělo rozvázat pracovní poměr. Proto taky několik pohovorů bylo vnímáno jako jeho osobní msta (jsou to ti lidé, kteří jeho práci kritizovali). Proto považujeme za vrchol nemorálního jednání, že chce ze dne na den nechat odejít produkční a vedoucí divadla a současného uměleckého šéfa a není ochotný přijít s nějakým jiným profesionálním a hlavně připraveným modelem spolupráce.
Změna v managementu, nebo na produkci se také realizuje postupně, protože se tím zamezí případným problémům. Do nového vedení mají nastoupit 3 čerství absolventi, kteří nemají téměř žádné zkušenosti (Jan Cimr, Alžběta Michalová, Tereza Lexová – herečka, která má ale zastávat funkci produkční a má minimální zkušenosti v produkci a managementu). To také v praxi není příliš běžné. Většinou se zaučují minimálně rok u předešlého vedení, nebo produkčních či manažerů. Budoucí šéfové většinou musí mít již nějakou praxi v oboru.
Nehledě k personálním změnám je podivné, že se Tomáš Pavčík měl v loňském roce stát ředitelem dětského divadla Radost, k čemuž po výrazných protestech tamějších pracovníků nakonec nedošlo.
Závěrem uveďme, nestandartní a minimálně neetický čas celého procesu (30. 5. 2016 podle zápisu Rady Městské části Brna střed došlo k odvolání ke dni 31 .5. 2016 ředitele Romana Buriána, z dodnes nezveřejněných důvodů, 1. 6. jmenování nového ředitele Tomáše Pavčíka a 3. 6. 2016 již byla téměř polovině pracovníkům Polárky naznačena výpověď, tedy vše se událo během čtyř dnů), zrušení celého dramaturgického plánu (na sezónu, která má začít za méně než tři měsíce), rušení již nasmlouvaných zájezdů a nakonec také podezřelé a kontroverzní paralely ve výběrových řízeních do dvou dětských divadel za poslední rok.
Herci Divadla Polárka
///
Více zde: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3657140
Více na i-DN:
Divadlo Polárka může po letech zvednout hlavu
Komentáře k článku: Podezřelé a kontroverzní
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)