Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Pohlednice z Edinburghu 2017 (No. 1)

    Edinburgh Fringe dozrál do důchodového věku. Tenhle dědeček letos sfoukává sedmdesát svíček na dortu a přitom stále překypuje bouřliváckou energií a troufalým smyslem pro humor. Na vlastní kůži to zakouší pětice českých souborů, které se v bezprecedentním zastoupení této anarchistické party letos zúčastňuje.

    Pošesté pod hlavičkou Czech Showcase a poprvé se tato přehlídka českého scénického umění organizovaná Českým centrem v Londýně představuje v jediném společném “venue” (byť v různých sálech) ZOO Southside. Až na 420People nejsou naše soubory na Fringi žádnými zelenáči. V minulosti si odvezly řadu ocenění i pozvánek k dalším hostování.

    Dobře zapsán je tu zejména Cirk La Putyka, který si sem ještě před Letní Letnou odskočil “otestovat” čerstvou novinku Batachhio. A jeden z festivalových recenzentů už stihl jeho plakáty “onálepkovat” pěti hvězdičkami…

    Mysteriózní atmosféra světa vykukujícícho za těžkou oponou nostalgicky evokuje krásu bizarního lunaparku předminulého století. FOTO archiv La Putyky

    Mysteriózní atmosféra světa vykukujícícho za těžkou oponou (prošpikovaná potutelnými artistními vtípky) nostalgicky evokuje krásu bizarního lunaparku předminulého století. Na můj vkus je jen akrobatické finále této inscenace (jakkoli zdatně předvedené) vnitřně nemotivované a narušuje kompaktní tvar celkové kompozice. Plně obsazenému auditoriu má výhrada nicméně pramálo vadila a Putyka sklidila vřelé ovace.

    Lenka Vagnerová & Company: Gossip. FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Spontánním aplausem odměnilo nabité hlediště i Gossip Lenky Vágnerové & Comp. I když si troufám tvrdit, že novější Lešanské jesličky by svými sugestivními, výrazově i emočně mocnými jevištní obrazy dopadly ještě lépe, byť traktují ezoteričtější látku.

    420People si odbyli svůj poněkud odkládaný festivalový debut (prý z důvodu organizační náročnosti) pět let starým počinem Václava Kuneše Wind-Up. Navzdory perfektnímu provedení a pochvalné reakci publika však metaforičtější uchopení inscenace (oproti dvěma dříve zmíněným produkcím) masovou popularitu patrně nevykřeše. Alokace představení do ranějších odpoledních hodin navíc potenciální návštěvníky tolik netáhne. Napadá mě srovnání s divácky trochu nespravedlivě opomíjeným tanečním vystoupením S/He is Nancy Joe Miřenky Čechové ve stejném sále a podobnou denní dobu před čtyřmi lety.

    DOT504: You Are Not the One Who Shall Live Long. FOTO archiv DOT504

    Režisér Petr Boháč dorazil mimochodem tento rok s několikadenním předstihem, aby pro své dvě produkce zajistil dostatečnou publicitu. Po úspěchu Spitfire Company v roce 2013 s One Step Before the Fall si poskytovatel divadelních prostor vyžádal Muhammada Aliho v ringu znovu. Ten společně s Vypravěčem (Narrator) odstartuje své letošní klání na Fringi až příští týden, kdy už mu bohužel nebudu účastna.

    Do ZOO Southside mě nicméně ještě zavede první letošní edinburské vystoupení You Are Not the One Who Shall Live Long z dílny zde již zavedené DOT504. Zda navzdory titulu přežiji, dozvíte se v příští pohlednici…

    ///

    Ostatní festivalová zpravodajství:

    Pohlednice z Edinburghu 2017 (No. 2)

    Pohlednice z Edinburghu 2017 (No. 3)

    Pohlednice z Edinburghu 2017 (No. 4)

    Více na i-DN:

    Pět ostrých do Edinburghu

     


    Komentáře k článku: Pohlednice z Edinburghu 2017 (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,