Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2024

ročník 33
3. 9. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Pohybová performance a virtuální technologie

    Spolupráce české platformy pro současný tanec ME-SA, kreativního studia Brainz Immersive a kreativní organizace MOTIONHOUSE sídlící v Bruselu, přináší zásadní počin na českou kulturní scénu. Fyzická performance se 2. a 3. září spojí se zážitkem ve virtuální a smíšené realitě a to na scéně progresivního experimentálního pražského Divadla X10.

    Foto: archiv projektu

    Tanečně performativni instalace 6 Degrees čerpá inspiraci z eskalujícího oteplování naší planety. Prostřednictvím pohybu a technologických intervencí, včetně vyspělých technologií virtuální  a smíšené reality, splétají tvůrci obrazy odrážející napětí mezi potřebami lidského těla a proměňující se planety. Čtyři performeři s velmi odlišným tvůrčím přístupem Cecile Da Costa, Simona Machovičová, Edita Antalová a Marek Menšík připomínají skrze expresivitu těla a imaginaci křehkost lidské podstaty.

    Projekt je vyjímečný už jen samotným složením performerů. Zkušená choreografka, zpěvačka a performerka Cecile Da Costa, která dlouhodobě spolupracovala s Farmou v Jeskyni, Spitfire company a byla oceněná jako tanečnice roku 2018. Simona Machovičová výrazná tanečnice spolupracující s předními tanečními skupinami jako jsou 420PEOPLE, Lenka Vagnerová & Company, BURKICOM. Nekonvenční tanečnice Edita Antalová působící v projektech v Česku i na Slovensku. A tuto trojici doplňuje jedinečný herec, tanečník a performer Marek Menčík, který absolvoval na DAMU v ateliéru Petry Tejnorové, vysvětluje kurátorka projektu a art direktorka platformy Martina Hajdyla Lacová.

    Foto: archiv projektu

    Autory konceptu jsou režisérka, choreografka a dokumentaristka Jamie Lee a tanečník, choreograf a kameraman Stanislav Dobák, zakladatelé uměleckého sdružení Motionhouse. Ve své tvorbě staví na experimentování, snění, vzájemném obohacování a propojování se s dalšími lidmi, umělci, kreativci. V umělecké práci definují kulturu spolupráce skrze výzkum a experimentování s formou a konvencemi, aby otestovali a uplatňovali nové umělecké postupy.

    Měli jsme chuť vydat se opět novým směrem. Navázat na úspěch experimentální pohybové performance SOFT SPOT jinou zahraniční koprodukcí, která nabídne opět neotřelou divadelní formu. Se Stanislavem Dobákem jsme v minulosti spolupracovali na projektech Much More Than Nothing a Supernaturals. V projektu 6 Degrees jsme na tuto spolupráci navázali a společně s režisérkou Jamie Lee vymysleli imerzivní koncept, který propojuje živou pohybovou performanci a virtuální technologie, dodává k projektu kreativní producent a ředitel platformy ME-SA Jiří Hajdyla.

    Je to poprvé, co se ME-SA pouští do projektu, ve kterém se využívají technologie. Vizí je, aby performativní i technologická složka dohromady tvořily jeden celek, jeden komplexní zážitek. Proto projektu předcházela výzkumná rezidence, kde se ve spolupráci s kreativním studiem Brainz Immersive zkoumaly možnosti propojení obou médií.

    Divadelní projekty jsou pro nás od založení studia srdcovkou, takže když přišla nabídka na spolupráci na experimentálním představení, kde se zapojí virtuální i smíšená realita, hned jsem se do projektu nadchnul. Virtuální realitu a divadlo už jsme propojili v projektech s Vosto5 nebo v rámci platformy Brejlando. Ale v 6 Degrees navíc zapojujeme i realitu smíšenou, která fyzický zážitek z představení násobí – divák s headsetem na hlavě sleduje pohyb performera i scénu, to vše ale doplněné o pohyblivé digitální prvky, které jsou součástí ‚vyprávění’, vysvětluje Robin Pultera, zakladatel Brainz Immersive.

    ME-SA /CZ/ funguje jako otevřená platforma, se zaměřením na autorské projekty a spolupráce s hostujícími choreografy jak z československé, tak mezinárodní taneční scény. Vytváří prostor pro vznik nezávislých uměleckých projektů s důrazem na expresivitu těla a s cílem podněcovat zvědavost o abstraktní pohybové formy. Zárukou této vize je tanečnice, tvůrkyně a umělecká garantka Martina Hajdyla Lacová a kreativní producent a režisér Jiří Hajdyla.

    Nezávislé kreativní studio Brainz Immersive /CZ/ jsou technologičtí vizionáři, jejichž posláním je vytvářet silné značky a nezapomenutelné produkty. Jejich znalost nejnovějších trendů v oboru umožňuje přicházet s průlomovými koncepty na poli digitální inovace, VR & AR imerzivních zážitků a her. Mají rozsáhlé zkušenosti ze všech průmyslových odvětví včetně automobilového průmyslu, finančních služeb, spotřebního zboží, farmacie a zdravotnictví, zábavy, energetiky, hraček a her, maloobchodu, pohostinství, nemovitostí a kultury. Režisér Ondřej Moravec je tvůrcem prvního českého VR filmu Tmání VR, který premiéroval na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách.

    • Autor:
    • Publikováno: 5. července 2024

    Komentáře k článku: Pohybová performance a virtuální technologie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,