(Politické) výpovědi německého divadla (No. 5)
Werner Schwab ve své hořké komedii Pornogeografie pohlédl na lidský život z úhlu, který je přiznávaný a používaný zřídka v tak ostrém tvaru. „Optikou sexu“ viděl člověka už na začátku minulého století dramatikův skoro krajan, Sigmund Freud. Pro oba je sex jistým kaleidoskopem ponižování.
Schwab píše velmi vyostřeným jazykem, plným vulgarizujících novotvarů, a tak podtrhuje planost výsledků své analýzy. Překlad do češtiny, na němž spolupracovali Barbora Schnelle a režisér Michal Hába, je nejen jazykově velmi zdařilý, ale také mluvný. Přesto dělal některým hercům problémy.
Hrálo se v sále Hlávkovy koleje, „avantgardně“ proměněném: diváci sedí na praktikáblech pod původním malým jevištěm – herci mají k dispozici podlahu někdejšího hlediště. Myslím, že Národní památkový úřad, který už roku 2004 prohlásil celou stavbu koleje za kulturní památku, o tomto zneužití krásného art deco sálku buď neví – nebo možná mu nevadí… mně tedy vadila dost!
Inscenace pracuje prostředky studiového divadla, taková je i výprava (malované expresionistické prospekty zavěšené na železné konstrukci, postupně strhávané). Režisér správně proklamuje, že: „těžiště textu leží ve vykloubeném jazyku“, ne vždy ale slovo dolehne k divákovi zcela zřetelně. Přes všechnu slovní „vulgaritu“ se hraje „decentně“. Kompletní nahota je vyloučena, takže často na jevišti vidíme kopulační pohyby cudně zahalených mužů i žen. Výsledný efekt je ovšem nezáměrně směšný.
Myslím, že režisérova slova o tom, že zvláště dnes je nepřehlédnutelným tématem hry latentní či vnitřní fašismus, „který si v sobě neseme“, jsou zbytečně nadsazená. Manifestní je ovšem pohrdání, zneužívání a ponižování, zvláště markantně vyjadřované postavou manželky majitele domu. Tento typ vztahů, takové zacházení s bližními nejsou v dnešní realitě bohužel ojedinělé.
Zřejmě i toto vyznění hry vedlo porotu k rozhodnutí udělit inscenaci Cenu Josefa Balvína.
///
Ostatní díly festivalových zpravodajství:
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 1)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 2)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 3)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 4)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 5)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 6)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 7)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 8)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 9)
(Politické) výpovědi německého divadla (No. 10)
///
Více na i-DN:
Politické výpovědi německého divadla
Komentáře k článku: (Politické) výpovědi německého divadla (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Marie Nováková
Co přesně myslíte
„zneužitím krásného art deco sálku“? Je zneužit tím, že se v něm hraje divadlo? Nebo tím, že se s prostorem hlediště a jeviště pracuje variabilně? Co přesně vám vadí? Nerozumím tomu.
26.11.2016 (14.01), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Dehner
Vadí mi,
že inscenátoři neuměli využít ojedinělého prostoru, naopak ho „znásilnili“! Např. most s osvětlením vypadá v původně líbezném interiéru nepatřičně, agresivně a hnusně. Divák teprve postupně a „náhodou“ poznává, v jak krásném sálku sedí.
Studiová divadlo „na podlaze“ se má hrát v jiných, příhodnějších prostorách/sálech (např. někdejší Chmelnice apod).
(Možná jste na Pornogeografii byla a měla podobný zážitek.)
27.11.2016 (10.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Jiřina Šulcová
Pane Dehnere,
nchci Vám brát Váš názor na zasazení inscenace do konkrétního prostoru. Nicméně zvát na to Národní památkový úřad je snad trochu moc! Vždyť inscenace tomu sálu nijak neškodí, narozdíl od nedávné opuštěnosti a postupném pustnutí, které současný provoz Venuše v podstatě zachraňuje a mnohé inscenace – především DDTPP, ale i Chemického divadla a dalších – z genia loci toho místa i vycházejí.
28.11.2016 (22.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Dehner
Inscenace sálu zajisté neškodí,
ale také nevyužívá jeho půvabu, naopak před divákem ho takřka „skrývá“. Viděl jsem zde jen Schwaba a na žádné další inscenace tam po této zkušenosti „práce“ s prostorem a jeho geniem loci nepůjdu.
28.11.2016 (22.56), Trvalý odkaz komentáře,
,