Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Poměry v Opeře Národního divadla

    Dlouho napjatou situaci nečekaně vyhrotil otevřený dopis, datovaný 7. května, zveřejněný 13. května (Operní umělci ND píšou řediteli Janu Burianovi, https://www.divadelninoviny.cz/wpadmin/post.php?post=101961&action=edit), jímž 339 operních umělců a pracovníků protestuje proti plánovanému nástupu Pera Boye Hansena do pozice uměleckého ředitele opery.

    Stěžují si na nedostatek informací a na chaos v manažerských záležitostech. Dopis podepsali dramaturgové, klíčoví sólisté, orchestrální hráči, členové sboru, korepetitoři. A Soňa Červená. Prakticky všichni důležití, ne-li nezbytní pro současnou Operu ND. Včetně nadmíru důležité vedoucí uměleckého provozu opery Heleny Císařové, která před nástupem Hansena hodlá z divadla odejít. Uvažuje se o stávce. Proti Hansenovi se vytáhly písemně doložené okolnosti jeho vynuceného odchodu z Národní opery v Oslo pro nepřiměřené jednání s podřízenými v roce 2015.

    Ředitel Jan Burian v bezprostředním vyjádření potvrdil nástup Pera Boye Hansena do funkce k 1. srpnu. A slíbil odpovědět na jedenatřicet (!) konkrétních otázek, umělci stanovili lhůtu do 27. května. Mísí se otázky z oblasti pracovněprávních záležitostí s těmi, které zasahují do kompetencí vedoucích pracovníků. Operní zaměstnanci si zvykli mluvit do věcí, které jim nepřísluší, což lze považovat za specifický pozůstatek předlistopadových časů, ovšem známe to i ze zahraničí. Výhrady umělců jsou však vážné a řešit by je mělo zatím nečinné ministerstvo kultury. Jde o otázky týkající se procesu jmenování Pera Boye Hansena (jak výběr probíhal, zda byly osloveny i jiné osobnosti, jak zafungovala Garanční rada, zda existují písemné dokumenty včetně vítězné Hansenovy koncepce, zda vše bylo projednáno s odboráři a uměleckými radami atd.). Ale také padly dotazy na vynaložené náklady v souvislosti s působením Hansena v pozici poradce ředitele Buriana (jeho plat, smysl služebních cest, cestovní náhrady apod.), na strategické vize nového vedení, ale i na zcela konkrétní aktivity (koncerty, matiné apod.). Podstatnější otázky směřují k provozu, organizaci a struktuře řízení.

    O poměrech v Opeře ND však svědčí to, že dopis podepsali i dosavadní ředitelé Silvia Hroncová a Petr Kofroň a oba šéfdirigenti Jaroslav Kyzlink a Andreas Sebastian Weiser. Kdyby nic jiného, zjevně zkrachovaly složité a zvenku sotva pochopitelné kompetence. Diskutuje se dokonce o tom, kdo měl připravit a kdo má řídit sezonu 2019/2020, která by v normálních poměrech měla být do detailů vyřešena dávno.

    Příchod Hansena se spojuje se zájmy silné evropské skupiny tvůrců, k níž patří uznávaný šéfdirigent berlínské Státní opery Daniel Barenboim a neméně uznávaný operní manažer a nyní ředitel sdružení Opera Europa Nicholas Payne – ten se stal členem Garanční rady ND a Hansena do pozice ředitele Opery ND doporučil. Protihansenovsky to na slovenském blogu komentoval Peter Bleha (https://dennikn.sk/blog/1475741/vzburavnarodnomdivadlevprahevstupiazamestnancidostrajku/?fbclid=IwAR0H2ScFoVCLjfvd_cYbsO37Mg_−7tOP4CmClme8JKRuBGTZWXBTyPllbDI). A zveřejnil interní dokumenty, jimiž dokládá zásahy Hansena do obsazení inscenací už letos na jaře, kdy k tomu neměl kompetence.

    Válka se rozhořela a jde v ní v důsledku o to, zda Národní divadlo zůstane „národním“, rozumějme „oblastním“, nebo zda se promění v jeden z evropských operních domů. Oba dosavadní ředitelé rezignovali: 21. května Petr Kofroň, dva měsíce před koncem svého funkčního období. S politováním bereme jeho rozhodnutí na vědomí a děkujeme mu za dosavadní spolupráci, které si vážíme, sdělil Jan Burian a oznámil, že do nástupu Pera Boye Hansena přebírá Kofroňovy kompetence. O den později, ke 23. květnu, rezignovala také Silvie Hroncová, prohlášení divadla zaslal tiskový mluvčí Tomáš Staněk: Mrzí nás, že se paní Hroncová nevyrovnala s dlouho připravovanými změnami, které jsou přirozenou součástí vývoje kulturní instituce. Ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian ji od začátku o chystaných krocích informoval a s její spoluprací počítal. V dohledné době oznámíme jméno nového správního ředitele Opery ND.

    ///

    Více na i-DN:

    Operní umělci ND píší řediteli Janu Burianovi

    Umělecký ředitel Opery ND rezignoval

    Ředitelka Opery ND a SOP rezignovala

    Ředitel ND odpověděl na dopis zaměstnanců


    Komentáře k článku: Poměry v Opeře Národního divadla

    1. Hana Hložková

      Avatar

      Odkaz na článek P. Blehy nefunguje,
      přikládám funkční: https://dennikn.sk/blog/1475741/vzbura-v-narodnom-divadle-v-prahe-vstupia-zamestnanci-do-strajku/?ref=box

      11.06.2019 (13.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,