Popelka skromná jen navenek
K Prokofjevově baletní tvorbě máme nadstandardní vztah. Jeho balet Romeo a Julie měl v roce 1938 v Brně dokonce světovou premiéru, některá další díla se k nám dostávala krátce po světové premiéře. Druhý nejhranější Prokofjevův balet Popelka nastudoval zkraje roku 1948 v Národním divadle jako první uvedení mimo Sovětský svaz Saša Machov. Stále se těší velké oblibě. Za uplynulý rok se objevila tři nová nastudování – v Brně a nedávno v Praze a Českých Budějovicích.
Inscenování Popelky skýtá několik výzev. Prokofjevova místy pro posluchače nepříliš vstřícná hudba zrovna nesouzní s tím, že by mělo jít o vyloženě dětský titul. Libreto zase přináší režisérům nejedno úskalí – jak se vyhnout přílišné popisnosti ve scéně ponižování Popelky macechou a zlými sestrami nebo jak se vypořádat s princovou cestou kolem světa, když hledá svou vyvolenou. V obnovené premiéře, kterou uvedl Balet Národního divadla koncem března, se choreograf Jean-Christophe Maillot zamýšlel nad motivacemi příběhu a Popelčinu milovanou maminku reinkarnoval do dobré víly, která dceři pomáhá vymanit se z prostředí macechy a nevlastních sester. Vzpomínka na zesnulou milovanou ženu prostřednictvím dobré víly vede v závěru baletu Popelčina otce k rozhodnutí odvrhnout macechu, jejíž erotické vyzývavosti předtím podléhal. Výklad Petra Zusky, uvedený v Českých Budějovicích, má s tím maillotovským leccos společného. Také Zuska věrně nesleduje původní libreto a Prokofjevovu kompozici mírně proškrtává. Vzpomínka na rodiče (v českobudějovické verzi umírá i otec) je zásadní pro Popelčinu aktivitu. U Zusky se Popelčini zesnulí rodiče mění v holoubky, kteří se zapojují do dění jako iniciátoři změn (v těchto postavách lze vidět paralelu k maillotovským dvěma komickým organizátorům zábavy).
Popelka je třetí Zuskovou celovečerní inscenací tradičního baletního díla. V případě Louskáčka a Romea a Julie (obé připravil pro pražské Národní divadlo) přistoupil k původním libretům dosti razantně a vložil do nich nové motivy a kontexty (shakespearovský příběh vypráví na pozadí kontrastního vztahu pátera Lorenza a královny Mab, tedy postav, které přesahují to pozemské; Louskáčka zasadil do prostředí Prahy a do doby, kdy chodí Mikuláš se svými průvodci a rozdává dětem dárky). V Popelce je Zuska umírněnější, soustřeďuje se na přehlednou (ale nijak přímočaře popisnou) naraci, která je dobře srozumitelná dětskému publiku. Najdeme zde několik pro Zusku příznačných postupů. S oblibou pracuje se dvěma symbolickými postavami, které příběhem provázejí a ovlivňují jej a s nimiž se pojí něco mystického a nadpřirozeného. Podobně jako zmínění Lorenzo a královna Mab fungují v Louskáčkovi postavy Ty a Já; v baletu Kytice, který před čtyřmi roky připravil pro Pražský komorní balet, zase symbolické postavy Života a Smrti. V Popelce role hybatelů a manipulátorů plní zmínění dva holoubci. Jako paralela k nim (motiv polarity se prolíná celým Zuskovým dílem) se macecha se svými dvěma dcerami v závěru baletu proměňují v letku krkavců. V choreografii naopak není mnoho míst se Zuskovými oblíbenými pohybovými vazbami, byť rukopis autora je stále velmi dobře rozpoznatelný, muzikální, tentokrát vycházející více z neoklasického tvarosloví. Velmi dobře dávkuje místa vážná a dojemná (úmrtí rodičů) s těmi odlehčenými (mírná ztřeštěnost prince putujícího po světě hledaje svou Popelku). Podobně jako u Maillota není ani u Zusky symbolickou poznávací rekvizitou Popelčin střevíček. Tady je nahrazen závojem, který se na konci plesové scény snáší k princovi shůry.
Českobudějovická Popelka vyhlíží neokázale. Už kvůli malému počtu účinkujících, což je hraniční u sborových scén, kdy například plesový valčík tančí pouze dva páry. Prosté je též scénické řešení Jakuba Kopeckého: většinou strohou a takřka prázdnou scénu doplňuje jen základní mobiliář – postel, rám obrazu či zrcadla, ve scénách s princem trůn připomínající vysokou dětskou židličku a samozřejmě běžné židle, s nimiž Zuska rád manipuluje a funkčně je zapojuje do choreografie. Autor kostýmů Pavel Knolle obléká část postav do své oblíbené šedé a naopak macechu s jejími dcerami do křiklavě pouťových barev.
Baletní soubor Jihočeského divadla se v poslední době setkává většinou s choreografiemi pracujícími s různými styly a současnějším tanečním jazykem. V nich se nejvíce ukazují přednosti zdejšího ansámblu a jeho výrazné osobnosti. Když se jednou za delší dobu poměří s klasikou, jak tomu bylo před několika lety v případě Šípkové Růženky, jsou však patrné limity v taneční technice. Zuskova spíše neoklasická choreografie Popelky stojí někde mezi. Některá její náročná místa testují hranice možností zdejších tanečníků. Sophie Debou pojímá Popelku jako skromnou a milou dívku, která zajímavě kontrastuje s poněkud pubertálně rozjitřeným princem Sebastiana Mazzii. Aurora Kubelíková vkládá do své macechy nezměrnou energii a místy komickou dominanci a výborně tak doplňuje groteskní dvojici svých dcer, které s vervou tančí Shino Fujii a Mai Iwamoto.
Po delší době provází inscenaci baletu Jihočeského divadla živý orchestr, což výsledný dojem z představení umocňuje. Zvláště když orchestr řízený Davidem Švecem hraje náročnou Prokofjevovu partituru celkem čistě a s porozuměním k její výrazové a dynamické bohatosti.
Popelka Petra Zusky sice nepatří mezi jeho nejvydařenější práce, nicméně pro balet Jihočeského divadla představuje další kvalitní položku v repertoáru a titul, který osloví dětské i dospělé publikum.
Jihočeské divadlo České Budějovice – Popelka. Hudba Sergej Prokofjev, choreografie a režie Petr Zuska, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Pavel Knolle, hudební nastudování David Švec. Premiéra 4. února 2023 (psáno z reprízy 25. března).
Komentáře k článku: Popelka skromná jen navenek
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)