Potěš protěž přílivem průpovídek
Hvězdy na prodej – inscenace absolventů JAMU – má spád, text je sestaven z vypointovaných slovních hříček a stylizace do typů komedie dell’arte probíhá lehce a hravě.
První hold patří autorovi scénáře (a zároveň režiséru inscenace) Igoru Dostálkovi, jenž skloubil pedagogické cíle s jazykově originálním převyprávění klasické zápletky o milencích, jejichž lásku neschvalují rodiče, přesněji otcové. Slet průpovídek, hesel či naopak podivně dlouhých a jazykolomných vět o astrologických poznatcích prší ze scény v téměř nepřetržitém proudu, takže se stává nemožným vstřebat všechny slovní kličky a kotrmelce najednou.
Pozorný divák sice zaznamená, že některé postavy jsou jaksi nad počet a příběh by se bez nich obešel, leč stejně dobře si všimne, kolik by bez jejich extempore ztratila inscenace (především bez Capitana Tomáše Žilinského). Dostálek napsal skvělý text, ale nemalou víru vložil i v dovednosti svých studentů – a to právem. Každý z mladých herců pečlivě rýsuje kontury své postavy, pohyby počínaje a mluvou konče. Vzniká tak rozmanitá galerie typů komedie dell’arte permanent, které permanentně rozesmávají publikum.
Stylizace charakterů určuje jejich základní a celkově vzato jediné povahové rysy rozehrávané znovu a znovu s čím dál větší bujarostí. Nejživěji se obligátně projevují sluhové, od poskakujícího a slovně žonglujícího Pasquala (Ondřej Kraus), přes hubatou a zemitou Franceschinu (Barbora Goldmannová) až po pomalejšího Brighellu (Dominik Teleky), který pracuje s vnitřním tělovým napětím a zadrháváním v řeči. Otcové se pak liší vertikalitou – zatímco do hvězdných drah zahleděný Dottore (Petr Hanák) se tyčí do výše a jeho silueta nabývá hranatých tvarů, mamonářský Pantalone (Marek Šenkyřík) se co chvíli choulí do podřepu a kulatí svůj ohebný hřbet. Obě dvojice innamorati (Taťána Janevová, Michaela Rykrová, Jan Mansfeld, Jaroslav Tomáš) definuje souhra v párech, ať už sourozeneckých či partnerských – doříkávání replik střídá vzájemné nepochopení, prostorové rozestavění pak střídá oddalování a blízkost. Zamilovaní neoplývají pouze vtipem, ale projevují i zdravou roztomilost a uvzdychanost. Capitano, tedy domněle chrabrý voják, nepromešká žádnou příležitost k posilování či fyzickému kontaktu (zejména násilí). Vše provádí s hřmotností a jeho mluvu dokresluje mužný, hluboký chraplák. Věštkyně Stella (Markéta Hausnerová) se s elegancí proměňuje v šarmantní Francouzku a schovanka Chiara (Dagmar Kopečková) se ji snaží napodobit.
Zcela očekávaně hrají prim na jevišti sluhové. Jejich obsazení absolventy, kteří se již během interních školních prací projevili jako výrazné herecké osobnosti nemalého talentu, nepřekvapí, a to zároveň představuje drobné úskalí inscenace. Ty šťastlivce, kteří se jimi nekochají poprvé, přece jen nepotěší tolik jako objev například zmíněného Žilinského, Hanáka či Šenkyříka. Na druhou stranu to ale také znamená, že z vydařené kolektivní souhry nikdo zbytečně nevyčnívá nad ostatní.
Řízný hudební doprovod a zvukové efekty vytvářejí aktéři sami, ze tří stran otevřené dřevěné pódium krom oponky zeje prázdnotou. Kostýmy dávají svým nositelům hlavně prostor k akci. Jasně také odkazují k tradičnímu odění typů komedie dell’arte a milostné páry označují shodné barvy.
Drobné výtky směřují pak k závěru inscenace, ukončené přece jen příliš polopatickým až mírně moralistním vyslovením myšlenky dramatu. Ač chápu historickou návaznost na podobné monology zvoleného žánru i záměr inscenátorů vytvořit komedii s pointou, zdá se mi promluva v tomto případě scénicky nadbytečná. Zde nejvýrazněji vystupuje na povrch absence dramaturgické spolupráce.
I když jsem si na závěr neodpustila kritický postřeh, nebudu popírat, že už dlouho mne nic nepobavilo a nepotěšilo tolik jako první letošní premiéra v Martě. Přesné dodržení žánru, skloubení pedagogických cílů s poctivě vypracovanou a originální inscenací a vynikající výkony absolventů pouštějí světlo do temnot nadcházející sezony.
Divadelní studio Marta (JAMU) – Igor Dostálek: Hvězdy na prodej. Režie Igor Dostálek, kostýmy Lucie Sedláčková, hudební spolupráce Ondřej Hájek. Hrají Barbora Goldmannová, Petr Hanák, Markéta Hausnerová, Taťána Janevová, Dagmar Kopečková, Ondřej Kraus, Jan Mansfeld, Michaela Rykrová, Marek Šenkyřík, Dominik Teleky, Jaroslav Tomáš, Tomáš Žilinský. Psáno z premiéry 5. září 2016.
Komentáře k článku: Potěš protěž přílivem průpovídek
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Ondřej Kraus
Recenze moc pěkná,
škoda jen, že se někdo nepodíval na jména herců …. nejsou správná.
02.10.2016 (16.58), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Hanák
Bylo by prosím lze,
aby odpovědný člověk opravil jména v textu, tak aby se z Adama Krause stal Ondřej z Tomáše Hanáka Petr a z Dominika Šenkyříka Marek, jak se jmenujeme doopravdy?
Je to docela ostuda.
02.10.2016 (17.26), Trvalý odkaz komentáře,
,Igor Dostálek
Snad jen poznámku:
jména herců uvnitř článku mírně řečeno „bloudí“, ale v dodatku pod článkem jsou již správně 🙂
02.10.2016 (20.05), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
Opraveno.
Za omylem chybně uvedená křestní jména v textu se omlouváme.
Redakce DN
03.10.2016 (0.55), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Hanák
Děkujeme
za opravu i za recenzi 🙂
03.10.2016 (3.25), Trvalý odkaz komentáře,
,Jiřina Hofmanová
Já bych se ráda
ještě jednou (zcela soukromě a zcela za sebe coby autorku) velmi, velmi omluvila za spletení jmen. Jediné, co mohu slíbit, je lepší příští, protože tahle jména už nezapomenu.
03.10.2016 (6.45), Trvalý odkaz komentáře,
,