Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    PQ si posvítí na SVĚTLO a poslechne ZVUK

    Foto z výstavy světelného designu Enrica Bagnoliho. FOTO Teatro alla Scala

    Práce se světlem a zvukem jsou stěžejními obory spojenými se scénografií. Proto jim po právu náleží jeden z projektů PQ nazvaný Světlo a zvuk, kterým ve dnech 19. až 23. června ožije Nová scéna Národního divadla v Praze. Samotné Quadriennale obsadí centrum a veřejné prostory metropole od 16. do 26. června.

    Světlo a zvuk

    Oba rychle se rozvíjející obory se kurátoři sekce PQ Světlo a zvuk pokusí zachytit v různých formách tak, aby každý zájemce nalezl, co je pro něj zajímavé. Košatá prezentace bude atraktivní nejen pro profesionály, ale rovněž pro ty, které fascinují například show hudebních hvězd nebo audiovizuální projekty. Projekt Světlo a zvuk mají na starosti generální komisař PQ a scénograf Boris Kudlička a britský zvukový designér Steven Brown. Interaktivní prezentace nejnovějších postupů, výstavu i panely obohatí účast takových věhlasných tvůrců jako Scanner, Tod Machover, Olaf Winter či Felice Ross. Dlouhá léta byly světlo a zvuk trochu upozaděny. Se stále lepšími technologiemi a vzrůstající poptávkou tvůrců i publika po spektakulárnějších projektech se situace mění. O obory se zajímají hudebníci, grafici, designéři… A naopak – lidé vzešlí z divadelního prostředí jsou najímáni jako tvůrci opulentních megakoncertů hudebních kapel nebo jako autoři vizuálních konceptů módních přehlídek, říká Boris Kudlička.

    Zvuková kuchyně

    Unikátní umělecké zážitky mohou vzniknout ve Zvukové kuchyni, prostoru pro performativní zvukové instalace, které budou mít díky zapojení notebooků a jiných přenosných zařízení interaktivní charakter. Výstava světelného designu na Nové scéně představí práce zásadních světových designérů napříč disciplínami: od činohry, opery a instalace až po čím dál oblíbenější akce ve veřejném prostoru. Součástí akce bude i projekce nového dokumentárního filmu Divadlo Svoboda o scénografovi Josefu Svobodovi, jehož inovace právě v oblasti divadelního světla změnily scénografickou praxi na celém světě. Snímek režíroval Svobodův vnuk Jakub Hejna (Divadelní noviny o filmu v psaly v DN 9/2011, str. 11).

    Who is who in sound design

    Diskuse s umělci z řad předních světových světelných a zvukových designérů slibují hutný a co do koncentrace mluvčích zcela výjimečný programový maraton. Slova se ujmou hosté z celého světa. Otázku, zda je možné „vidět zvuk“, nebo se ho dokonce dotknout, nastolí ve své přednášce americký zvukový designér Tod Machover. Sám na to má jasný názor: Zvuk se člověka může dotknout tak silně, že změní jeho život. Tvůrce koncertních kompozic, které prolamují žánry, robotických oper, softwaru Hyperinstruments pro tvorbu hudby nebo dokonce ozdravných hudebních programů je uznáván jako jeden z nejvýznamnějších a nejinovativnějších skladatelů současnosti.

    Další přednášející, britský umělec Robin Rimbaud, známý jako Scanner, kráčí napříč experimentálními světy zvuku, prostoru, obrazu a formy. Vytváří mnohovrstevnatá zvuková díla, která neobvyklým způsobem využívají současné technologie. Od svých prvních kontroverzních děl, ve kterých využíval hovory z nalezených mobilů, se dostal do výstavních prostor Tate Modern nebo Science Museum London a ke spolupráci s významnými umělci všech možných oborů. Za všechny jmenujme třeba londýnský Královský balet, hudební skupinu Radiohead, Steve McQueena či Douglase Gordona.

    Scanner

    Německý zvukový umělec působící v Berlíně, Hans Peter Kuhn, se bude ve své řeči ptát na zvukový a divadelní zážitek. Je jedním ze zakladatelů prvního soukromého berlínského rádia (RADIO 100), v jehož programu měl vlastní show věnovanou nové hudbě. Stanice vznikla v roce 1985 a své posluchače si našla i v sousedním východním Berlíně, kde lidé nadšeně poslouchali hudbu, která pro ně byla jinak nedostupná.

    O teple světla bude hovořit německý světelný designér Olaf Winter. Přednášku nazvanou Odrazy povede americká light designérka žijící v Izraeli Felice Ross. Dlouholetá spolupracovnice režisérů Krzysztofa Warlikowského a Mariusze Trelińského pracuje pro divadlo, operu i taneční soubory nejen v Izraeli, ale i v mnoha evropských zemích. Její světelný design je spojen s mnoha klasickými i současnými uměleckými díly. Multimédia jsou hlavním tématem pro nizozemského umělce Arjena Klerkxe, španělský audiovizuální umělec Francisco Aleu Riera, známý pracemi pro La Fura dels Baus, zase posluchačům nabídne exkurz do světa 3D animace.

    Kudlička & Brown

    Vysokou úroveň projektu Světlo a zvuk svými jmény a renomé zaštiťují i jeho hlavní organizátoři. Část věnovanou světelnému designu a multimédiím připravuje scénograf Boris Kudlička. Z pravidelné spolupráce s celou řadou režisérů jako Dale Duesing či Keith Warner vyčnívá jeho podíl na třech desítkách inscenací Mariusze Trelińského. Madam Butterfly, Král Roger, Othello, Don Giovanni a další byly realizovány v mnoha operních domech a na operních festivalech po celém světě. Přes veškeré úspěchy v tomto odvětví se ale Boris Kudlička neomezuje pouze na operu. Navrhuje i scény po film, divadlo a koncerty. Dnes pracuje na inscenacích pro operní domy v Berlíně, Frankfurtu, Štrasburku, Tel Avivu, Varšavě a Bologni. V roce 2009 obdržel na Slovensku cenu za nejlepší scénografii pro operu Orfeus a Euridika. Podílel se na podobě polských pavilonů na výstavách Expo v Hannoveru i Šanghaji.

    Steven Brown je kurátorem zvukové části. V oblasti profesionálního zvukového designu a zvukových kompozic pro divadlo, umělecké instalace, televizi, video a mezioborové projekty se pohybuje už více než dvacet let. Zvukový designér už s PQ spolupracoval v roce 2007, kdy byl vedoucím projektu zvukového designu Scenofest. Jako šéf zvukového designu The Royal Exchange Theatre Company v Manchesteru má za sebou více než 85 projektů. Spolupracoval s divadly Royal National Theatre, Royal Shakespeare Company, Hampstead Theatre nebo Piccolo Teatro di Milano.

    Scenofest

    Nejen světelnému a zvukovému designu se věnuje další z projektů Pražského Quadriennale – Scenofest, který nabízí dílny zaměřené na celé spektrum performativního a divadelního umění. Stejně jako u jiných projektů je v tomto případě důležitá interdisciplinarita. Zájemci se tak mohou těšit například na propojení zvukového a kostýmního designu v dílně vedené týmem z Purdue University v USA, v jehož čele stojí profesor Richard K. Thomas. Dílna Pop Up Your Ears vedená uměleckou skupinou réaltympanica a Taniou El Khoury bude zase založena na odkrývání subjektivního vnímání reality skrze zvukovou složku. Zvukovou kompozici a její vztah k vizuální složce performance bude zkoumat Shannon Scrofano z USA nebo Gregoire Paultre z Francie.

    Skladatel a zvukový designér Eric Powel se ve své dílně zaměří na pražské prostředí a celkový vztah zvuku a prostoru, podobně bude akcentovat místní prostředí i dílna Nicoly Singh a Tess-Denman Cleaver, které se navíc zaměří na determinaci příběhu na základě zvukové složky. Dílny jsou určeny pro všechny zájemce, studenty, profesionály i nejširší veřejnost. Termín pro přihlášky je 25. května. Podrobnější informace získají zájemci na www.scenofest.org.

    Intersekce: Intimita & spektákl

    Originální příklady využití zvukového a světelného designu nabídne svým návštěvníkům i výstava Intersekce: Intimita & spektákl, jež bude od 16. do 26. června zpřístupněna v architektonickém labyrintu 30 boxů na piazzettě Národního divadla. Mimo jiné nabídne prostorově zvukovou instalaci Jana Buriana a Jaroslava Hrdličky vytvořenou pro irský Abbey Theatre, projekt souboru Societas Raffaelo Sanzio, na kterém se podílí hudebník a zvukový designér Scott Gibbons. Zvukovou instalaci založenou na scénách z filmu Ingmara Bergmana Šepoty a výkřiky připravuje finský umělec Hans Rosenström. Jedinečný přístup práce se světlem pak nabídne společný projekt teoretičky umění Caroline Evans a light designéra Hansjörga Schmidta.

    Více o Pražském Quadriennale na www.pq.cz.

    Zprávu pro i-DN připravily a další informace mohou poskytnout P. R. a mluvčí PQ Silvie Marková a Martina Žáková

    • Autor:
    • Publikováno: 20. května 2011

    Komentáře k článku: PQ si posvítí na SVĚTLO a poslechne ZVUK

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,