Praha letos rozdělí na kulturních grantech méně
Praha letos na jednoletých grantech rozdělí téměř 63,6 milionu korun, na víceletých 148,3 milionu korun. Dotace se kvůli rozsáhlým škrtům v rozpočtu sníží. Rozhodl o tom ve čtvrtek 18. ledna výbor pro kulturu zastupitelstva hlavního města. Někteří žadatelé s rozdělením peněz nesouhlasí.
Výbor upravil návrh grantové komise z loňského roku. Na jednoleté granty půjde o 3,6 milionů méně, v rámci víceletých grantů bude pro žadatele o 10 procent méně peněz. Dotace jsou poníženy vzhledem k tomu, že letošní rozpočet je v běžných výdajích o pět procent nižší, řekl předseda výboru Ondřej Pecha (ODS). Udělali jsme korekce tak, abychom se vešli do sníženého limitu, doplnil.
V rámci jednoletých grantů přidělil výbor nejvyšší částku, šest milionů korun, divadlu Semafor. Centrum současného umění DOX dostane pět milionů korun, tedy o 500.000 víc než loni. Na dva miliony navýšil výbor dotace i Divadlu v Řeznické, která přišla o dotace městské části. Divadlo by jinak zaniklo, řekl Pecha. Naopak o milion nižší částku, 2,5 milionu korun, bude letos mít Divadlo Bez zábradlí. To je pro divadlo záhuba, řekl na výboru ředitel divadla Karel Heřmánek. Na to, jak je to velké divadlo, není částka úplně dostatečná, připustil Pecha.
Materiálem se bude ještě zabývat rada, která může schválit udělení dotací do 200.000 korun. O vyšších částkách musí rozhodnout zastupitelé.
Divadlo Archa, které má každý rok z víceletých grantů nejvyšší částku, 20 milionů, může pro tento rok počítat s 18 miliony korun. Činoherní klub dostane 16,1 milionu korun, Art Frame, provozovatel Paláce Akropolis, 14,8 milionu, Pražské komorní divadlo 13,5 milionu.
/z Divadlo.cz převzal a zprac. hul/
Komentáře k článku: Praha letos rozdělí na kulturních grantech méně
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
operaviva
Jestli si na sebe Heřmánek nevydělá,
tak ať zkrachuje. No a co? Pokud vím, je to soukromé divadlo. Navíc ty blbiny, co hraje, se neliší od jiných blbin, kterých je v pražských divadlech dost a dost. Že by šlo o nějakou kulturní hodnotu, o tom je v případě tohoto komerčního divadla směšné uvažovat. Grant jde z daní občanů a mně se moc nechce cpát své peníze zrovna Heřmánkovi.
23.01.2012 (13.15), Trvalý odkaz komentáře,
,Václav Bartoš
Vyměňte jméno Heřmánek
a dosaďte jakéhokoliv provozovatele soukromého divadla pobírajícího grant z veřejných prostředků. Komerčním divadlům by se měly otevřít strukturální fondy EU zejména Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
24.01.2012 (2.12), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Nesouhlasím
a mohu dokázat! Kolik „Radoků“ šlo od roku 2000 do DBz? Zato do Ungeltu, na Fidlovačku, ba i do některých muzikálových produkcí ceny šly! „Kunstbezogen“ je neopochybně i Divadlo Company.cz – proto dostalo Komedii, ani odpůrci netvrdí, že to divadlo dělá komerci, bulvár!
Navíc: co to je „soukromé divadlo“? Každé, které není statutární, tedy městské! Pak je samozřejmě soukromý i ten Semafor, Kašpar, Viola, Řeznická, Alfred ve dvoře atd., atd. Ta všechna ale poctivě usilují o umělecké hodnoty, ne o komerci. Nebo ne?
24.01.2012 (16.21), Trvalý odkaz komentáře,
,Ludvík Faruga
To jsem zvědavý,
kdy zas někdo vzdělaný napíše, že pouze v „příspěvkovkách“ mohou vznikat pravé umělecké hodnoty.
24.01.2012 (18.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Tomáš Svoboda
P.P. Ne.
Divadlo, jehož cílem je zisk a jehož zřizovatelem není veřejnost (město, stát), ale soukromá nebo právní osoba je soukromé. Dramaturgie je přece úplně jiná věc a ty směšný kritický ceny? To není žádný argument, to je snad už úplně jedno, né?
24.01.2012 (20.12), Trvalý odkaz komentáře,
,Ludvík Faruga
Znamená to snad,
že každá fyzická nebo právnická osoba, která vlastní divadlo, ho zakládá pouze za účelem zisku? A plat ředitele, režiséra, prostě kohokoliv v takovém divadle, jehož zakladatelem je „veřejnost“, není pro tyto osoby ziskem?
24.01.2012 (23.40), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Možná jsou v tomto ohledu
zajímavá slova A. J. Liehma, jež cituju z jeho Pařížského zápisníku, který vyjde v DN 3/2012 (a který právě rediguju), a jež jsou tedy francouzskou zkušeností:
Skutečnou tvorbu a novátorství si soukromá divadla nemohou dovolit, pracují pro jiné obecenstvo, musí být rentabilní atd. Nemají prostě stejné podmínky jako veřejně financované scény. Dávno známá pravda. Jen nikdo – a zřejmě nikde – nenašel uspokojující řešení.
25.01.2012 (12.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Ludvík Faruga
Nemohu souhlasit.
Jestliže vytvořím inscenaci, která je komerčně úspěšná a zisková, mohu si pak dovolit za takto vydělané peníze vytvořit další inscenaci pro radost, na které klidně prodělám.
25.01.2012 (13.59), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Pane Farugo,
uveďte konkrétní příklad, kdy se tak stalo nebo kde se tak děje. Já si nevybavuju ani jeden.
25.01.2012 (17.27), Trvalý odkaz komentáře,
,Ludvík Faruga
Takto tvoří
například hudební skupiny, výtvarníci, textaři, skladatelé, filmoví herci, kteří se stanou producenty, režiséři atd. To znamená, že se zajistí komerční činností jenom proto, aby pak posléze nemuseli být komerční. V českých soukromých divadlech jejich konkrétní situaci neznám, ale je naprosto běžné, že některá inscenace, která takzvaně táhne, udělá stovky repríz, zatímco jiná, náročná třeba jenom deset. Dobrý divadelní producent to ví dopředu, přesto ji realizuje. Příkladem by mohl být Michal Horáček, i když mi určitě napíšete, že peníze získal z hazardu, možná Divadlo Bolka Polívky, asi by se jich našlo víc.
25.01.2012 (17.45), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Pane Farugo,
právě že by se víc neobjevilo. A ani Vámi jmenovaná soukromá divadla (Polívka) či produkce (Kudykam) nic „progresivního“ nenabízejí a ani se o to nepokoušejí. Dávný pokus Divadla TaFantastika s Ravenhillovým Produktem či zvaní avantgardních režisérů Čermákové, Pokorného, Morávka byly jen namlouváními k přestupu do komerční zóny, kterou „kumšt“ zajímá, jen když vydělává. Možná je lépe nazývat ji showbusinessem, což rozlišují některá zahraniční média (Art – Showbusiness). Nevím v českém divadelním prostoru o nikom, kdo ze zisku shows sponzoruje arts. Zčásti se o to pokoušel Jan Dvořák, který ziskem z produkcí svého Národního divadla marionet pomáhal festivalu …příští vlna/next wave… Ale i tak byl a je tento festival vždy závislý především na grantech. Určitým příkladem by možná mohl být NoD, který je „živen“ klubem Roxy, či MeetFactory, kterou založilo sdružení David Černý, David Koller, Alice Nellis a – snad – ji i ze svých zisků jinde podporují. Nicméně to se pohybujeme v okrajové kultuře, která ze své podstaty je nekomerční, dokáže se vzájemně podporovat a žije nezávisle na okolí. Takových bychom jistě našli víc – Na Tahu, Orfeus, Nejhodnější medvídci, Láhor Soundsystem, Vosto5… Nikdo z nich však není napojen ani podporován – pokud vím – divadelním businessem. Zajímavé bude sledovat La Putyku, kteří mají šanci do „businessu“ dojít. Zatím jsou však také závislí na grantech (a vznikli a udržují se především díky nim).
26.01.2012 (3.01), Trvalý odkaz komentáře,
,Ludvík Faruga
Pane Hulče,
děkuji za odpověď. Musím upřímně přiznat, že s ní souhlasím. Asi jsem naivní a chtěl bych aby tomu tak bylo. Zůstávám optimistou.
26.01.2012 (7.39), Trvalý odkaz komentáře,
,