Praha sdílí prostor s PQ (No. 5)
V průběhu příprav Pražského Quadriennale kurátoři jednotlivých zemí pečlivě vybírali prostory pro své expozice. Britové si v Clam-Gallasově paláci vyhlédli mísnost s bohatě zdobeným lustrem, který mírně překáží projekcím scénografických prací 22 jevištních designérů, kteří tentokrát GB na PQ zastupují. S těžkými černými závěsy zatemňujícími pokoj pak opomenuli jedno z klíčových letošních témat SdílenéhoProstoru: Počasí. Angličané zkrátka dusno špatně snášejí, jak přiznal i autor instalovaného projektu Solotoria, Aeshley Shairp, nucený dvě hodiny postávat na místě v manžestrovém kabátci a klobouku.
Britská účast na PQ už tradičně vzbuzuje pozornost. V minulosti si několikrát odvezla nejvyšší ocenění, Zlatou trigu. Letos vsadila na extenzivní záběr současné diverzity scénografických přístupů. V hutném sledu pětadvacetiminutové audiovizuální prezentace projektované na tři stěny místnosti servíruje oku (i uchu) návštěvníka ukázky více či méně netradičních výtvarných (zvukových) pojetí více či méně tradičních divadelních kusů, site-specific performancí extrémních měřítek nebo bizarní formy imerzivního, mobilního i komunitního divadla (představuje např. projekt Ignition, v němž Becky Minto po dobu šesti měsíců zapojovala obyvatele Shetland napříč ostrovy do série aktivit spojených s jejich automobily). Pravděpodobně díky jednomu z hlavních témat PQ 2015 (Hudba) tu dostalo poměrně velký prostor právě hudební divadlo (scénograf Samal Blak např. zasadil do rozlehlého volebního stanu – o rozměrech 40 krát 60 metrů – “pochůzkovou” operu Khovanskygate: A National Enquiry). Tvorbu Simona Banhama, kurátora tématu Počasí, reprezentují na expozici Make/Believe hned dvě produkce. Samostatná instalace Mrak, která měla v podobě balónků simulujících tento klimatický jev zdobit nádvoří paláce, a vstupovat tak do diskuze s aktuálním počasím, ale bohužel pohořela, resp. popraskala ještě před otevřením výstavy. Škoda. Diskuzi zůstává otevřený nicméně autor ve třech přichystaných přednáškách…
Eklektický dojem z prezentace zkoncentruje a odlehčí ke konci každého předváděcího dne intimní performance pro jednoho diváka, Solotoria. Ve frontě k jednomu ze dvou stanů s průzorem pro hlavu čeká návštěvníka dvou až tříapůlminutové sólové vystoupení (operní, kouzelnické, baletní nebo činoherní). Je předem upozorněn, že bude vyfocen. Po nahlédnutí za sukno ukojí jeho zvědavost miniaturní lepenková maketa Royal Opera House. V portále za oponou se objeví tvář ženy s pěticentimetrovým tělem loutky a za zvuku árie z Kouzelné flétny mimuje zpěv. Provedení odkazuje k zábavnosti a roztomilé naivitě dětského krabicového divadélka (samotný stan s kratičkým tunelem vlastně taky evokuje dětskou hračku). Interaktivní instalace příjemně “zvrásňuje” panoramatickou britskou expozici, je bonbonkem pro všechny věkové kategorie… a nezbytný obrázek za odměnu si vyzvednete na jejích facebookových stránkách.
///
Více informací o jednotlivých částech programu Pražského Quadriennale 2015: www.pq.cz.
///
Ostatní zpravodajství z PQ 2015 na i-DN:
Praha sdílí prostor s PQ (No. 1)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 2)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 3)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 4)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 6)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 7)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 8)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 9)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 10)
Praha sdílí prostor s PQ (No. 11)
Komentáře k článku: Praha sdílí prostor s PQ (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)