Prase v divadle (No. 14)
Pražskou část festivalu uzavřela premiéra inscenace, která má ve svém přízvisku opět označení kabaret a opět mu bohužel nedostála. Ani nově vzniklé Chemické divadlo nedokázalo z této formy více vytěžit. Důvodem v tomto případě ovšem nebylo její nepochopení, spíše to zapříčinil určitý ostych nazvat věci pravým jménem.
Živé a dynamické pásmo skečů a scének odpovídalo spíše estrádě, která stejně jako kabarety přibližuje umění životu a zábavě. Na druhou stranu si v sobě tento pojem podržuje léty nahromaděné nánosy socialistického povyražení. Kabaret je pro nás ještě uměním, estráda jen pokleslou formou zábavy. Alternativní prostor se však probírá jednotlivými ztrátami a nálezy bez rozdílu, sám pro sebe si je pak proměňuje a vytváří jejich významy, proto bych se nebála ani Chemickou Venuši nazvat tím, čím je, a to poeticko-vědeckou estrádou. Ať už ale budeme tento kus Chemického divadla pojmenovávat jakkoli, jeho kousky byly podařené.
První projekt nové herecké společnosti byl vytvořen na počest Venuše ve Švehlovce a zasvěcen tomuto novému divadelnímu prostoru (sál, předsálí i samotný vstup do Venuše ve Švehlovce byl zhodnocen beze zbytku). A propojení obou prvenství fungovalo: diváci byli do divadla uváděni postupně po ztěmnělých schodech šíleným vědcem-chemikem, který jim nabídl uvítacího panáky čehosi a propustil je dál do osvětleného foyeru. Od této chvíle si již návštěvník nemohl být jist, co je součástí hry a co jen nepřipraveností zmatených herců, mezi nimiž v sále pobíhala pomatená tulačka a Bobeš, zřejmě kouzelnický, ale v představení dále nevyužitý králík. Estráda (předvedena již přede všemi diváky) pobavila a místy i nadchla. Střídala se groteskní čísla (např. vystoupení eskamtotéra Rudyho, který dokáže přeprat židli, či smutně veselého klauna Jindřicha, který geniálně suchým tónem vypráví o své patálii s rybou) s čísly vážnými, jejichž nositeli byli vědci-chemici se směšnými jmény (slečna Pinďourová, pan Kadil Kokain ad.). Ani tato záměná a prvoplánová deklasnost však nesmazala působivost jejich vstupů. Jednotliví vědci „na kongresech“ recitovali verše Josefa Kroutvora, Vladimíra Effenbergera či Karla Hynka a probouzeli ve světě vědy poezii, která je sama o sobě bytostnou složkou jejich chemického experimentu.
Chemické divadlo tak vytvořilo specifickou sloučeninu mystifikace (Opravdu už je konec?), surrealistických vidin (Opravdu jsem viděla letící rybu?) a poezie, kterou povýšilo na sterilní a exaktní vědu, aby ji následně přiblížlo zpět k člověku. Premiéra byla nedotažená, řadu dobrých nápadů střídala hluchá místa a pásmu chybělo „finále“. Nic z toho však představení nepohřbilo. Vyznění bylo více než nadějné a základní přísada Chemického divadla v podobě poezie je neocenitelná.
///
Předchozí díly denních reportáží z festivalu …příští vlna/next wave… najdete zde:
Komentáře k článku: Prase v divadle (No. 14)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)