Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Prase v divadle (No. 4)

    Závěrečným představením sobotního programu byla premiéra autorské inscenace Písnička o kudle souboru Masakr Elsinor.

    Tomáš Soldán a Petr Míka FOTO KArolina Chasáková

    Tomáš Soldán a Petr Míka v inscenaci Písnička o kudle FOTO Karolina Chasáková

    Byt v Balbínově ulici obsadila trojice tvůrců a herců – Ondřej Novotný, Petr Míka, Tomáš Soldán – ve zdánlivě minimalistické asociativní kompilaci existencialistických textů. Předně je třeba říct, že se nejedná o kus, který nutně vyžaduje bytový prostor. Silná koncentrace diváků a herců v malé místnosti sice přidává na úzkostlivosti a intenzitě, ale až na využívání okna do ulice se se samotným bytem téměř nepracuje. Písnička o kudle je jednou z inscenací alternativy, na níž se po celé její trvání krásně dívá, neboť je dobře zahraná, plná nápaditých obrazů a přes depresivní nádech jí rozhodně nechybí humor.

    Tyto pozitivní skutečnosti však nevyvrátí fakt, že zde chybí jakýkoli kontext stran předlohy. Úryvky z prózy Ladislava Klímy, Hugo Sonnenscheina a George Trakla mají minimální souvislost a ještě menší návaznost. To však nebrání tvůrcům v tom, aby z nich na základě asociací nestavěli celkem slušnou krvavou grotesku. Zatímco se divák snaží propojit jednotivé výjevy dohromady, je mu servírováno uzené pod pohrůžkou smrti, probíhá koncert v a moll kráječem na vajíčka a nešťastný frustrovaný voják dostává epileptické záchvaty při jakékoli připomínce armádního systému. Přestože by se možná po dlouhých a hlubokých rozborech dala najít jakási souvislost mezi jednotlivými výjevy a tu by pak snad bylo možné interpretovat, jistě by to nebylo jednoduché. Všechny scény jsou odehrány s upřímným tragickým prožitkem a pokaždé se jedná o moment, který by potřeboval dlouhá vysvětlování, ale i bez kontextu na diváka působí silně. A navíc se tu zpívá a na náhodné předměty hraje a dlouhé červené rukavice tvoří loutkohru. Osobnostní herectví všech tři herců je natolik vřelé, že se dá na Písničku o kudle pohlížet i jako na výsměch žánru.

    ///

    Předchozí díly denních reportáží z festivalu …příští vlna/next wave… najdete zde:

    Prase v divadle (No. 0/1)

    Prase v divadle (No. 0/2)

    Prase v divadle (No. 0/3)

    Prase v divadle (No. 0/4)

    Prase v divadle (No. 1)

    Prase v divadle (No. 2)

    Prase v divadle (No. 3)


    Komentáře k článku: Prase v divadle (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,