Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Přátelství, to je někdy víc než granty

    Kde se vzal, tu se vzal, vznikl v Divadle pod Palmovkou Palm Off Fest. Impozantní program setkání středoevropských divadel (přesněji polsko-slovensko-českých) na přelomu května a června je jako z říše pohádek. Tím spíš, že tým z Palmovky v čele s ředitelem Michalem Langem dokázal tuto nespornou divadelní událost dát dohromady během necelého půl roku, a hlavně – zaplatit.

    Krystian Lupa a Jan Klata, jejichž inscenace Prezidentky z vratislavského Teatru Polskiego a Nepřítel lidu z krakovského Teatru Starego za pár dní v Libni uvidíme, jsou režiséři světového formátu. Doplní je mladé, prý nadějné, režisérské osobnosti Ewelina Marciniak a Agata Kuczińska. Všichni zástupci tří generací polského divadla (Klata je Lupův žák) přijedou do Prahy osobně a zúčastní se debat po představeních.

    Jak to na Palmovce dokázali? Michal Lang má kořeny v česko-polské menšině v Třinci, v Polsku režíroval a má tam přátele, například jednoho z hlavních Klatových herců Wiesława Cichého. Herečka Ivana Wojtylová pochází ze stejného kraje. Když ještě hrála na české scéně Divadla v Českém Těšíně a pomáhala organizovat česko-polský festival Na hranici, byl jejím kolegou na polské scéně Lešek Wronka, známý hudební producent (Ewa Farna), majitel Bontonlandu a hudebních cen Anděl. Dnes málokdo ví, že původně studoval herectví v Krakově a Vratislavi. Jeho Bontonland je partnerem festivalu.

    Lang na tiskové konferenci přiznal, že když narychlo domlouval termíny hostování předních polských scén, na které jiné festivaly musejí čekat dva i tři roky, využíval především osobních kontaktů. Navíc v té době neměl v kapse ani korunu. To, že se podařilo dát – jistě několikamilionový – rozpočet Palm Off Festu dohromady, je zázrak.

    Konkrétní čísla z rozpočtu festivalu Lang na tiskové konferenci sdělit odmítl – prý se ještě musí poradit. Kolik na setkání středoevropských divadel přispěl pražský magistrát, se radní pro kulturu Jan Wolf také nepochlubil, byť na tiskové konferenci seděl a o kvalitě festivalu pohovořil, dokonce mu dal i jakýsi příslib financí do dalších let. Výši sponzorské podpory zatím nezveřejnil ani Bontonland, potažmo Lešek Wronka, což pochopitelně ani nemusí, jsou to soukromé peníze a nikomu do toho nic není.

    Jiné je to ovšem s penězi z veřejných rozpočtů – z pražského magistrátu, ministerstva kultury nebo městské části Praha 8. Jejich dotace – a zdůrazňuji, že to jsou velmi dobře vynaložené peníze – jsou pravděpodobně mimořádné, protože v tak krátkém čase festival na granty dosáhnout nemohl. Tím spíš by Palmovka neměla se zveřejněním rozpočtu váhat. Je to ovšem zatím jediná vada na kráse skutečně výjimečné divadelní akce, která může být povzbuzením pro všechny organizátory, neboť svědčí o tom, že zázraky se dějí (přeje-li jim i šťastná náhoda, jako v tomto případě).


    Komentáře k článku: Přátelství, to je někdy víc než granty

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,