Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Pražská ani muk! (No.1)

    Mezi davy proudícími centrem Prahy, aby zahlédly mámivá světla videomappingů a instalací festivalu Signal, jsem zabloudila jen na chvíli. Raději jsme si odskočila do Alty, nedaleko holešovického výstaviště, abych byla svědkem prvního pražského festivalu pantomimy Mime Fest, který – tak trochu symbolicky – uzavírá festivalovou smršť tohoto podzimu.

    mime_fest_1410093431

    A tak trochu sentimentálně jsem zavzpomínala na dobu (někdy v roce 2005?), kdy jsem poprvé viděla v malém sálku Rubínu pantomimickou revue Mime must go on nově vzniklého spolku Theatro Pantomissimo. Trio performerů mimů Radim Vizváry, Miřenka Čechová a Nina Hlava tu nabízeli pestrou směsku etud a už tehdy bylo vidět, že každý z nich má nezaměnitelné charisma. Zkrátka, že v nich něco je! Čas letěl a proměňoval se, Nina odjela do ciziny, Miřenka s Petrem Boháčem se intenzivně pustili do budování Spitfire Company a také Theatro pantomissimo změnilo název na TanteHorse. Mezitím jsem mnohokrát poslouchala nejrůznější vize Radima Vizváryho, že založí nový soubor a také festival pantomimy, který zvýší povědomí o existenci pantomimy u nás a posune ji od okraje trochu více do středu zájmu.

    Radim vizváry. FOTO archiv

    Radim Vizváry. FOTO archiv

    Navzdory mé skepsi, s níž se snažím varovat nadšence před možným zklamáním, jsem ráda, když nemám pravdu. K tomu je ovšem třeba, aby onen vizionář byl rozhodnutý své plány bezpodmínečně uskutečnit, aby byl tak trochu (nebo spíše dost) umanutý. A to Radim Vizváry je. Nejen, že se vypracoval jako sólista na špičku českého nonverbálního divadla (které pohříchu sbírá ocenění spíše v cizině – ale to už je česká tradice), ale navíc se mu podařilo realizovat značnou část svých dalších vizí. A tak festival nonverbálního divadla Mime Fest už má za sebou třetí ročník (ve Vizváryho rodném městě Poličce) a v pátek 17. října zahájil svou exitenci také v Praze.

    A jak je to s těmi novými soubory? I to se Radimovi daří. Vedle spolku Tichá opera, v němž propojuje operu s pantomimou, vznikl letos na jaře dvanáctičlenný mezinárodní soubor Čechů a Slováků Mime Prague. A právě tento soubor zahájil první ročník )pražského) festival groteskou Piráti aneb Tajemství mořské truhly.

    Prostřednictvím jednoduchých i rafinovanějších etud rozehrává šestice mimů a mimek komickou pantomimu zřetězených etud, v nichž každý z pětice pirátů (Anna Kukuczková, Valéria Radzová, Anton Eliaš, Tomáš Kasprzyk a Radek Pokorný) vytváří specifický pirátský charakter. FOTO archiv

    Prostřednictvím jednoduchých i rafinovanějších etud rozehrává šestice mimů a mimek komickou pantomimu zřetězených etud. FOTO archiv

    Prostřednictvím jednoduchých i rafinovanějších etud rozehrává šestice mimů a mimek komickou pantomimu zřetězených etud, v nichž každý z pětice pirátů (Anna Kukuczková, Valéria Radzová, Anton Eliaš, Tomáš Kasprzyk a Radek Pokorný) vytváří specifický pirátský charakter, mnohdy okořeněný až naturalistickými detaily. A samozřejmě, i když se svým hladem a nepohodlím je každý sám, dokáže je spojit společná nenávist ke kapitánovi napoleonského střihu (Kateřina Janečková). Ze společné frustrace z nekonečných zbytečných dní na moři i neúspěšné vzpoury proti kapitánovi je nakonec vyvede objev v nalezené truhle. Bohatství, které objeví uvnitř, si může každý z diváků představovat různě, záleží na míře fantazie. Ale v každém případě je lze nazvat nadějí… Stejně jako nový soubor Mime Prague.


    Komentáře k článku: Pražská ani muk! (No.1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,