Pražské kulturní granty na letošní rok rozděleny
Zastupitelé hlavního města Prahy minulý týden definitivně rozhodli o rozdělení kulturních grantů pro letošní rok. Ve čtvrtek 23. ledna rozhodovali o grantech, které jsou vyšší než 200.000 korun, a schválili jich za téměř 177 milionů korun. Nižší příspěvky za asi 31 milionů již schválili týden předtím.
Část peněz je určena na letošní jednoleté granty, další na víceleté granty na příští čtyři roky. I s částkami rozdělenými v minulých letech (víceleté granty) dává Praha ročně na kulturních grantech celkem 300 milionů korun. Největší částku si tradičně dělí divadla.
Praze přišly loni žádosti o podporu na téměř 700 projektů za více než 720 milionů korun. Z víceletých uspěl například Činoherní klub, který každoročně do roku 2018 získá od hlavního města 18 milionů korun, hudební klub Rock Café 6,5 milionu, Cross club dva miliony, občanské sdružení Bezhlaví 1,2 milionu nebo Centrum pro současné umění – Praha 1,1 milionu.
Peníze nedostalo Divadlo Bez zábradlí nebo Řeznická
Neuspěl například mezinárodní filmový festival Febiofest, který požadoval každoroční příspěvek deset milionů korun, Divadlo Bez zábradlí, které chtělo téměř 13 milionů korun, nebo Divadlo v Řeznické, jež žádalo čtyři miliony korun. Peníze nedostaly také Bohemia Jazz Fest, Český národní symfonický orchestr nebo Mezinárodní klavírní festival.
Přidělování kulturních grantů bylo v minulosti v Praze ožehavým tématem. Proti způsobu, který hlavní město dříve používalo, protestovala řada kulturních institucí. Po kritice Praha systém změnila, nyní projekty vybírá odborná komise, ve které je pouze jeden zastupitel. Většinu peněz hlavní město dává do víceletých grantů, aby žadatelé měli větší jistotu při plánování svých akcí.
Náš grantový systém je rozsáhlejší než grantový systém českého státu, poznamenal náměstek primátora Václav Novotný (TOP 09). Primátor Tomáš Hudeček dodal, že se poprvé stalo, že Praha rozdělila granty již v lednu a žadatelé tak budou mít peníze k dispozici po většinu roku. V minulosti totiž peníze hlavní město přidělovalo až v jarních nebo letních měsících. Proti čtvrtečnímu návrhu nikdo ze zastupitelů ani z veřejnosti na jednání zastupitelstva nevystoupil.
/Pro i-DN připravil hul/
Komentáře k článku: Pražské kulturní granty na letošní rok rozděleny
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Jana Soprová,
jedna z členek divadelní grantové komise pražského Magistrátu, mi napsala soukromý mail, ve kterém reaguje na výše uvedenou agenturní zprávu. Svolila, abych jej připojil jako Komentář:
Milý Vladimíre,
přečetla jsem si na i-DN zprávu o udělení (resp. neudělení) kulturních grantů. Jako jeden ze zástupců divadelní sekce v grantové komisi jsem tak trochu naštvaná, jak se šíří polopravdy. Např. o tom, že Divadlo v Řeznické nebo Divadlo Bez zábradlí nedostaly nic, což není pravda (a lze to velmi snadno ověřit na stránkách Magistrátu hl.m.Prahy). Divadlo v Řeznické dostalo roční grant téměř 2 mil Kč. a Divadlo Bez zábradlí na Festival Slovenského divadla 900 tis. Kč. Takže správná informace by byla, že tato divadla neuspěla v žádosti o víceletý grant.
Možná, že by bylo dobré,
aby jak žadatelé, tak jiní zájemci o divadlo věděli, jak to v rámci grantové komise funguje, aby se nešířily zvěsti o tom, že ten či onen zástupce grantové komise zlolajně pohřbil některé divadlo tím, že nepřidělil dostatečné množství peněz.
Pro udělování grantů
je z rozpočtu vyčleněn jeden „balík“ peněz na víceleté a jednoleté granty – a divadlo na tom proti ostatním oborům je nejlépe. V případě, že by se vyhovělo všem zájemcům o víceleté granty (a v plné výši, jak by si žadatelé přáli), odešli by žadatelé o jednoleté granty s prázdnou. Proto magistrát určil poměrně vysokou hranici bodů pro udělení víceletých grantů. Každou žádost v divadelní sekci hodnotí na základě tabulky – obsahující umělecká, sociální a ekonomická kritéria – celkem pět lidí a bodové hodnocení projektů pak prochází ještě diskusí celé sekce; tj. jedenácti lidí. To znamená, že se rozhodně nejedná o (náhodné či zaujaté) rozhodnutí jednoho člověka. Poté ještě tyto návrhy procházejí diskusí grantové komise všech oborů.
Je pravda, že komerční scény v tomto grantovém řízení přicházejí zkrátka, neboť granty jsou určeny především pro subjekty experimentálního typu, či malé festivaly nebo eventy, kterým i menší finanční částka výrazně pomůže. To neznamená, že bychom si práce privátních divadel necenili, ale předpokládáme, že mají – i díky účasti populárních tváří – větší šanci získat podporu z jiných zdrojů.
A ještě jedna poznámka na závěr. To, kolik peněz získávají příspěvkové organizace, je mimo kompetenci grantové komise. Takže komentáře v novinách, které srovnávají příspěvkové organizace s divadly žádajícími o grant, tzv. pláčou na nesprávném hrobě.
Zdravím
Jana Soprová
29.01.2014 (0.34), Trvalý odkaz komentáře,
,