Divadelní noviny > Názory – Glosy
Přehlížená Afrika
Třináctý ročník festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani odstartovala mnohahodinová akce s tanečně-hudebně-divadelně-kulinářským programem na piazzettě Národního divadla čili náměstí Václava Havla, který vyvrcholil vystoupením Moniky Rebcové a Ghana Dance Ensemble.
Po vykročení do veřejného prostoru (prvním v historii festivalu!) následovaly další kvalitní akce, které si tradičně našly své publikum, a to nejen ze strany odborné veřejnosti. Za to se však setkaly s vlažným mediálním ne/zájmem. Překvapivé? Jen do jisté míry. Jednak si pořadatelé festivalu dali pár let pauzu, a to právě v době, kdy se česká festivalová mapa začala zahušťovat. A tak si Tvůrčí Afrika svou značku musí de facto znovu budovat od restartu v roce 2015. Zároveň jde o festival, který má v sobě zakódovánu multioborovost – divadlo, tanec, hudbu, literaturu, film… Což je atraktivní pro diváky, ale obtížně uchopitelné jak pro úzce specializované novináře, tak pohříchu i pro některé grantové komise.
Fakt, že Československo nemělo v Africe žádnou kolonii, představuje z hlediska kulturního bonus i handicap zároveň. Bonusem je, že česko-africké vztahy nejsou zatěžkány hříchy koloniální minulosti. Handicapem je, že česko-africké vazby se musí často budovat od nuly a navíc jsou mnohdy zatíženy tuzemskými stereotypy. Nemalý význam Tvůrčí Afriky tak spočívá v posilování vědomí, že se kontinent s více než miliardou obyvatel, kteří mluví více než dvěma tisíci jazyky, nemůže vejít do cestopisů Hanzelky a Zikmunda nebo nověji party Dana Přibáně cestující trabanty, do návštěv zoologických zahrad či několika charitativních sbírek a humanitárních akcí.
Komentáře k článku: Přehlížená Afrika
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)