Premiéra Bohemia Baletu v barvách aktivismu
Získat stabilní práci v českém baletu je stále obtížnější. Konkurence raketově roste, a když vypíší otevřený konkurz v našich velkých a středně velkých baletních souborech, hlásí se někdy bezmála tisícovka zájemců. Síto je hodně hrubé a šanci prezentovat se většinou dostane sotva desetina zájemců. Mezi diskvalifikujícími faktory bývá i absence praxe. Jednou z možností, jak usnadnit přechod mezi studiem a profesionálním angažmá, jsou juniorské soubory.
První takový vznikl při profesionálním divadle před bezmála dvěma roky v Brně, další provozují dvě konzervatoře: soukromé Taneční centrum Praha a městem zřizovaná Taneční konzervatoř hlavního města Prahy. Právě její soubor Bohemia Balet, který funguje devatenáctou sezonu, představil 20. dubna v divadle Komedie nový složený program se souhrnným názvem Premiéra 24. Jako tvůrci se v něm představili sami členové souboru, talentovaný italský tanečník a choreograf Sebastiano Mazzia a konečně jedna z nejvýraznějších osobností českého baletu posledních tří dekád Petr Zuska.
Složení programu na poslední chvíli poznamenalo zranění klíčové členky souboru, kvůli němuž se musely za dva dny přezkoušet tři choreografie, jedna byla vyřazena a naopak jedna vznikla narychlo během tří hodin na baletním sále. Právě toto dílo tanečníků Tima Herze a Vojtěcha Pilbauera nazvané až dodatečně Contra patřilo k tomu zajímavějšímu z líhně mladých tvůrců. Dynamický duet se nesl v duchu zápolení a fyzické konfrontace a zároveň obsahoval i jistou sevřenější dramaturgii. Dopadl lépe nežli delší dobu připravovaná choreografie Luisy Brychcínové a Vojtěcha Pilbauera s názvem Do světa Malého prince, která ověřila nejen taneční, ale i herecké a deklamační schopnosti mladých umělců.
Dvě práce zkušených autorů – Mazzii a Zusky – už měly ambici vyjádřit se k tématům hýbajícím současnou společností. Choreografie Potápíme se sólisty Jihočeského divadla Sebastiana Mazzii zapadá do boomu ekologické a environmentální tematiky. Pracuje s příměrem k potápějícímu se Titaniku, kde i v okamžiku katastrofy probíhá zábava. Sólistka Shino Fujii v zelených šatech je jakýmsi ekologickým apelem a svědomím. Snaží se probudit společnost oddávající se konzumu, za což se jí ale dostává jen pohrdání a ponížení. Na její varování dojde, scéna je destruována, osazenstvo umírá v celozeleném aranžmá. Poněkud doslovné a nepříliš šikovně realizované. Nicméně Mazziův taneční jazyk je zajímavý, přirozeně vázaný, vnímavý k hudebnímu podkladu.
Poslední položka složeného programu byla nejočekávanější: po delší pauze nová práce Petra Zusky. A rovnou zpracování Janáčkovy Sinfonietty, která už byla podkladem pro průlomovou vzdušnou a optimistickou choreografii Jiřího Kyliána nebo zemitější a folklornější zpracování Pavla Šmoka. Petr Zuska dnes už není jen originálním tvůrcem, ale stále více proniká do oblasti politiky a aktivně vstupuje do společenských diskusí pod hlavičkou politické strany PRO, za niž v současnosti kandiduje do Evropského parlamentu. Své názory hlásá z pódia na demonstracích a nelze je nevnímat ani v nejnovější choreografii. Zažíváme prudkou eskalaci globalistických tendencí, které vedou celosvětově k relativizaci a utlumování národních povědomí, identit a kultur – tedy jakémusi umělému vymykání z kořenů, píše Zuska mimo jiné v anotaci ke svému dílu. Choreografii staví pro čtyři páry – snad nevidoucí lid – a ženu, která jako by chtěla apelovat, probouzet k národnímu uvědomění. Možná je to symbolická republika, která se objevuje postupně v bílých, červených a modrých šatech a mizí v úzkém světlém průzoru, který se nakonec rozvine do prosvětleného širokého horizontu. Ale vedle tohoto národního nebo přesněji trikolorového zabarvení nutno vnímat Zuskovu stále výbornou schopnost taneční kompozice v prostoru, přirozenou lehkost tanečních vazeb, velkou citlivost k hudbě. Ale i smysl pro nadsázku, když ve čtvrté větě parafrázuje pohybový motiv z pas de quatre v Labutím jezeře nebo odkáže na motivy z lidového tance. Srovnání s Kyliánem a Šmokem je nasnadě, nicméně dominuje Zuskův originální jazyk. Byť pár styčných detailů s Kyliánem tu najdeme: schéma v tanečním triu, řešení finální scény se změnou světelného aranžmá.
Premiéra Bohemia Baletu nabízí srovnání prvních tvůrčích pokusů s dílem profesionála, nesmělé ohledávání řemesla i výrazná společenská gesta.
///
Bohemia Balet, Praha – Premiéra 24 (Do světa Malého prince, Contra, Potápíme se, Sinfonietta). Choreografie Luisa Brychcínová, Vojtěch Pilbauer, Tim Herz, Sebastiano Mazzia, Petr Zuska. Hudba Jan Šimůnek, Leoš Janáček a další. Premiéra 20. dubna 2024 v divadle Komedie.
Komentáře k článku: Premiéra Bohemia Baletu v barvách aktivismu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)