Divadelní noviny > Názory – Glosy
Premiéra „fyjalové pětikolky“
Premiéra Smetanovy opery Dalibor 2. února v Národním divadle v Brně byla vyhlášena moravským začátkem Roku české hudby a akce Smetana200 k oslavě Mistrových dvoustých narozenin. Nečekaně ji zahájili předseda vlády Petr Fiala (promluvil o významu Smetanovy opery!), ministr kultury Martin Baxa (diváci mu upřímně zatleskali, když ocenil ředitele Martina Glasera za výsledky brněnského divadla a za evropský festival Janáček Brno), a brněnská primátorka Markéta Vaňková se holt k pochvale musela zajíkavě připojit, byť, jak známo, po Glaserovi chce, aby se polepšil.
Jak si to všichni jen trochu znalí věci přebrali, město může přivřít penězotoky. Brněnské Národní divadlo ve zprávě o nebývale dobrých výsledcích v loňském roce rovnou navrhlo možná i drastická úsporná opatření pro letošek. Šlo mi při těch projevech hlavou, jak před jedenácti lety, po vleklém výběrovém řízení, tehdejší primátor Roman Onderka kývl na Glasera, když jsme mu (spolu s Janem Burianem a Jiřím Šestákem, jeho nápad to byl, oslovit pro tu funkci Glasera) řekli, že s ním budou problémy, ale Brno bude mít nejlepší divadlo v republice. To, že dosáhne až do Evropy, nás tehdy nenapadlo. Holt Glaser k abrahámovinám dostal po představení dort jen od svých spokojených zaměstnanců a já si uvědomil, že v Divadelkách dlužíme jeho ředitelské éře věcnou kritickou analýzu. A štve mě, že společnost, tedy nejen město, ale i další rozpočty, především ten státní, neumí zaplatit evropskou kvalitu, když už konečně jednou vznikla.
Mimochodem, všichni řečníci před oponou reprezentovali ODS a současnou vládu, z hlediště je jistil další ministr Mikuláš Bek. A už na místě se našli premiéroví hosté, co brblali proti politické agitce „fyjalové pětikolky”, záhy se na sociálních sítích dalo číst, že si „pětikolkaři“ honili triko jako kdysi komunističtí papaláši. Já naopak ocenil, že po opravdu hodně dlouhých letech si významné umělecké události všimli politické špičky, protože oslava dvousetletého Mistra je výrazným okamžikem českého umění, a snad i státnosti. Ostatně i Smetana tvořil své geniální dílo v podobně rozdělené společnosti, jako je nyní ta naše, většinou v hmotné nouzi, sužován nemocemi – má se to opakovat?
Komentáře k článku: Premiéra „fyjalové pětikolky“
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)