Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Premiéry 1. 4. – 14. 4. 2014

    1. úterý

    Farma v jeskyni Praha (Divadlo Ponec) 
    VILIAM DOČOLOMANSKÝ: INFORMÁTOŘI                                           (První provedení) 
    Režie: Viliam Dočolomanský, Choreografie: Viliam Dočolomanský, Scéna: Lucia Škandíková, Kostýmy: Markéta Oslzlá, Hudba: Viliam Dočolomanský, Marcel Bárta, Dramaturgie: Petr Michálek, Produkce: Jan Valter
     

    Informátoři jsou sondou, která zkoumá, co je za systémem, ve kterém žijeme, a to na půdorysu aktuální kauzy, která měla skandální soudní dohru teprve minulý rok. Nejmenovaná gigantická potravinová korporace nasazovala do skupiny mladých aktivistů ženy, které pod falešným jménem předstíraly zájem o zjišťování informací o stinných stránkách koncernu. Ve skutečnosti však podávaly nadnárodní korporaci informace o soukromí členů skupiny. Souvislosti vedou až k dosud neobjasněným vraždám demonstrujících odborových předáků pracujících pro koncern v zemích třetího světa.

    Tvůrci se inspirovali rozhovory s obětmi kauzy a s vlivnými korporátními lobbisty, které navštívili v Bruselu. V inscenaci zazní reálné výpovědi a fakta, ale tradiční politické divadlo nečekejte. I tento projekt Farmy v jeskyni je cíleným průnikem umělců do oblasti, která pro ně do té doby byla neznámá. Dlouhodobý proces laboratorního hledaní metodou „devised theatre“ ústí do scénické kompozice akce, videa, slova a živé hudby, která má více vrstev a pokouší se zprostředkovat zážitek, který překračuje hranice našeho běžného vnímání reality.

    II. premiéra 2. 4. 2014.

     

    4. pátek

    Jihočeské divadlo České Budějovice – Opera 
    ANTONÍN PROCHÁZKA: HOLKA NEBO KLUK 
    Režie: Antonín Procházka, Dirigent: Martin Peschík, Choreografie: Jana Vašáková, Scéna: Karel Glogr, Kostýmy: Lenka Polášková, Pohybová spolupráce: Taťána Kupcová, Dramaturgie: František Řihout
     

    Hudební komedie s prvorepublikovými šlágry podle stejnojmenného  filmu Vladimíra Slavínského.

     

    Městské divadlo v Mostě – Činohra 
    Dario Fo: PLATIT SE NEBUDE 
    Překlad: Zdeněk Digrin, Úprava: Stojan Černodrinski, Režie: Alexander Galperin, Scéna: Petr Kastner, Kostýmy: Romana Tůmová a Alexander Galperin, Hudba: Dimitar Hristov, Texty písní: Vít Herzina, Pohybová spolupráce: Jana Zelenková a Jan Veselý, Dramaturgie: Michal Pětík
     

    Divadlo Petra Bezruče Ostrava 
    PETR KOLEČKO: TAKY FAJNY SYNEK                                                   (První provedení) 
    Režie: Filip Nuckolls, Scéna: Lukáš Kuchinka, Kostýmy: Jan C. Löbl, Hudba: Ondřej Švandrlík, Dramaturgie: Daniela Jirmanová
     

    Divadlo Archa Praha – Wim Vandekeybus & Ultima Vez 
    WIM VANDEKEYBUS & ULTIMA VEZ: TALK TO THE DEMON            (Světová premiéra)
    Wim Vandekeybus se ve svém novém projektu zkoumá, jak sociální sítě a média působí na emoce a myšlení dětí, jak děti tato média používají a jak jsou jimi naopak využívány až zneužívány. Klade si otázku, jak to ovlivní jejich další život.

    Z nedávné historie známe případy, kdy totalitní režimy využívaly děti jako mocenský propagandistický nástroj, který prosazoval určitý světový názor a pomáhal těmto režimům upevňovat politickou moc. Takové jednání pozorujeme např. v děsivém dekretu č. 770 Nicolae Ceausesca zakazujícím interrupce i antikoncepci. Nechtěné děti, které se narodily poté, co byla jejich matkám zamítnuta žádost o interrupci, se pak s větší pravděpodobností v dospělosti dostávaly do konfliktu s autoritami nebo dokonce se zákonem.
    V představení Wima Vandekeybuse budou účinkovat dvě asi desetileté děti a sedm tanečníků včetně Jerryho Killicka (z Forced Entertainment).

     

    5. sobota

    Městské divadlo Brno – Činohra (Hudební scéna) 
    WILLIAM SHAKESPEARE: BENÁTSKÝ KUPEC 
    Překlad: Jiří Josek, Úprava: Stanislav Moša, Režie: Stanislav Moša, Asistent režie: Jan Mazák, Scéna: Christopher Weyers, Kostýmy: Andrea Kučerová, Asistentka kostýmní výtvarnice: Klára Čoupková, Technologická asistence scénografie: Lubomír Spáčil, Světelná režie: David Kachlíř, Scénické projekce: Petr Hloušek a Dalibor Černák, Hudba: Zdenek Merta, Zvuková režie: Milan Vorlíček, Dramaturgie: Jiří Záviš, Produkce: Zdeněk Helbich
     

    Známá hra velkého alžbětince ze sklonku 16. století bývá označována za romantickou komedii. Tomu však odpovídá jen jedna dějová linie – téměř pohádkový příběh Bassaniových námluv a sňatku s belmontskou dědičkou Porcií. Druhou základní zápletkou je příběh lakotného židovského lichváře Šajloka – ten v sobě nese zárodek tragédie msty. Nenáviděný a nenávidějící Šajlok se mstí za to, čeho se mu vrchovatě dostává od křesťanských bližních – za jejich každodenní nenávist, opovržení a vysmívání.

     

    Divadlo Polárka Brno 
    BRAM STOKER – ONDŘEJ ELBEL – LUKÁŠ VOTAVA: DRÁKULA        (První provedení) 
    Režie: Ondřej Elbel, Výprava: Zuzana Přidalová, Hudba: Vít Karlas, Dramaturgie: Lukáš Votava
     

    Volná adaptace známého románu Brama Stokera. 

     

    Divadlo J. K. Tyla Plzeň – Opera 
    JEAN JACQUES OFFENBACH: HOFFMANNOVY POVÍDKY 
    Libreto: Jules Barbier, Režie: Dominik Beneš, Dirigent: Tomáš Brauner, Choreografie: Petra Parvoničová, Scéna: Martin Černý, Kostýmy: Zuzana Přidalová, Dramaturgie: Zbyněk Brabec
     

    Nastudováno ve francouzském originále.

     

    Divadlo v Dlouhé Praha 
    WILLIAM SHAKESPEARE: MNOHO POVYKU PRO NIC 
    Překlad: Jiří Josek, Úprava: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek, Režie: Hana Burešová, Scéna: David Marek, Kostýmy: Hana Fischerová, Hudba: Milan Potoček, Pohybová spolupráce: Jana Hanušová, Dramaturgie: Štěpán Otčenášek
     

    „Ženit se, či neženit? To je, oč tu běží.“

     

    6. neděle

    Společnost Dr. Krásy Praha Praha – Nová Krása (Divadlo v Celetné)      (Česká premiéra) 
    JOHAN WOLFGANG GOETHE A KOLEKTIV DIVADLA: FAUST (2013)
    Překlad: Otakar Fischer, Jindřich Pokorný, Petr Bouř, Karel Kraus, Ivan Kühnmund, Režie: Petr Lanta, Výprava: Petr Lanta a Helena Dvořáková, Hudba: Petra Horváthová a jiní (J. S. Bach, W. A. Mozart, A. Vivaldi, R. Wágner), Hudební spolupráce: Petra Horváthová, Martin Bohadlo
     

    Světová premiéra se uskutečnila 10. 10. 2013 v Divadle u mostu, Perm, Rusko. 

    Inscenace se snaží se vypořádat s velkým mýtem moderního člověka –  faustovskou legendou, řešící problém viny a zodpovědnosti. Tragedie dívky Markéty toužící po lásce, a jejího svůdce  – profesora Fausta odkrývá citlivá témata, která působivě a nadčasově zpracoval již před 200 lety J. W. Goethe.  – Cesta moderního člověka za štěstím může během okamžiku změnit cíl, „peklo“ si nás najde…

     

    DISK Praha – Katedra alternativního a loutkového divadla 
    JAN MIKULÁŠEK A KOLEKTIV: HODNÍ CHLAPCI                                 (První provedení) 
    Režie: Jan Mikulášek, Výprava: Pavla Kamanová, Dramaturgie: Magda Zicháčková, Produkce: Daniela Fialová, Dan Brátka, Jan Battěk, Dominika Antonie Skalová
     

    Inspirováno románem Anthony Burgesse Mechanický pomeranč.

    Kolik agrese a puzení k násilnému chování v sobě musíme potlačit, abychom se stali „kultivovanými“ lidmi? A je to násilné v nás lidské nebo nelidské? Je přirozené, když se chováme „přirozeně“?

     

    8. úterý

    Alfred ve dvoře v produkci Motus – Farid Fairuz 
    FARID FAIRUZ: REALIA (BUKUREŠŤ-BEJRÚT)                                      (Světová premiéra) 
    Režie: Farid Fairuz, Kostýmy: Farid Fairuz, Hudba: Dhafer Youssef, Brent Lewis, Karpov not Kasparov, P. I. Ceaikovski & Margareta Pâslaru, Produkce: Solitude Project & Caminul Cultural
     

    Kam až je dnes možné zajít ve snaze prolomit mantinely uměleckých žánrů, ale i vlastní identity? Realia kombinuje různé časové roviny a skutečné i smyšlené události ze života člověka, který se rozhodl „narodit ještě jednou“. K Mihaiovi Mihalceovi z Bukureště se přidává Farid Fairuz z Bejrútu…

    V Praze je představení uváděno díky podpoře Rumunského kulturního institutu a Národního centra pro tanec v Bukurešti (CNDB).

    Uvedeno v rámci festivalu Romanian Pulse.

     

    Studio Hrdinů Praha 
    THOMAS MANN – KATHARINA SCHMITT: KREV WÄLSUNGŮ            (První provedení) 
    Překlad: Dagmar Steinová, Režie: Katharina Schmitt, Výprava: Tereza Beranová, Pavel Svoboda, Dramaturgie: Jakub Režný
     

    Hlavními postavami Krve Wälsungů jsou Siegmund a Sieglind, dvacetiletá dekadentní dvojčata z bohaté mnichovské rodiny. Siegmund studuje dějiny umění, Sieglind čeká na svatbu s úspěšným úředníkem von Beckerathem – ani jedno neberou dvojčata vážně. Raději se věnují sobě a hudbě Richarda Wagnera, především jeho opeře Valkýra, jejíž hlavní postavy se jmenují jako oni dva. Jejich poslední společná předsvatební návštěva Valkýry skončí incestem.

     

    9. středa

    Alfred ve dvoře v produkci Motus – Romanian Dance History 
    ROMANIAN DANCE HISTORY IX – SOCIAL DANCE                              (Česká premiéra)
    Na inscenaci se podíleli: Mihaela Dancs, Farid Fairuz, Stere Popescu, Carmen Cotofana, Mircea Ghinea, Vava Stefanescu
    Romanian Dance History IX je místo: druhý svět
    Romanian Dance History IX je samozvanec
    Romanian Dance History IX není teorií fetišismu
    Romanian Dance History IX vyzívá každého, aby přišel na jeviště a řekl: „Já jsem Romanian Dance History IX!”
    Umělci z celého světa se setkají k oslavě Romanian Dance History IX. Opusťte vše, na čem jste lpěli a začněte psát historii: Romanian Dance History IX.
    Romanian Dance History je umělecké dobrodružství, které se započalo v roce 2010. Umělecký project byl inspirovaný rumunským choreografem a filosofem Stere Popescu.
    V Praze je představení uváděno díky podpoře Rumunského kulturního institutu a Národního centra pro tanec v Bukurešti (CNDB).
    Uvedeno v rámci festivalu Romanian Pulse.

     

     

    10. čtvrtek

    Alfred ve dvoře v produkci Motus – Mihaela Dancs-Carmen Coțofană-Farid Fairuz 
    VAVA ŞTEFĂNESCU: KVARTET PRO MIKROFON                                  (Česká premiéra)
    Kvartet pro mikrofon je choreografická a zvuková instalace o omezení pohybu, nedostatku volného prostoru, ale i o nezbytnosti navazovat vztahy s ostatními, stejně jako myšlence, že jsme rukojmími své vlastní existence.

    Instalace není předem připravená, ale vytváří se přímo na místě, v konkrétním okamžiku; jediné, co je dané, je situace, kterou divák vidí a slyší a jež kontinuálně probíhá šedesát minut. Každý nápad kohokoliv z tanečníků se stává jakýmsi základním nahozením; spojuje se s pohybem a zvukem, střetává s pohledem diváků, a právě z toho se rodí další nové a nečekané nápady. 

    Představení v Praze je uváděno díky podpoře Rumunského kulturního institutu a Národního centra pro tanec v Bukurešti (CNDB).

    Uvedeno v rámci festivalu Romanian Pulse.

     

    11. pátek

    Městské divadlo Mladá Boleslav
    ARTHUR MILLER: SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO 
    Překlad: Ljuba a Rudolf Pellarovi, Úprava: Pavel Khek, Režie: Pavel Khek, Scéna: Michal Syrový, Kostýmy: Agnieszka Pátá Oldak, Hudba: Vladimír Nejedlý, Dramaturgie: Lenka Smrčková
     

    12. sobota

    Východočeské divadlo Pardubice (Malá scéna ve dvoře) 
    MARTIN MCDONAGH: MRZÁK INISHMAANSKÝ 
    Překlad: Ondřej Pilný, Režie: Ladislav Špiner jh., Výprava: Dana Hávová jh., Dramaturgie: Zdeněk Janál
     

    II. premiéra 13. 4. 2014

     

    Slovácké divadlo Uherské Hradiště 
    ĽUBOMÍR FELDEK: UTÍKEJ, NITUŠKO! 
    Překlad: Vojtěch Vacke, Režie: Igor Stránský, Výprava: Jaroslav Milfajt jh., Hudba: Florimond Ronger–Hervé, Hudební spolupráce: Josef Fojta, Dramaturgie: Miroslav Potyka jh.
     

    Parafráze operety Mam´zelle Nitouche na motivy Henriho Meilhaca a Alberta Millauda.

    DU-image002

    Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění Praha

    • Autor:
    • Publikováno: 31. března 2014

    Komentáře k článku: Premiéry 1. 4. – 14. 4. 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,