Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Přesvědčil nás svojí dynamikou a energií

    Třináctičlenná komise, která v úterý 17. prosince vybírala nového ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni, doporučila radě města ke jmenování Martina Otavu. Padesátiletý současný ředitel Divadla F. X. Šaldy by měl nastoupit do funkce příští rok v září. Po schválení městskou radou už ale bude mít takový úvazek, aby mohl řešit zásadní záležitosti spojené s přesunem administrativy a scény Komorního divadla do nové divadelní budovy v Jízdecké ulici.

    Ředitel libereckého Divadla F. X. Šaldy Martin Otava (na snímku z 24. září 2009). FOTO archiv DFXŠ

    Martin Otava v Divadle F. X. Šaldy v Liberci 24. září 2009. FOTO archiv DFXŠ

    Divadlo J. K. Tyla vede v současné době Ilja Racek ml., který byl pověřen dočasným řízením po odchodu Jana Buriana na pozici generálního ředitele Národního divadla. Konkurs na ředitele plzeňského divadla se konal podruhé. Letos v září komise žádného z pěti zájemců (z trojice, jež se účastnila nyní, byli mezi nimi ještě operní režiséři Tomáš Šimerda a Karel Drgáč) o tento post nevybrala a doporučila vyhlásit nové, tentokrát uzavřené výběrové řízení. Z oslovených čtyř adeptů se přihlásili tři, Ilja Racek ml., současný dočasně jmenovaný ředitel DJKT, Ilja Šmíd, šéf opery DJKT, a Martin Otava, ředitel Divadla F. X. Šaldy v Liberci.

    Odbornou část komise tvořili: scénograf a bývalý šéf Národního divadla Daniel Dvořák (nahradil Petera Gábora, současného šéfa činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, který z komise po zářijovém jednání odstoupil), Ivan Krejčí, umělecký šéf Divadla Aréna v Ostravě a zároveň člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, divadelní a operní kritička Radmila Hrdinová, Jiří Štilec, akademik v oboru hudebního managementu působící na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze, operní pěvec Miroslav Dvorský a současný ředitel společnosti Plzeň 2015 Jiří Sulženko.

    Komisi doplnili zástupci z řad úřadů a veřejné správy: primátor města Plzně Martin Baxa, náměstkyně pro kulturu a cestovní ruch Eva Herinková, která komisi sestavila, dále ředitelka Úřadu služeb obyvatelstvu Magistrátu města Plzně Helena Knížová, vedoucí odboru kultury plzeňského magistrátu Květuše Sokolová a člen zastupitelstva města Plzně Ludvík Rösch. Ministerstvo kultury zastupoval vedoucí odboru umění, literatury a knihoven Milan Němeček. V zastoupení Krajského úřadu Plzeňského kraje byla nominována Alena Svobodová, vedoucí odboru kultury.

    Martin Otava na nás udělal dobrý dojem svou minulostí a svým aktivním a kvalitním působením v libereckém divadle. Přesvědčil nás svojí dynamikou a energií, kterou chce věnovat práci v našem divadle, a také svým nadšením a svojí vizí, uvedla předsedkyně výběrové komise Eva Herinková.

    Martin Otava se má funkce ředitele ujmout 1. září 2014, pokud doporučení komise schválí Rada města Plzně. Samozřejmě doporučení komise musí schválit rada města, ale co víc si může člověk přát, než pracovat v divadle, které má takové možnosti, jako bude mít Divadlo J. K. Tyla po otevření dvou dalších nových scén. Vést divadlo s klasickým ´velkým divadlem´, novou scénou a scénou experimentální, to je výzva, kterou může člověk dostat jednou za život. Jako rozený Pražák marně pátrám v paměti, kdy se za posledních sto let v Praze otevřelo nějaké velké divadlo. Neotevřelo. V Plzni to bude příští rok, sdělil Otava bezprostředně po rozhodnutí komise.

    Od 1. ledna bude mít Martin Otava v divadle externí smlouvu. Ilja Racek bude do konce srpna právoplatným ředitelem divadla se všemi kompetencemi, které z této funkce vyplývají. Jeho úkolem je zajistit plynulý přesun do nové budovy, sdělila novinářům Eva Herinková. Ilja Racek dosud ale nezajišťoval jen organizační věci, nýbrž pracoval a pracuje i na podobě studiové scény v novém divadle a její dramaturgii. Představuji si, že oba budou dobrým týmem, osvětlila Herinková budoucí představy magistrátu .

    S Martinem Otavou jsme se sešli již dříve jako kolegové. Liberecké divadlo znám a vím, že dobře funguje. Podobné aktivity, které rozvíjel Martin Otava v Liberci, bude moci jistě uplatnit i v Plzni. A já nepochybuji o tom, že budeme dobře spolupracovat, okomentoval rozhodnutí komise Ilja Racek.

    Martin Otava se na základě externí smlouvy bude moci podílet na stěhování do nové divadelní budovy. Na výstavbu nového divadla ovšem až do okamžiku jeho dokončení dohlíží i bývalý ředitel DJKT a současný ředitel pražského Národního divadla Jan Burian.  Od ledna 2014 se tak na plzeňské scéně sejdou de facto tři ředitelé. Jde o to, aby Martin Otava u celého procesu byl, říká Herinková.

    Martin Otava. FOTO archiv DFXŠ

    Martin Otava. FOTO archiv DFXŠ

    Martin Otava (1963) vystudoval herectví a operní zpěv na Pražské konzervatoři a operní režii na Akademii múzických umění v Praze. Několik let působil v hereckém angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle na Vinohradech, v Hudebním divadle Karlín a v Kolíně. V letech 1991–2006 působil jako operní režisér ve Státní opeře Praha, kde nastudoval mimo jiné. Donizettiho Nápoj lásky, Wagnerova Lohengrina, Ponchielliho La Giocondu, Gounodova Fausta a Markétku, Straussova Netopýra, Pucciniho Tosku, Verdiho Trubadúra a Maškarní ples a Rossiniho Lazebníka sevillského. Spolupracuje s řadou českých operních scén (Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Národní divadlo Brno, Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Moravské divadlo Olomouc). Úspěšně režíroval na zahraničních operních scénách a festivalech, například v Japonsku (Tokio – mimo jiné celý janáčkovský cyklus v Orchard Hall s Tokijským symfonickým orchestrem, Ósaka), Německu (Bayreuth, Mnichov), Rakousku (Valkýra na Wagnerově festivalu ve Welsu), Španělsku (San Sebastian, Mallorca), v Monte Carlu, Itálii (Janáčkova Káťa Kabanová v Teatro Massimo Bellini v sicilské Catanii), Polsku (Straussova Salome ve Varšavské národní opeře), Norsku (Tosca v Bergenu), Lucembursku (Lazebník sevillský v Esch-sur-Alzette), USA (Mozartova Kouzelná flétna v Columbus City) a další a také ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Janáčkova Její pastorkyňa). Bohaté zkušenosti má s inscenováním oper pod širým nebem: byl spoluzakladatelem a šéfrežisérem letních festivalů Opera Praha – Open Air v Lichtenštejnském paláci, šéfrežisérem operního festivalu Loketské kulturní léto v přírodním divadle pod hradem Loket, působil na letních festivalech ve Francii, Německu, Rakousku a další. Vyučuje obory operní režie a operní herectví na Akademii múzických umění v Praze. Od září 2009 je ředitelem Divadla F. X. Šaldy v Liberci. (zdroj: Národní divadlo)

    /Pro i-DN z více zdrojů připravil a zpracoval hul/

    ///

    Více na i-DN:

    Druhý plzeňský pokus o nového ředitele

    Nový ředitel až za rok?

     Třináctka pro Plzeň

     Natália Deáková bude šéfkou činohry DJKT

     Dočasným ředitelem DJKT by měl být Ilja Racek

     

    • Autor:
    • Publikováno: 18. prosince 2013

    Komentáře k článku: Přesvědčil nás svojí dynamikou a energií

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Martin Otava
      chce s Divadlem F. X. Šaldy v Liberci spolupracovat i po svém případném odchodu do Plzně.
      „V Liberci jsem připraven dokončit letošní divadelní sezonu. Obě divadla by poté mohla spolupracovat koprodukčně na inscenacích. Takovou spolupráci máme v Liberci nyní s Olomoucí nebo polským Štětínem,“ uvedl Otava. V praxi taková spolupráce vypadá tak, že se divadla domluví na nastudování dvou různých představení. Každé připraví jedno a vzájemně si pak vymění dekorace a kostýmy. „Ušetřit se tak dá i půl milionu korun,“ uvedl Otava.
      Do konce chce také v Liberci dotáhnout milionový projekt Legenda o Kateřině. Operu s regionální tematikou napsal Otava ke 130. výročí otevření novorenesanční budovy Šaldova divadla. Pro nedostatek peněz ji ale liberecké divadlo neuvedlo letos v prosinci, nýbrž ji chystá až o rok později.

      Kdo se stane
      případným novým ředitelem libereckého divadla zatím jasné není. Magistrát vypíše výběrové řízení až po oficiálním jmenování Otavy ředitelem plzeňského divadla. Vedení Liberce nepovažuje za problém, pokud bude muset Otava dojíždět do Plzně v první polovině příštího roku. „Naše divadlo není společností jednoho muže, proto se domnívám, že jeho provoz nijak neohrozí to, když bude půl roku ředitel Otava pendlovat mezi Plzní a Libercem,“ řekl náměstek liberecké primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům).
      Převzato z Divadlo.cz: http://www.divadlo.cz/sef-divadla-chce-spolupracovat-s-libercem-i-po-odc

      21.12.2013 (1.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,