Přijde DSB o milion?
Jihomoravští zastupitelé dnes stáhli z programu jednání bod o milionové dotaci pro květnový festival Divadelní svět Brno. Projedná ji až červnové zastupitelstvo, které může akci přiznat dotaci i zpětně, řekl včera novinářům radní Tomáš Soukal (ČSSD). Stažení navrhl kvůli tomu, že KDU-ČSL začala mít pochybnosti ohledně udělení dotace.
Lidovcům se nelíbí divadelní inscenace Naše násilí a vaše násilí uváděná v rámci festivalu, ve které postava Ježíše znásilňuje muslimskou ženu. Proti hře se ohradila církev a někteří politici.
Ředitel festivalu Divadelní svět Brno Martin Glaser v reakci na to zopakoval, že změny v programu nechystá. Máme festival smluvně zavázaný s partnery, je celý v prodeji, uvedl. Úspory v podobě rušení představení by znamenaly nutnost kompenzací hostujícím souborům, navíc by to poškodilo reputaci přehlídky.
Krajští zastupitelé musejí materiál znovu prodebatovat. Podle Soukala se na příštím zastupitelstvu objeví buď ve stejné formě, nebo například s doplněním, na které konkrétní hry festivalu mají peníze posloužit. KDU-ČSL je v krajském zastupitelstvu v opozici a v městském v koalici. I v Brně lidovci požadovali, aby se na představení, které považují za urážlivé, nedávaly veřejné peníze. Na zastupitelstvu nedávno neúspěšně navrhovali vyjmout provokativní inscenaci z programu.
Městské peníze má festival jisté, u kraje existuje možnost, že zastupitelé příspěvek nakonec neschválí. Soukal to ale považuje za nepravděpodobné. Finanční ředitel Národního divadla Brno Martin Gerych řekl, že příspěvek kraje figuruje v rozpočtových plánech festivalu, podobně jako v minulých ročnících. Kdyby jej přehlídka nezískala, ovlivnilo by to ekonomický výsledek akce, který ale záleží také na tržbách a dalších vlivech. Ztrátu by primárně neslo divadlo jako pořadatel přehlídky, sekundárně město jako zřizovatel divadla. Předpokládaný rozpočet festivalu je mezi 11 až 12 miliony korun, uvedl.
Proti inscenaci se už dřív vymezil spolek Brno+, hnutí Slušní lidé i někteří další politici například z KSČM. Distancovali se od ní i biskupové, kteří napsali dopis primátorovi Brna Petru Vokřálovi (ANO), že vzhledem k městské podpoře festivalu nemohou převzít záštitu nad jiným brněnským projektem nazvaným Re:publika připravovanému ke stoletému výročí vzniku Československa. Akce se ani nebudou účastnit. Vokřál včera novinářům řekl, že je mu to líto, protože divadelní festival a akce k oslavám výročí jsou naprosto odlišné.
Inscenace Naše násilí a vaše násilí přináší pohled na Evropu překvapenou migrační krizí. Podle festivalových dramaturgů provokativním způsobem klade nepříjemné otázky. Týkají se náboženství, přístupu Evropy k situaci na Blízkém východě i nestejného nahlížení na oběti teroristických útoků v Evropě a Bagdádu či Kábulu.
Devátý ročník přehlídky se uskuteční od 24. do 28. května. Nabídne přes čtyřicet představení souborů z Česka i ciziny.
/Z Divadlo.cz převzal a zpracoval hul/
///
Více na i-DN:
…
Rozhovor s Oliverem Frljićem (vyšel v DN 19/2017):
Oliver Frljić: Skutečný umělec musí být levicový
Komentáře k článku: Přijde DSB o milion?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
DN
Martin C. Putna
uveřejnil ve svém pravidelném sloupku v Lidových novinách následující text (uvádíme část týkající se inscenace Olivera Frljiće):
Jest údělem mrtvých hrdinů, že se na jejich náhle populární jména navěsí kdekdo a kdeco. Jedno z kázání, která byla pronesena k Beranovu návratu z exilu, navěsilo na hrdinného arcibiskupa všemožné analogie. Některé logické (dnešní juchání komunistů), některé hodně podivné. Nejpodivnější bylo přirovnání Beranovy statečnosti vůči násilnému režimu k dnešním protestům proti jednomu divadelnímu představení. Ježíš znásilňuje muslimku! Žalujte, demonstrujte! Urážejí nás, ubližují nám! Jsme my křesťané u nás chudáčci utlačení a pronásledovaní…
Celá tato strategie vyvolávání pocitu ohrožení je pomýlená. A každý nový případ, kdy katolická hierarchie zdarma pracuje jako reklamní agentura na „kacířská“ umělecká díla, je trapný. Na druhou stranu však není ani moc dobrá obrana oněch uměleckých děl ve stylu „máme přece svobodu“. V umění nejde jen o svobodu, ale také o funkci: K čemu slouží ten který obraz, to které podobenství.
Jméno režiséra Olivera Frljiče dnes také každý zná, ale málokdo jeho hry viděl. Stojí však za to se podívat na stránky Divadelních novin. Tam lze nalézti řadu recenzí na jeho hry (často velmi kritických) či rozhovor, který s ním natočil Vladimír Hulec. Z recenzí, z rozhovoru i z autorovy biografie pak lze vyčíst ono „proč“ – jakou funkci má ona scéna, která se dostala i do kázání nad Beranovou rakví: Jde o symbolický poukaz na násilí, jehož se vůči sobě navzájem dopouštěly – a někdy stále dopouštějí – různé náboženské komunity. Frljič zpropadeně dobře ví, o čem mluví: Je Chorvat z Bosny, kde se za druhé světové války vzájemně řezali katolíci, pravoslavní a muslimové – ale „katolický“ ustašovský režim, podporovaný nacisty, měl tehdy k řezání nejvíc prostředků. Je Chorvat z Bosny, kde se během devadesátých let znovu všichni řezali – ale muslimští Bosňáci to odnesli nejvíce. Kdo řeže bezbranné, uráží Ježíše Krista nekonečněkrát víc než jakékoli umělecké dílo.
Lidové noviny 25. dubna 2018
Úplný text najdete zde: https://www.lidovky.cz/putna-za-berana-za-frljice-09e-/nazory.aspx?c=A180424_175440_ln_nazory_ele
27.04.2018 (15.58), Trvalý odkaz komentáře,
,