Připomenutí
Skončil jubilejní rok a s ním jsme uzavřeli cyklus Divadlo 1918–2018. Ale protože je užitečné připomínat inscenace, tvůrce, historické události pro poučení, zavádíme novou rubriku.
Začneme připomenutím inscenace Cirkus Dandin, kterou Jiří Frejka vytvořil se spolužáky z nedávno založeného dramatického oddělení Pražské konzervatoře a s elévy Národního divadla na základě Molièrovy hry Georges Dandin. Uvedl ji 8. února 1926 pod hlavičkou čerstvě založeného Osvobozeného divadla coby sekce S. M. J. Devětsil v Divadle Na Slupi, které si postavili vyšehradští ochotníci. Na základě zpráv Jindřicha Honzla o sovětském konstruktivismu studenti zavrhli malované kulisy, realistickou nápodobu skutečnosti, místo historických kostýmů oblékli tělocvičné dresy a představení „odcvičili“ na konstrukcích, které pro ně navrhl Antonín Heythum. Byli přesvědčeni, že z jeviště vymetli faleš a vnesli do něj autenticitu svého jednání, autenticitu předmětů a hracího prostoru. Tak jako na straně 10 těchto Divadelních novin vzývá Milan Šotek čisté činoherní postupy sloužící myšlence autora, oni vzývali čistotu svého „osvobozeného“ jevištního projevu z prakticky stejného důvodu: dát průchod tvořivosti a sdělovat z jeviště podstatné myšlenky. Dá se zobecnit, že všechny divadelní revoluce a manifesty reagují na postupy, které přestaly vyhovovat, a hledají postupy účinnější, „pravdivější“, současné. Nepolemizuji s Milanem Šotkem, jen chci jeho sympatické úsilí vsadit do historického kontextu.
Komentáře k článku: Připomenutí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)