Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Příští vlny jara a zimy (No. 11)

    Předposlední den festivalu …příští vlna/next wave… byl věnován bardům. Odcházející kurátor festivalu Vladimír Hulec sezval na tento večer tvůrce, které lze považovat za „klasiky“ alternativního divadla.

    FOTO ARCHIV

    Sidonie Nádherna – několik poetických obrazů – ale co více?
    FOTO ARCHIV

    V podvečerní části programu vystoupilo Bílé divadlo z Ostravy s inscenací s názvem Sidonie Nádherná. Inscenace Vladimíra Machka a Jana Číhala, která se obvykle odehrává na ostravských prostranstvích, představila na schodišti velkého sálu Studia Hrdinů několik poetických obrazů ze života celoživotní přítelkyně Rainera Marii Rilka, „nevěsty před Bohem“ Karla Krause a milenky Maxe Švabinského. Převážně ve veršované formě doprovázel voiceband Sidoniini výroky, komentované současným a „střízlivými“ glosami současného pouličního umělce provázeného malým chlapcem. V protikladu¨se tak ocitnul opulentní duch zámecké slavnosti a smetiště rozebíraného bezdomoveckým párečkem i vysoká a nízká kultura.

    Další představení diváky ovanulo existenciální tísní. Hladový ples Evy Tálské je apokalyptickým obrazem světa doprovázeným hudbou Petera Grahama. Verše Františka Halase, Jana Skácela, Josefa Čapka a Charlese Baudelaira prokládaly aktuální komentáře a citace statistik v podání režisérky, které činí inscenaci aktuální a patetickou zároveň. Vrcholem vystoupení byla v tomto smyslu pasáž věnovaná úmrtí dítěte oběšeného na darované šňůrce. I přes přehnané momenty, si dovolím tvrdit, že představení dosáhlo svého účinku a diváky pohroužilo do tísnivé atmosféry potápějícího se domu a zanikajícího světa. Pozitivním aspektem jsou herecké výkony mladého osazenstva Studia Dům, reprezentovaným Monikou Matouškovou, Taťánou Janevovou, Veronikou Troppovou, Růženou Dvořákovou, Tomášem Janypkou a Viktorem Černickým.

    FOTO ARCHIV

    Dítě se oběsilo na darované šňůrce – Hladový ples FOTO ARCHIV

    Atmosféru ve Studiu Hrdinů odlehčila debata z cyklu Možnosti alternativy vedená Vladimírem Hulcem s hosty Miroslavem Bambuškem a Ninou Vangeli, představujícími dvě generace alternativních umělců tvořících v rozdílných historických a politických podmínkách. Jejich diskuse se nesla v lehce protispolečenském, leč optismisticky souhlasném duchu a prokázala dějinou nezávislost východisek svobodné tvorby.

    Následující premiéra multimediálního projektu Alexe Švamberka Akce K připoměla jednu rodinnou historii a období, kdy se čeští vojáci účastnili války v Koreji. Projekce střídaly ilustrativní pozadí a výpovědi pamětníků, provázené živým hudebním doprovodem a elektronickou hudbou. Několikrát sál stichnul, aby vyslechnul osobní zpověď paní Adreji Švamberkové (matky Alexe) a Alexe Švaberka o tom, jak tuto zkušenost prožívali rodinní příslušníci nasazeného vojáka a co režiséra představení vedlo k jeho realizaci. Působivá scénická montáž tak trochu intimním způsobem připoměla zapomenuté období naší historie.

    Večer zakončil psychedelicky-jazzový koncert uskupení DekadentFabrik ve složení David Cajthaml, DJ Satan, Mikoláš Chadima a Ivan Bierhanzl. Původně avizované představení Divadla Ojebad se nekonalo z důvodu onemocnění člena souboru.


    Komentáře k článku: Příští vlny jara a zimy (No. 11)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,